Mijn kat poept niet meer na 2 klysma's

Anabrt
Anabrt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Na 2 klysma's heeft mijn kat Lilou nog steeds geen ontlasting gehad....

Ik zal het even uitleggen: hij is een Siamese kater van 10 jaar oud en verder kerngezond. Hij heeft anderhalf jaar geleden een paar keer last gehad van verstopping, maar dat was niet ernstig. We zijn toen van voer veranderd en we maken nu zelf zijn eten met gestoomd vlees of vis en veel vezels (sperziebonen, pompoen, courgette). Ik voeg er zelfs wat water aan toe omdat hij niet zo'n grote drinker is... Anderhalf jaar lang ging het hartstikke goed.

Maar twee weken geleden kwam de verstopping terug. Dat duurde twee dagen, we dachten dat het eenmalig was. Vorige week begon het echter weer en op de vierde dag zonder ontlasting ben ik naar de dierenarts gegaan. Ze hebben mijn ventje daar gehouden voor een klysma. Toen ik hem ophaalde, was hij nog helemaal suf van de narcose, maar de dierenarts verzekerde me dat er op de röntgenfoto niets ernstigs te zien was. Eenmaal thuis, toen de narcose was uitgewerkt, pakte Lilou zijn ritme weer op: hij at normaal, ging naar de bak om te plassen... maar geen ontlasting. Hij probeerde het niet eens! Ik dacht dat zijn spijsvertering gewoon weer op gang moest komen, omdat zijn darmen natuurlijk helemaal leeg waren na dat klysma. Maar na 4 dagen heb ik de dierenarts gebeld om te vragen of dit wel normaal was. Hij zei van niet en dat ik hem weer moest brengen voor onderzoek. Ik ben er meteen heen gegaan: nieuw onderzoek, "je kat is weer verstopt". Dus weer een klysma, dit keer onder een roesje. We hebben meteen bloed laten prikken om andere mogelijke problemen uit te sluiten (zoals de schildklier). De uitslag was goed, behalve een klein begin van nierinsufficiëntie (nierfalen). Niks ernstigs, maar wel iets om in de gaten te houden. Volgens de dierenarts kan dit probleem op zich niet voor zulke erge verstopping zorgen. Kortom, weer naar huis met mijn kater die nu aan de Laxatone (laxeermiddel) en Cisapride (werkzame stof voor de darmperistaltiek) zit. Ook geef ik hem psyllium (vlozaad).

En daar zitten we dan, dat was 3 dagen geleden. Sindsdien nog steeds geen ontlasting.... Hij gedraagt zich normaal, hij eet goed en hij gaat naar de bak om te plassen, maar dat is het. Hij doet totaal geen moeite om te poepen...

Ik vraag me nu af: zou hij getraumatiseerd kunnen zijn door die verstopping of door zijn eerste klysma, waardoor hij niet meer durft te poepen? Houdt hij het bewust op omdat hij het associeert met pijn? En zo ja, wat kan ik doen om dit op te lossen?

Sorry voor het lange verhaal... Ik hoop dat iemand dit herkent? Ik wil dit probleem echt heel graag oplossen, want ik wil voorkomen dat Lilou elke week een klysma moet krijgen... Alvast bedankt voor jullie reacties en advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Probeer eens precies op een rijtje te zetten wat je hem allemaal te eten geeft. Als de kwaliteit van zijn voeding erg goed is, kan je kat bijna alles opnemen en heeft hij daardoor weinig ontlasting, wat volkomen normaal is. Met dit warme weer heeft hij misschien ook wat minder gegeten, waardoor het ook langer duurt voordat hij weer naar de bak moet.

Mensen, en dan vooral dierenartsen, zijn gewend aan katten die alleen maar brokken eten. De hoeveelheid ontlasting die dat geeft is enorm, omdat dit voer simpelweg minder goed verteerbaar is.

Zelf voer ik mijn katten rauw, en ik zie maar weinig "poepjes". Mijn poes gaat ongeveer om de dag en haar drolletjes zijn klein, terwijl mijn kater maar om de 3 of 4 dagen gaat. Dat is precies zoals jij het omschrijft.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 11 reacties van 11

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!