Wond die niet geneest en groter wordt

M
Méli-milou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat heeft een wond die maar niet geneest en alleen maar groter wordt.

De dierenarts heeft geprobeerd het te hechten (op 9 maart), maar zonder succes; de wond is weer opengegaan.

Daarna heeft hij nietjes geplaatst... hetzelfde verhaal.

Nu zegt hij dat ik door moet gaan met het verbinden, maar de wond breidt zich uit.

Hij heeft het nu over een transplantatie of een biopsie om verder te kijken...

Mijn kat is 14 jaar oud, het is een Sphynx, echt een oud dametje!

Ik denk zelf aan een doorligplek of een zweer...

Mijn buurvrouw is verpleegkundige en helpt me met het verband.

Kent iemand dit soort wonden?

Hebben jullie een mening of advies dat me zou kunnen helpen?

Ik overweeg om naar een andere dierenarts te gaan en om een bloedonderzoek te vragen...

Ik heb ook veel gelezen over behandelingen met honing...

Ik ben echt radeloos... ze lijkt er gelukkig geen pijn aan te hebben.

Ik voeg een foto toe van deze nare wond.

Sorry voor de mensen die hier gevoelig voor zijn.

Ik hoor het graag van jullie

Wond die niet geneest en groter wordt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

28 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Cartésienne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

het ziet er niet eens uit als een wond

maar ik begrijp dat verhaal over die transplantatie niet zo goed? Bedoel je dat dat hele gezwollen deel weggehaald moet worden en wat gaan ze er dan voor in de plaats zetten?

wat een heftige verhalen, twee maanden met een kraag, het moet echt zwaar voor je zijn geweest om je kat met zo'n kap te zien, ik weet dat ze dat vreselijk vinden

maar daar onder de poot is een kraag volgens mij niet nodig; op de flank was die kap wel nodig, maar onder de poot weet ik niet of ze erbij kan om te likken, of misschien heb ik het niet goed gelezen

Vertaald Frans
    M
    Manuche26 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt, maar mijn kat van 15 heeft onlangs een soortgelijke wond gehad. Bij hem zat het alleen op zijn flank en was het een stuk kleiner (2,5 x 1,5 cm). Het was een wond die ook maar niet wilde genezen; het werd steeds groter en zag er een beetje bultachtig en opgezet uit. Net als bij jou leek hij er geen last van te hebben, al zijn katten natuurlijk bikkelhard, dus je weet het nooit zeker.

Bij het onderzoek kon mijn dierenarts niet precies zeggen wat het was, behalve dan dat het er volgens hem totaal niet uitzag als kanker. Daar maakte hij zich dan ook geen zorgen over. Ik moet erbij zeggen dat ik mijn dierenarts volledig vertrouw.

Hij heeft één lasersessie gedaan om de genezing te stimuleren, maar om echt effect te hebben (en dan nog zonder garantie), waren er meerdere sessies nodig geweest. Mijn kat vindt de dierenarts echter vreselijk na een nare ervaring in het verleden, dus hij moet elke keer onder narcose als hij erheen gaat. Dat was dus geen optie.

In plaats daarvan kreeg ik een honingzalf mee om te smeren en moest mijn kat een kap om. Daarna was de plek niet meer echt 'open', maar echt genezen was het ook niet. Na verloop van tijd leek het meer op een dikke bult, een soort samenraapsel van haren en een nepkorst. Uiteindelijk, na twee maanden met die kap op, kreeg hij het voor elkaar om alles eraf te trekken en konden we weer van voren af aan beginnen. Nadat dit een paar keer was gebeurd, heeft de dierenarts hem uiteindelijk geopereerd om de plek definitief te verwijderen. Mijn kat is 15, dus ik was er helemaal niet gerust op, maar ik had niet echt een keuze meer. De situatie was niet fijn voor hem omdat hij constant die kap om moest, en we wilden niet riskeren dat het erger zou worden of zou gaan ontsteken.

In eerste instantie wilde mijn dierenarts een weefselonderzoek laten doen om te weten wat het was, maar na de operatie vond hij dat uiteindelijk niet meer nodig. Nadat hij eerst dacht aan een keloïd (littekenwoekering), hield hij het uiteindelijk op een lokaal granuloom dat volgens hem was ontstaan door het likken aan een wondje.

Kortom, in mijn geval was het niet ernstig, ook al lag de wond direct weer open zodra hij geen kap om had, omdat het net als bij jou totaal niet uit zichzelf geneas en zelfs groter werd.

Mijn verhaal is natuurlijk maar één ervaring, dus neem het met een korreltje zout.

Bovendien zat de wond van mijn kat op zijn flank, wat makkelijk te opereren was. In jouw geval, op de poot en gezien de grootte, lijkt me dat zonder huidtransplantatie een lastig verhaal.

Hoe dan ook, zoals je al geadviseerd is, zou het goed zijn om een second opinion te vragen en te kijken of een biopsie nodig is.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en geef de kleine meid een dikke aai van me!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

De grootte, maar vooral hoe het eruitziet (het doet me aan een tumor denken, ik hoop echt dat ik het mis heb). De dierenarts kan er beter mee ophouden aan die plek te zitten zolang hij niet weet wat het is!

Een tumor?! ... dat is precies waar ik bang voor ben 😖

Denk je dat echt? Ziet het er zo uit?!...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ik wil je niet bang maken, maar ik denk dat van dierenarts wisselen zoals je zegt, of in ieder geval een second opinion aanvragen, een goede beslissing is om met spoed te nemen. Je kat heeft sowieso pijn, ook al laat ze het niet merken. Heeft ze koorts?

Ja, ik ga een tweede dierenarts raadplegen

Nee, geen koorts

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De omvang, maar vooral hoe het eruitziet (wat mij aan een tumor doet denken, ik hoop dat ik het mis heb)

Het is beter dat de dierenarts stopt met aan die plek te zitten prutsen zolang hij niet weet wat het is!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Het lijkt me echt noodzakelijk om een andere dierenarts te raadplegen. Honing kan geen kwaad, maar door de ernst van de wond is een nieuwe medische beoordeling echt nodig.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wil je niet bang maken, maar ik denk dat een andere dierenarts zoeken, zoals je zelf al zegt, of in ieder geval een second opinion vragen echt een goede beslissing is om nu met spoed te nemen. Je kat heeft sowieso pijn, ook al laat ze het niet merken. Heeft ze koorts?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk is honing (van goede kwaliteit) een effectief middel.

(Gisteren heb ik mijn hond naar de dierenarts gebracht, een hond die echt een hoge pijngrens heeft. Ze liep mank nadat ze uit de achterbak was gesprongen. Ik had haar zelf al nagekeken maar kon niet vinden wat er mis was: het bleek een abces vol pus onder haar voorpoot te zijn. Nou, hij schreef 10 dagen antibiotica voor, maar ik vroeg hem: "en honing?" - Ja, je hebt gelijk, in plaats daarvan zou je er honing in kunnen doen.

Dat gezegd hebbende, lijkt het me voor jouw kat nu de hoogste prioriteit om te bepalen wat de aard van die wond is.

Vertaald Frans
  • 28 reacties van 28

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!