Ik heb geen klik met mijn kat

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, drie jaar geleden heb ik een van de katten van mijn moeder overgenomen. Het lukt me maar niet om een band met haar op te bouwen en ik begrijp haar gewoon niet. Ze miauwt heel veel, houdt niet van knuffelen en doet haar behoefte alleen maar binnen. Ook vindt ze een bepaald soort natvoer eerst lekker en dan ineens weer niet... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Beetje lang bericht, dus even in tweeën gehakt

1/2

Hoi,

Ik klink misschien wat fel, maar ik moet eerlijk zeggen dat de reactie van Wesetmi me nogal tegen de haren in strijkt.

Je moet je wel even inlezen over katten voordat je ze de schuld geeft van al het kwaad in de wereld:

- ik wil naar buiten / ik wil naar binnen / ik haat dichte deuren: dit is normaal. Een kat is een territoriaal dier. Daarnaast is een kat een angstig dier dat in de natuur zowel jager als prooi is. Zeker als een kat zich niet helemaal prettig voelt in zijn omgeving, heeft hij de dwangmatige behoefte om zijn territorium te patrouilleren. Dichte deuren zijn dan echt een no-go. Het is bloedirritant, maar het is niet anders.

- het is niet omdat social media je alleen maar van die schattige knuffelkatten laten zien, dat alle katten zo zijn. Verre van dat zelfs. Bovendien gaan veel eigenaren echt klungelig met hun kat om, dat is gewoon een feit dat ik al vaak heb gezien op dit forum en in het echt.

- agressie bij een kat komt meestal voort uit een gebrek aan kennis van de eigenaar over de behoeften van het dier.

- wat betreft het voer is er vaak een achterliggende reden, dat kan medisch zijn of gedragsmatig (of soms de schuld van het baasje die het voer niet goed bewaart). Maar goed, sommige katten staan inderdaad bekend als kieskeurige eters. Ik heb in 40 jaar tijd zo’n vijftien katten gehad en ben dit probleem zelf nooit tegengekomen... maar dat betekent niet dat het niet bestaat.

Dan even een berichtje aan Emy:

Weet je wat? Je bent helemaal niet verplicht om van je kat te houden :) Een kat is een bijzonder dier met een enorm scala aan gedragingen die per individu enorm kunnen verschillen.

Toch helpt het vaak als je de redenen achter het gedrag begrijpt om de band met je dier beter te kunnen inschatten.

Eerst het miauwen: de kat op je profielfoto is geen Siamees, maar aangezien jij Jézabel als een Siamees bestempelt, gaan we daar even vanuit. Siamezen zijn enorme kwebbelkonten en hun gemiauw kan behoorlijk op je zenuwen werken. Maar wist je dat volwassen 'wilde' katten bijna nooit miauwen? (behalve moeders tegen hun kittens). De huiskat blijft miauwen als hij volwassen is om met zijn mens te communiceren. Dus als Jézabel miauwt, praat ze tegen jou. Om te begrijpen wat ze wil, moet je haar goed observeren; alleen jij kunt de reden achter het gemiauw ontcijferen.

Binnen haar behoefte doen (je bedoelt in de kattenbak binnen, toch?): dat betekent dat ze jouw huis als haar territorium beschouwt. Dat is eigenlijk heel normaal en geruststellend. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat een reden zou zijn om minder van haar te houden (nogmaals, een kat is geen hond :) ).

Houdt ze niet van knuffelen? Zoals ik eerder al zei: niet alle katten zijn knuffelkonten, dat is een feit. Wij hebben thuis ook zo’n kleintje, maar we houden desondanks zielsveel van haar.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik kan je niet echt helpen, maar ik begrijp je wel. Ik heb een kat die al drie jaar bij me is... 🤦 en het is een hel. Ze gilt letterlijk zodra er een deur dichtgaat, of dat nu in huis is of die naar de tuin. Ze kan gerust een uur lang blijven miauwen om naar buiten te gaan; laat ik haar eruit, dan begint ze zodra de deur dicht is weer met hetzelfde gedoe om weer naar binnen te mogen. Hetzelfde geldt voor de slaapkamers, badkamer, kelder en zolder. Ik moet ook constant van merk natvoer wisselen (en let op: geen huismerken, en ook geen ham, tonijn of andere vis), anders laat ze zichzelf letterlijk verhongeren. Mensen zullen wel zeggen dat dat niet kan, maar ik heb het echt meegemaakt. Ik weigerde een maand lang toe te geven en het resultaat? Een graatmagere kat en hup, naar de dierenarts om haar er weer bovenop te helpen. Met de brokjes is het ook een drama. Terwijl ze fysiek kerngezond is (inentingen op orde, ontwormd, tests gedaan om zeker te weten dat alles "goed" was). Maar ze is totaal niet knuffelig, zelfs agressief, je kunt haar niet aanraken... Ik heb nooit begrepen wat er mis is, maar ze is nu eenmaal zo. Ik moet het ermee doen, maar ik ben voor de rest van mijn leven wel genezen van katten 😓

Vertaald Frans
  • 22 reacties van 22

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!