Mijn kat kan niet eten, drinken of zich wassen

M
Mimikado Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik maak me echt grote zorgen om mijn kat. Het is een kater die het meeste weg heeft van een Seal Point Siamees. Sinds bijna twee dagen eet, drinkt en wast hij zich niet meer. Het is niet dat hij niet wil of geen honger heeft, maar het lijkt hem gewoon niet te lukken. Gisteren stond hij steeds weer voor zijn bakje met brokjes zonder een hap te nemen. Hetzelfde met het water, helemaal niets. Ik heb geprobeerd hem met de hand te voeren, maar dat werkte niet (ook al probeerde hij het wel). Ik heb ook ander voer geprobeerd en zelfs melk, maar hij raakte het niet aan, ondanks dat hij er wel enthousiast over leek.

Bovendien lukt het hem niet om zich te wassen. Zodra hij aanstalten maakt om zich te poetsen, stopt hij meteen en hij steekt zijn tong niet eens uit. Dit is allemaal al zo sinds woensdagavond.

Ik kan er nog aan toevoegen dat hij gisteren heel erg kwijlde (hypersalivatie) om een onbekende reden. Ik heb het schoongemaakt en ik heb het idee dat het sindsdien niet meer is gebeurd.

Ik vermoed dus dat het een probleem in zijn bekje is, misschien met zijn tong ofzo. Maar mijn vader zegt dat hij niets geks heeft gezien.

Hij is nu heel zwak en ik weet niet wat ik kan doen om hem te helpen. Dus als jullie tips of ideeën hebben, zou ik jullie echt heel dankbaar zijn. Hij is nog heel jong, pas 3 jaar, en ik wil hem echt niet kwijtraken. 😓🙏

PS: ik ben pas 18 en officieel niet de eigenaar. Mijn vader weigert om met hem naar de dierenarts te gaan vanwege de kosten, ook al is hij net zo gek op hem als ik.

Alvast bedankt voor jullie reacties en nog een fijne dag. 😊

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Soadly
    Soadly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is echt heel fijn dat je kat weer kan eten en drinken. Dat is het allerbelangrijkste. Nu hij weer op krachten komt, zal hij zich snel weer zelf gaan wassen. Mocht zijn vacht echt plakkerig, droog of iets dergelijks zijn, dan kun je er een vochtig doekje overheen halen. Maar hij gaat zich gauw genoeg weer zelf poetsen; misschien doet het nu nog een beetje pijn.

Blijf hem goed verzorgen, dan knapt hij vast snel op!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Borstel je kat.

Je kunt goedkope kattenborstels vinden bij de supermarkt of een dierenspeciaalzaak zoals Pets Place.

Ga met een vochtig washandje over zijn lichaam om hem te helpen bij de verzorging.

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Zo zie je maar dat je er goed aan hebt gedaan om hem even naar de dierenarts te brengen. Zolang hij goed eet en drinkt is dat het allerbelangrijkste. Ik denk dat hij zich binnenkort wel weer gaat wassen, dus maak je daar niet te veel zorgen over. Dat hij eet is het voornaamste. ^^

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties.

We zijn gisteren met hem naar de dierenarts geweest en ik deel hier even wat er aan de hand is, voor het geval anderen er iets aan hebben.

Het blijkt dat hij zijn tong heeft verbrand, we weten niet hoe, maar de smaakpapillen aan de randen van zijn tong zijn verbrand. Hij heeft ook last van tandvleesontsteking. Hij krijgt nu 's ochtends, 's middags en 's avonds een behandeling en aangepaste voeding, omdat zijn slokdarm misschien ook verbrand is door iets wat hij heeft doorgeslikt. Het gaat dus een stuk beter, hij eet en drinkt weer. 😊

Kleine kanttekening: hij kan zichzelf nog niet wassen, dus misschien moeten wij dat zelf gaan doen. Dat hebben we nog niet eerder geprobeerd 🤔

Nogmaals bedankt en een fijne dag.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Leg je vader uit dat als hij afwacht, er twee opties zijn: of de kat gaat dood, of je besluit hem uiteindelijk alsnog naar de dierenarts te brengen, en hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt. Als het een tandvleesontsteking is, is een prik met een ontstekingsremmer en misschien een korte antibioticakuur vaak al genoeg om hem te helpen. Dierenartsen zijn vaak best bereid om een regeling te treffen zodat je in termijnen kunt betalen.

Een kat die niet eet, verkeert in direct levensgevaar vanwege het risico op leververvetting.

Je vader is geen dierenarts; dat hij niets bijzonders ziet, betekent niet dat je kat niets mankeert. Een dagje niet eten kan een keer gebeuren, maar 48 uur zonder eten én drinken (!) gaat echt niet vanzelf over door alleen maar te hopen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien heeft hij een rups ingeslikt of is hij vergiftigd... hoe dan ook, als hij al twee dagen niet drinkt, gaat hij dood. Maak dat je vader maar eens heel goed duidelijk.

Er zijn ook goedkopere klinieken, misschien bij je in de stad? Of de faculteit diergeneeskunde? Kun je de dierenarts niet in termijnen betalen? Bij het asiel zijn ook vaak dierenartsen die je vast wel kunnen helpen... er zijn echt genoeg oplossingen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We zouden je graag meer willen helpen, maar helaas zijn we geen dierenarts. We kunnen niet weten wat je kat mankeert en ons advies zou de situatie zelfs kunnen verergeren als het niet aansluit bij het probleem van je kat. Hoe korter je wacht, hoe sneller je kat geholpen kan worden. Door snel te handelen voorkom je dat de toestand van je kat verslechtert, wat de dierenartsrekening veel sneller kan laten oplopen dan wanneer je nu meteen gaat. Met een beetje "geluk" heeft je kat gewoon een probleem in de bek (zoals een zweertje of tandvleesontsteking...) waardoor hij zijn bek niet goed kan gebruiken, en dat is goed te behandelen. Mocht het toch iets ernstigers zijn (wat we natuurlijk niet hopen), dan is de dierenarts de aangewezen persoon om je te adviseren.

Vertaald Frans
    Soadly
    Soadly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wacht niet te lang. Je moet echt snel met je kat naar de dierenarts. De toestand van je kat gaat snel achteruit als hij niet snel weer begint te eten. Hij wordt steeds suffer, raakt uitgedroogd en krijgt dan allerlei complicaties.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi Misscatz,

Bedankt ook voor je snelle reactie.

We kijken even wat we gaan doen.

Nogmaals bedankt en een fijne dag!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi Soadly,

Echt heel erg bedankt voor je snelle reactie.

Ik had al zo'n vermoeden, maar omdat ik zelf niet degene ben die hierover kan beslissen, heb ik hulp gezocht op dit forum.

Superbedankt, ik ga m'n best doen om hem erheen te brengen. Fijne dag nog.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!