Niet-gesteriliseerde poes die sterilisatie-brokken eet
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Door de 'Ogino-methode', die vrouwen zou moeten beschermen tegen ongewenste zwangerschappen, zijn er al duizenden baby's geboren. De kalendermethode is niet en is ook nooit een betrouwbare methode geweest.
De enige oplossing om te voorkomen dat een poes die buiten komt drachtig wordt, is om haar voor de leeftijd van 6 maanden te laten steriliseren. En ook voor een poes die helemaal niet naar buiten gaat, is sterilisatie een echt voordeel, zowel voor haarzelf als voor jou als baasje, nog afgezien van het hoge risico op melkliertumoren bij niet-gesteriliseerde poezen.
Ter info: de moeder van mijn Siamees was al drachtig met 4,5 maand. De fokker was niet alert genoeg. Echt waardeloos...
"Ik zorg al jarenlang voor de zwerfkatten in mijn buurt" blablabla
Je bent niet de enige.
Jij bent degene die hier nu onzin uitkraamt. Hou op met het reageren op een topic van bijna 2 jaar oud, alleen maar om de mensen die gereageerd hebben te beledigen. Ik vraag me echt af wat voor persoon zich 6 jaar geleden op Wamiz registreert om vervolgens 6 jaar lang niets te posten en dan opeens uit het niets opduikt om zo'n oude post weer omhoog te halen...
Je snapt helemaal niets van katten als je niet weet dat een jong poesje al rond de 4 maanden drachtig kan worden. Dat is geen uitzondering, maar eerder regel, en het is echt een drama als dat gebeurt.
Schreeuw, beledig, sla met je vuist op tafel als je wilt. Je kunt kletsen wat je wilt, misschien lukt het je om me in slaap te sussen, maar je gaat me zeker niet overtuigen. Ik laat het hierbij, er zijn genoeg posts die veel interessanter zijn en mensen die ook veel interessanter zijn.
Als je mijn eerste bericht nog eens terugleest, Kelinda, dan zie je dat ik duidelijk heb aangegeven: "behalve voor poezen die binnen in een goed verwarmd huis wonen, die kunnen ook midden in de winter krols worden". De poes die jouw kitten heeft gekregen, was vrijwel zeker een binnenkat of, nog waarschijnlijker, een fokpoes.
Kittens die in februari worden geboren, kom je op dezelfde manier tegen als aardbeien of frambozen in de winter: door gebruik te maken van kunstmatige verwarming en licht. Beide zijn onder natuurlijke omstandigheden op onze breedtegraden niet mogelijk. (Op andere breedtegraden wijken de maanden van de rustperiode voor poezen misschien af, dat weet ik niet).
Je kraamt behoorlijk wat onzin uit voor iemand die zegt tegen desinformatie te zijn, Yuna La Ficelle.
Een poes die in september is geboren, zal nooit haar eerste krolsheid in december hebben. De eerste krolsheid is meestal rond de leeftijd van 6 maanden; heel uitzonderlijk kan het eerder zijn, maar nooit voor de 4 maanden op z'n allerminst. En het kan ook veel later zijn, op 8 of 9 maanden of zelfs pas na een jaar of langer.
Ik heb niet gezegd "je hoeft je in de winter geen zorgen te maken, poezen kunnen dan geen nestjes krijgen". Ik heb specifiek gezegd "de overgrote meerderheid", "meestal" en "behalve voor vrouwtjes die binnenshuis in een goed verwarmde woning leven, die ook midden in de winter krols kunnen worden". Nergens heb ik beweerd dat alle poezen zonder uitzondering in de winter geen kleintjes kunnen krijgen.
Hoe dan ook, als iemand niet wil dat zijn poes nestjes krijgt, laat diegene haar steriliseren. Je gaat haar toch niet een deel van het jaar binnen opsluiten om er zeker van te zijn dat ze niet gedekt wordt door een kater, om haar vervolgens de rest van het jaar wel naar buiten te laten omdat een of ander figuur op internet heeft gezegd dat poezen in die periode in een seksuele rustpauze zitten!
Wat ik zei klopt echter wel voor poezen die in natuurlijke omstandigheden leven, in tegenstelling tot wat jij beweert. Het probleem of een nestje in de winter overleeft, speelt niet bij zwerfkatten, aangezien er tussen november en februari geen zwerfkittens geboren worden. De vrouwtjes hebben namelijk hun rustperiode tussen september en december inclusief.
Ja, ik blijf erbij, wat je er ook van vindt of over zegt: er is wel degelijk een voortplantingsseizoen en een rustperiode voor poezen. In natuurlijke omstandigheden zijn ze maar een deel van het jaar vruchtbaar, gedurende ongeveer 6 opeenvolgende maanden per jaar (deze 6 maanden vallen op onze breedtegraad tussen januari en september). En ze kunnen inderdaad 15 dagen na de bevalling weer krols worden, maar alleen zolang ze in die voortplantingsperiode zitten.
Ik zorg al jarenlang voor de zwerfkatten in mijn buurt. De krolsheid bij de vrouwtjes is onlangs weer begonnen na een stop van meerdere maanden, zoals elke winter. Ik heb nog nooit een zwerfpoes krols gezien tussen september en december inclusief, en er is nog nooit een zwerfkitten geboren tussen november en februari inclusief.
