Hoi,
Ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt, maar mijn kat van 15 heeft onlangs een soortgelijke wond gehad. Bij hem zat het alleen op zijn flank en was het een stuk kleiner (2,5 x 1,5 cm). Het was een wond die ook maar niet wilde genezen; het werd steeds groter en zag er een beetje bultachtig en opgezet uit. Net als bij jou leek hij er geen last van te hebben, al zijn katten natuurlijk bikkelhard, dus je weet het nooit zeker.
Bij het onderzoek kon mijn dierenarts niet precies zeggen wat het was, behalve dan dat het er volgens hem totaal niet uitzag als kanker. Daar maakte hij zich dan ook geen zorgen over. Ik moet erbij zeggen dat ik mijn dierenarts volledig vertrouw.
Hij heeft één lasersessie gedaan om de genezing te stimuleren, maar om echt effect te hebben (en dan nog zonder garantie), waren er meerdere sessies nodig geweest. Mijn kat vindt de dierenarts echter vreselijk na een nare ervaring in het verleden, dus hij moet elke keer onder narcose als hij erheen gaat. Dat was dus geen optie.
In plaats daarvan kreeg ik een honingzalf mee om te smeren en moest mijn kat een kap om. Daarna was de plek niet meer echt 'open', maar echt genezen was het ook niet. Na verloop van tijd leek het meer op een dikke bult, een soort samenraapsel van haren en een nepkorst. Uiteindelijk, na twee maanden met die kap op, kreeg hij het voor elkaar om alles eraf te trekken en konden we weer van voren af aan beginnen. Nadat dit een paar keer was gebeurd, heeft de dierenarts hem uiteindelijk geopereerd om de plek definitief te verwijderen. Mijn kat is 15, dus ik was er helemaal niet gerust op, maar ik had niet echt een keuze meer. De situatie was niet fijn voor hem omdat hij constant die kap om moest, en we wilden niet riskeren dat het erger zou worden of zou gaan ontsteken.
In eerste instantie wilde mijn dierenarts een weefselonderzoek laten doen om te weten wat het was, maar na de operatie vond hij dat uiteindelijk niet meer nodig. Nadat hij eerst dacht aan een keloïd (littekenwoekering), hield hij het uiteindelijk op een lokaal granuloom dat volgens hem was ontstaan door het likken aan een wondje.
Kortom, in mijn geval was het niet ernstig, ook al lag de wond direct weer open zodra hij geen kap om had, omdat het net als bij jou totaal niet uit zichzelf geneas en zelfs groter werd.
Mijn verhaal is natuurlijk maar één ervaring, dus neem het met een korreltje zout.
Bovendien zat de wond van mijn kat op zijn flank, wat makkelijk te opereren was. In jouw geval, op de poot en gezien de grootte, lijkt me dat zonder huidtransplantatie een lastig verhaal.
Hoe dan ook, zoals je al geadviseerd is, zou het goed zijn om een second opinion te vragen en te kijken of een biopsie nodig is.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte en geef de kleine meid een dikke aai van me!