Kittentje van 3 maanden slaapt niet en houdt mij uit mijn slaap!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Begin juli heb ik een klein katertje geadopteerd, een Siamese kruising. Hij was toen pas 2 maanden oud.

Ik weet dat dat nogal jong is...

Het blijkt dat hij echt superactief is, eigenlijk een beetje té.

Hij springt heel vaak bovenop me en krabt en bijt dan!

Ik zeg tegen mezelf dat dit met 3 maanden wel normaal is voor een kitten.

Maar het grootste probleem is de nacht.

Ik doe de deur van mijn slaapkamer dicht en laat hem in de woonkamer, want hij slaapt nooit als hij bij me is.

Daardoor slaap ik misschien maar 2 à 3 uur per nacht, omdat hij achter de deur zit te mauwen.

Als hij een uurtje slaapt, is dat al een hele prestatie.

Hebben jullie tips? Zou het kunnen dat het feit dat hij Siamees bloed heeft een rol speelt?

Alvast heel erg bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vergeet niet dat een kat een nachtdier is. Het is volkomen normaal dat hij 's nachts actiever is dan overdag.

Die van mij liggen de hele dag te maffen om vervolgens de hele nacht te gaan spoken.

Leer hem om niet achter je deur te miauwen. Een pufje met de plantenspuit wanneer hij het doet, zou hem die gewoonte snel moeten afleren. Dat is een optie, maar misschien niet de allerbeste.

Hem moe maken voordat je naar bed gaat is ook een goede manier om de nacht rustig te beginnen.

Maar je kunt nu eenmaal niet tegen de natuur van de kat ingaan; die zijn 's nachts nou eenmaal actief.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, inderdaad, de meeste kittens vertonen dit gedrag, of het nu een Siamese kruising is of niet. Probeer de "aanvallen" voor te zijn. Zodra je merkt dat hij bijvoorbeeld op je voeten wil springen, zeg je op een strenge toon "nee" en leid je hem af met een speeltje. Gooi bijvoorbeeld een balletje, dan gaat hij met iets anders aan de slag dan met jouw voeten. Als hij zich lief gedraagt, beloon hem dan met aaitjes en een zachte stem. Het is inderdaad belangrijk om spelletjes met je handen te vermijden; gebruik liever speeltjes zodat hij na verloop van tijd stopt met proberen om met jouzelf te spelen. 's Nachts is dit lastiger, dus check goed of ze genoeg te eten heeft, zodat ze je niet wakker komt maken door te miauwen voor eten. Als je de deur dicht laat, zal hij er waarschijnlijk na een tijdje aan wennen om aan de andere kant van de deur te blijven. Geef hem een plekje op hoogte waar hij uit het raam naar buiten kan kijken als je gaat slapen, dat kan hem lekker bezighouden.

Floriane

Vertaald Frans
    2
    20pattes57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een kitten barst van de energie. Spelen voordat je zelf naar bed gaat is een goede manier om ze 'af te matten'. Op het moment heb ik 5 kittens van 3 maanden in de opvang en ik ben elke avond zeker een half uur druk met ze aan het spelen voordat ik ga slapen. Hierdoor slaap ik bijna weer normaal ;)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kitten van 3 maanden (het ligt niet per se aan de leeftijd). Mijn man en ik wilden 's nachts niet gestoord worden. De eerste nacht hielden we de deur dicht en hadden we hetzelfde probleem als jij. We dachten dat hij er wel aan zou wennen, maar de tweede nacht was het weer raak (hij miauwde nog harder), en naast ons eigen slaaptekort maakten we ons ook zorgen om de buren! Kittens zijn bang omdat ze pas net bij hun moeder weg zijn, en volgens mij vinden ze het dan niks om een dichte deur te hebben en alleen in een kamer te zijn.

Dus de tweede nacht hebben we de deur opengezet, maar natuurlijk wilde de kat rond 5 uur 's ochtends gaan spelen.

Uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden: de deur open laten (zodat de kat niet meer miauwt), maar hem de toegang tot de slaapkamer verbieden (zodat wij lekker kunnen slapen ;)). Het idee is om hem een beetje "schrik aan te jagen" (slaan is natuurlijk absoluut geen optie!). Wanneer hij de kamer in probeerde te komen, stuurden we hem weg door vrij hard "nee Kiri" te zeggen en met onze voeten op de grond te stampen richting de deur, of door zelfs op de meubels te slaan (het doel was om hem met lawaai weg te jagen zonder hem aan te raken. Misschien een beetje gemeen, maar het was het enige compromis in onze situatie). Omdat het een indrukwekkbaar klein katje is, werkte het meteen en hij komt nu niet meer binnen. Na drie weken kunnen we nu probleemloos de deur dichtdoen; geen gemiauw of gekrab aan de deur meer. We denken er zelfs over om hem overdag weer in de slaapkamer te laten, en hem 's nachts in de woonkamer te laten met de slaapkamerdeur dicht.

Dit is wat voor ons werkte. Ik snap je helemaal, het is slopend om dat gemiauw te horen en het is zwaar om niet te kunnen slapen, zowel voor het beestje als voor jezelf.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn dames spelen 's ochtends vroeg en 's avonds laat, je hoort ze door het hele appartement galopperen ^^ laat hem even flink spelen voordat je gaat slapen, dan wordt hij wel een beetje moe.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!