Ik had je tweede bericht niet gezien (het stond op een andere pagina en aangezien je berichten kunt bewerken als je iets vergeten bent te vermelden, had ik niet verwacht dat je met twee berichten achter elkaar zou reageren), en dus je link ook niet.
Ik heb al meer dan 40 jaar katten en ik heb geen link nodig die me uitlegt hoe het werkt. Zeker geen link naar een site die totaal geen referentiekader heeft en die op geen enkele manier geloofwaardig overkomt.
Wil jij ook een link? Alsjeblieft:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jvms/66/9/66_9_1129/_pdf
Hoe kan het dan dat mijn kitten in februari is geboren?
Nou, ik heb een link geplaatst om mijn verhaal te onderbouwen,
Laat die van jou maar zien! En noem me geen idioot als het even kan! Ik zei dat over de dierenarts omdat hij niet het meest voor de hand liggende antwoord gaf: een niet-gesteriliseerde poes is bijna constant krols en dat heeft niks te maken met brokjes voor gesteriliseerde katten of met het seizoen. Als een kitten in september wordt geboren, wordt ze eind december of begin januari voor het eerst krols, ook al is het dan winter.
Verder is het niet waar: niet-gesteriliseerde poezen zijn constant "vruchtbaar" behalve als ze drachtig zijn, en zelfs tijdens het zogen kunnen ze al 15 dagen na de bevalling weer krols worden! En het meest ironische van alles is dat ik absoluut niet tegen fokken ben.
Ik moedig het ook niet aan, maar als iemand me om advies vraagt en diegene komt serieus over, dan ben ik de eerste om te helpen – zowel voor de moeder als de kleintjes – zonder te oordelen.
Waar ik wel op tegen ben, is desinformatie. Jouw bericht komt er eigenlijk op neer dat "je je in de winter geen zorgen hoeft te maken en poezen dan geen nestjes kunnen krijgen". Dat is gewoon echt niet waar, zelfs niet bij zwerfkatten. Alleen is de overlevingskans van een nestje in de winter voor zwerfkatten bijna nul, om nog maar te zwijgen over de moeder. Jouw onderzoek zegt volgens jou dat er geen winterse nestjes zijn, behalve bij binnenkatten, maar dat klopt feitelijk niet. Het is gewoon zo dat winterse nestjes het vaak niet overleven, en soms de moeder ook niet.
Als er al minder winterse nestjes zijn, komt dat niet doordat ze niet krols worden, maar omdat poezen lekker warm bij hun baasje binnen blijven en dus geen of minder andere katten tegenkomen die ze kunnen bevruchten.
Dit is geen mening, dit is een bewezen feit. Onderzoek heeft aangetoond dat (op onze breedtegraden) de overgrote meerderheid van de krolsheidscycli tussen januari en juni plaatsvinden, en dat poezen over het algemeen een seksuele rustperiode hebben tussen oktober en december.
Hoe het in Siberië zit weet ik niet, maar de natuur zit goed in elkaar en heeft ervoor gezorgd dat er geen kittens worden geboren wanneer het te koud is om te kunnen overleven. Daarom stopt de krolsheid bij de meeste poezen rond eind september of begin oktober, ongeveer 2 maanden (de gemiddelde draagtijd) voor de winterkou invalt, en begint het weer rond eind januari of begin februari, ongeveer 2 maanden voordat het mooie weer terugkomt.
Bovendien moet je het wel in de juiste context plaatsen. In die tijd, vlak daarvoor, was er namelijk een poster die niet begreep dat haar poes drachtig kon zijn terwijl ze haar brokken voor gesteriliseerde katten gaf. Tja, dat is zo’n ongelofelijke situatie dat de reactie natuurlijk wel een beetje spottend móést zijn.
Poezen zijn "krols", of in ieder geval vruchtbaar, op elk moment dat ze niet drachtig zijn. Ze kunnen dus wel tot 4 nestjes per jaar krijgen, vandaar dat het echt nodig is om ze te laten steriliseren.
En aangezien ik toch een idioot ben, heb ik hier een linkje voor je dat uitlegt hoe het precies werkt:
https://www.laviedeschats.com/chatte-non-sterilisee/
Dan zie je vanzelf dat ik het niet als enige zeg...
Lol,
Dat is jouw mening, niet de waarheid!
Dus poezen in IJsland zijn maar 3 maanden per jaar krols en die aan de evenaar het hele jaar door?
Slaat echt nergens op! 😂
En weet je wat die 'idioot' tegen je zegt???
Het enige wat een beetje idioot was, maar wel heel schattig, was het onderwerp, maar het was tenminste grappig!
Huiskatten zijn net als tamme konijnen, ze hebben niet echt meer een vaste krolsheidsperiode zoals hun wilde soortgenoten. De meeste nestjes die ik thuis heb gehad, werden in maart of april geboren, dus de krolsheid was in januari, en dat terwijl het buitenkatten zijn (inmiddels gesteriliseerd).
Het was het niet waard om een topic van meer dan een jaar oud omhoog te halen om dit te zeggen, vooral omdat de TS niet eens boos werd terwijl ik erg spottend was, misschien zelfs een beetje op het randje... Maar goed, aan de andere kant hè! 😂