De nieuwe regels van de Italiaanse ENAC (Ente Nazionale per l’Aviazione Civile) die in mei 2025 werden aangekondigd, leken een revolutie voor mensen die met hun huisdier reizen: eindelijk zouden ook huisdieren zwaarder dan 10 kilogram aan boord van vliegtuigen mogen, niet alleen in het ruim. Maar wat verandert er nu echt voor eigenaren?
De richtlijnen zijn duidelijk, maar tussen technische beperkingen, zakelijke keuzes en goede bedoelingen is de realiteit complexer dan het lijkt.
Wat houden de nieuwe regels in?
De Italiaanse burgerluchtvaartautoriteit heeft een besluit goedgekeurd dat, in theorie, huisdieren van meer dan 10 kg toestaat om in de cabine te reizen, zelfs op de stoelen. Een verandering die veel belangstelling heeft gewekt, vooral bij baasjes van middelgrote tot grote honden. De regel verplicht luchtvaartmaatschappijen echter niet om zich aan te passen: het is een vrijwillig initiatief, ter beoordeling van de individuele bedrijven.
Bovendien, zelfs wanneer luchtvaartmaatschappijen besluiten deze dieren te accepteren, blijft de verplichting bestaan om ze te vervoeren in speciale reismanden, die aan de stoelen moeten kunnen worden bevestigd en geen nooduitgangen of het werk van de bemanning mogen hinderen. Het grootste probleem? De afmetingen van de reismanden: ze moeten de hond toelaten om te staan, zich om te draaien en comfortabel te liggen.
Onmogelijk dus voor veel grote dieren.
Luchtvaartmaatschappijen: tussen openheid en weerstand
Terwijl sommige maatschappijen zoals Ryanair, EasyJet en Wizz Air dieren aan boord blijven weigeren (met uitzondering van geleidehonden), lijken andere zoals Vueling en Eurowings meer bereid, maar stellen ze zeer beperkende gewichtslimieten, meestal binnen de 8 kg inclusief reismand.
Zoals gemeld door Il Post, zijn er voorlopig geen significante veranderingen in de interne regels van de luchtvaartmaatschappijen als reactie op het ENAC-besluit. Ook ITA Airways, die door de pers werd ondervraagd, verklaarde zich in een evaluatiefase te bevinden. Ondertussen blijven de verplichting om een door de ENAC goedgekeurd operationeel plan op te stellen en de aanpak van mogelijke allergieën of ongemakken voor andere passagiers verdere obstakels.
Een eerste symbolische stap, maar nog ver van een doorbraak
De voorzitter van de ENAC, Pierluigi Di Palma, noemde de maatregel een "culturele verandering, zelfs vóór een wettelijke", die de bescherming van dieren als een grondwettelijk beginsel erkent. De concrete uitvoering lijkt echter allesbehalve eenvoudig en, althans voorlopig, zullen baasjes van middelgrote tot grote honden te maken blijven krijgen met de gebruikelijke beperkingen.
Het nieuwe besluit vertegenwoordigt zeker een belangrijke opening op symbolisch en regelgevend vlak, maar reizigers met dieren blijven gegijzeld door logistieke beperkingen, een gebrek aan verplichtingen voor luchtvaartmaatschappijen en een trage praktische uitvoering. Een aangekondigde revolutie, maar er moet nog veel gebeuren.