Mijn kat poept niet meer na 2 klysma's

Anabrt
Anabrt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Na 2 klysma's heeft mijn kat Lilou nog steeds geen ontlasting gehad....

Ik zal het even uitleggen: hij is een Siamese kater van 10 jaar oud en verder kerngezond. Hij heeft anderhalf jaar geleden een paar keer last gehad van verstopping, maar dat was niet ernstig. We zijn toen van voer veranderd en we maken nu zelf zijn eten met gestoomd vlees of vis en veel vezels (sperziebonen, pompoen, courgette). Ik voeg er zelfs wat water aan toe omdat hij niet zo'n grote drinker is... Anderhalf jaar lang ging het hartstikke goed.

Maar twee weken geleden kwam de verstopping terug. Dat duurde twee dagen, we dachten dat het eenmalig was. Vorige week begon het echter weer en op de vierde dag zonder ontlasting ben ik naar de dierenarts gegaan. Ze hebben mijn ventje daar gehouden voor een klysma. Toen ik hem ophaalde, was hij nog helemaal suf van de narcose, maar de dierenarts verzekerde me dat er op de röntgenfoto niets ernstigs te zien was. Eenmaal thuis, toen de narcose was uitgewerkt, pakte Lilou zijn ritme weer op: hij at normaal, ging naar de bak om te plassen... maar geen ontlasting. Hij probeerde het niet eens! Ik dacht dat zijn spijsvertering gewoon weer op gang moest komen, omdat zijn darmen natuurlijk helemaal leeg waren na dat klysma. Maar na 4 dagen heb ik de dierenarts gebeld om te vragen of dit wel normaal was. Hij zei van niet en dat ik hem weer moest brengen voor onderzoek. Ik ben er meteen heen gegaan: nieuw onderzoek, "je kat is weer verstopt". Dus weer een klysma, dit keer onder een roesje. We hebben meteen bloed laten prikken om andere mogelijke problemen uit te sluiten (zoals de schildklier). De uitslag was goed, behalve een klein begin van nierinsufficiëntie (nierfalen). Niks ernstigs, maar wel iets om in de gaten te houden. Volgens de dierenarts kan dit probleem op zich niet voor zulke erge verstopping zorgen. Kortom, weer naar huis met mijn kater die nu aan de Laxatone (laxeermiddel) en Cisapride (werkzame stof voor de darmperistaltiek) zit. Ook geef ik hem psyllium (vlozaad).

En daar zitten we dan, dat was 3 dagen geleden. Sindsdien nog steeds geen ontlasting.... Hij gedraagt zich normaal, hij eet goed en hij gaat naar de bak om te plassen, maar dat is het. Hij doet totaal geen moeite om te poepen...

Ik vraag me nu af: zou hij getraumatiseerd kunnen zijn door die verstopping of door zijn eerste klysma, waardoor hij niet meer durft te poepen? Houdt hij het bewust op omdat hij het associeert met pijn? En zo ja, wat kan ik doen om dit op te lossen?

Sorry voor het lange verhaal... Ik hoop dat iemand dit herkent? Ik wil dit probleem echt heel graag oplossen, want ik wil voorkomen dat Lilou elke week een klysma moet krijgen... Alvast bedankt voor jullie reacties en advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Normaal gesproken kun je die niet meer vinden...

(bron: docti-dinges-ssimo)

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helaas kan ik je niet helpen.

Je dierenarts is waarschijnlijk de aangewezen persoon om aan het medicijn te komen, door contact op te nemen met een collega in Frankrijk of rechtstreeks met het laboratorium.

Vertaald Frans
    B
    Biridi38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor je reactie.

Ik woon in Portugal en mijn dierenarts weet niet waar hij dit medicijn kan aanvragen. Ik heb een recept, maar naar wie moet ik dit sturen!

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In principe nergens, want het medicijn met deze werkzame stof is al een hele tijd uit de handel genomen, althans voor menselijk gebruik.

Overleg even met je dierenarts, dit is sowieso het soort medicijn dat alleen op recept verkrijgbaar is.

Vertaald Frans
    B
    Biridi38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dringend

Ik zou graag willen weten waar jullie cisapride halen. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    S
    Sylvette blandin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat is verstopt. Ondanks de behandeling van de dierenarts heeft hij nog steeds geen ontlasting gehad. Hij eet en drinkt ook niet meer. Ik moet hem vandaag of morgen weer naar de dierenarts brengen voor een klysma.

Vertaald Frans
    S
    Sylvette blandin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat is verstopt. Ondanks de behandeling van de dierenarts heeft hij nog steeds geen ontlasting gehad. Hij eet en drinkt ook niet meer. Ik moet hem vandaag of morgen weer naar de dierenarts brengen voor een klysma.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt het zelf natuurlijk het beste beoordelen omdat je je kat voor je hebt, maar ik heb niet de indruk dat hij last heeft van een eventuele verstopping. Hij gaat toch niet tien keer per dag naar de kattenbak om daar moeilijk te doen en uiteindelijk zonder resultaat weer weg te gaan...

Wat je hem voert lijkt me heel goed opneembaar, waardoor hij waarschijnlijk niet veel ontlasting heeft. Psyllium werkt bovendien als een regulator voor de stoelgang, dus de kans is klein dat hij bijvoorbeeld diarree krijgt.

De röntgenfoto na vier dagen laat een volle dikke darm zien, maar dat is gewoon de ophoping van die vier dagen, niets meer. Dat bewijst niet dat hij verstopt zit.

Als je twijfelt, kun je hem 24 tot 48 uur op een dieet van vette vis zetten, zoals zalm, makreel, haring of sardines, en de psyllium even weglaten. Dat zal zijn stoelgang versnellen.

Groetjes

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je kunt een theelepeltje paraffineolie aan het voer toevoegen. Het heeft geen smaak of geur en bevat geen voedingsstoffen; het dient alleen om de darmen te smeren zodat de ontlasting makkelijker naar buiten 'glijdt'. Er zijn geen bijwerkingen, behalve als je te veel geeft, dan kan er wat olie uit de anus lekken.

Vertaald Frans
    Anabrt
    Anabrt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Courgette Et Canne A Pêche en bedankt voor je reactie!

Helaas heeft de dierenarts bij de tweede darmspoeling opnieuw een röntgenfoto gemaakt en zijn dikke darm zat inderdaad vol ontlasting. Minder groot en droog dan de eerste keer, maar de poep zat er wel degelijk... En dat terwijl ik hem in 4 dagen tijd niet één keer heb zien proberen.

Ik blijf toch een beetje hopen dat het inderdaad is omdat hij er nog geen behoefte aan heeft, en niet omdat het hem niet lukt of omdat hij het ophoudt...

Om op je vraag te antwoorden: deze week geef ik hem bijvoorbeeld in water gekookte kip en gestoomde sperziebonen. Alles zonder kruiden. Ik voeg er extra water aan toe (bronwater uit een fles) en één keer per dag wat psylliumpoeder. Ik heb de porties nooit gewogen, maar het komt neer op ongeveer 2 à 3 volle eetlepels (2/3 vlees, 1/3 groenten). Dit eet hij 4 keer per 24 uur (3 keer overdag, 1 keer 's nachts).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!