Hoelang duurt het herstel na een narcose?

B
Benikki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik ben wanhopig op zoek naar wat info op internet.

Even voor de context: mijn kat Shiro van 7 maanden oud heeft de ene na de andere bronchitis. Ik zit de afgelopen twee maanden echt elke twee weken bij de dierenarts.

Ik heb verschillende artsen bezocht en ze hebben het allemaal over een allergie of zelfs astma.

Hij heeft al vaker cortisonen en antibiotica gehad, maar hij heeft maar kort rust voordat hij weer een terugval krijgt.

We hebben ook homeopathie geprobeerd, maar dat hielp niet.

Ik woon in een appartement aan een drukke weg, dus hij komt niet zelf buiten, maar ik neem hem wel één keer per dag mee naar een parkje in de buurt.

Ik heb ook een luchtreiniger van Rowenta gekocht (omdat die allergieën door de omgeving kunnen komen).

Vandaag rond 17:30 uur is hij onder narcose gegaan voor een bloedonderzoek (omdat hij zich anders niet liet behandelen).

Sinds we om 18:00 uur weer thuis zijn, is hij heel erg afwezig. Hij eet niet, drinkt niet, loopt niet en slaapt ook niet.

Hij heeft zijn ogen wijd open en staat een beetje wankel op zijn voorpoten.

Ik maak me nogal zorgen over dit gedrag. Als iemand weet hoelang het normaal gesproken duurt voordat ze hersteld zijn van een narcose, hoor ik het heel graag.

Ook als iemand tips heeft voor een kat met allergieën of astma om het leven wat makkelijker te maken: ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Rapporteren

Afhankelijk van de kat duurt het maar een paar uur of voor sommigen zelfs 2 dagen, dus je hoeft je voor nu nog geen zorgen te maken. Het is normaal, hij moet alles even uit zijn systeem krijgen. Wat betreft de astma: ik heb zelf een katje met astma gehad en bij haar deed ik regelmatig inhalaties met Pérubore (een Frans inhalatiemiddel op basis van etherische oliën) als ze een aanval had. Dat zijn grote tabletten die je oplost in heel heet water. Je moet dus ongeveer een kom water koken en de tablet erin doen, maar eerst zet je je katje in haar reismandje met het deurtje dicht. Zet haar in de wc of de badkamer; een gesloten ruimte werkt het beste voor het effect. Zet de kom met kokend water voor het deurtje, maar niet té dichtbij zodat ze er niet bij kan of zich kan branden. Leg vervolgens een grote handdoek over de mand en de kom heen zodat het effect maximaal is. Laat haar daar 10 tot 15 minuten zitten, maar niet langer, anders drogen de slijmvliezen uit. Herhaal dit 's ochtends en 's avonds tot het beter gaat. Ik raad een elektrische inhalator af; ik had er zelf in geïnvesteerd, maar het werkt niet echt goed en is totaal niet praktisch voor een kat. Omdat ik zelf ook astma heb, heb ik trouwens altijd Ventolin bij de hand, echt een wondermiddel. Als zij merkte dat ze moeite had met ademhalen, kwam ze zelf naar me toe voor een pufje bij haar neus, en dat kalmeerde haar meteen. Je zou je dierenarts of huisarts om een recept moeten vragen, wat misschien niet makkelijk is, maar eerlijk gezegd was dat wat mijn katje het allerbeste hielp, net als mijzelf. Net als mensen kunnen katten allergisch zijn voor pollen, luchtvervuiling of wat dan ook; ik kende een kat die allergisch was voor de haarlak van zijn baasje. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Bedankt voor de uitleg. Shiro is vanochtend weer wat energieker. Hij drinkt zelf, eet een heel klein beetje, beweegt nog langzaam en reageert weer een beetje op prikkels.

Hij staart nog wel af en toe een beetje voor zich uit en hij heeft trouwens nog steeds niet geslapen.

Wat de astma betreft: hij krijgt al inhalaties en begint binnenkort met een luchtwegverwijder in tabletvorm (eigenlijk voor mensen) voor zijn bronchiën.

Mijn dierenarts overweegt Ventolin ook al.

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het hangt van de kat af, maar meestal duurt het maar een paar uurtjes of bij sommigen zelfs 2 dagen, dus je hoeft je nu nog geen zorgen te maken. Het is heel normaal, hij moet het gewoon even kwijt.

Wat die astma betreft: ik heb zelf een poes met astma gehad en als ze een aanval had, liet ik haar regelmatig stomen. Ik gebruikte daarvoor inhalatiecapsules (zoals Pérubore in Frankrijk, je kunt bij de apotheek vragen naar een variant met etherische oliën die veilig is voor katten). Dat zijn grote tabletten die oplossen in heel heet water. Je kookt dan ongeveer een kom water en daar doe je zo'n tablet in, maar eerst zet je je poes in haar reismandje met het deurtje dicht. Zet haar in de wc of de badkamer; een kleine, afgesloten ruimte werkt namelijk het beste. Zet de kom met kokend water voor het deurtje, maar niet té dichtbij zodat ze er niet bij kan en zich niet verbrandt. Leg vervolgens een grote handdoek over het mandje én de kom heen, zodat de stoom goed blijft hangen en maximaal effect heeft. Laat haar daar 10 tot 15 minuten zitten, maar niet langer, anders kunnen haar slijmvliezen uitdrogen. Herhaal dit elke ochtend en avond tot het beter gaat.

Een elektrische inhalator raad ik je af. Ik had er zelf in geïnvesteerd, maar het werkt niet echt goed en het is totaal niet praktisch voor een kat.

Verder heb ik zelf ook astma en heb ik altijd Ventolin bij de hand, echt een wondermiddel. Als mijn poes merkte dat ze moeite kreeg met ademhalen, kwam ze zelf naar me toe voor een pufje in haar neus. Dat was genoeg om haar meteen te kalmeren. Je zou je dierenarts (of je eigen arts) moeten vragen om een recept, wat misschien niet makkelijk zal zijn, maar eerlijk gezegd was dat hetgeen wat mijn poes het beste hielp, net als mijzelf.

Net als mensen kunnen katten allergisch zijn voor pollen, luchtvervuiling of andere dingen. Ik kende een kat die zelfs allergisch was voor de haarlak van zijn baasje.

Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust!

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Goedenavond. Hij is nog een beetje suf van de narcose, net als wij wanneer we wakker worden na een operatie. Het kan de hele nacht duren voordat hij weer helemaal de oude is. Hij zal veel slapen en zijn evenwicht kan wat wankel zijn als hij probeert op te staan en te lopen. Geef hem wat te drinken en het is niet erg als hij nog niet wil eten. Morgenochtend zou hij weer de oude moeten zijn.

Bedankt voor je geruststellende antwoord.

Ik maak me waarschijnlijk een beetje te veel zorgen, maar de dierenarts had me wel even mogen waarschuwen en wat meer kunnen vertellen over de nasleep van de narcose. Dat had me een hoop stress gescheeld. Ik blijf lekker bij hem in de buurt.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Hij is nog een beetje suf van de narcose, net als wij wanneer we wakker worden na een operatie.

Het kan de hele nacht duren voordat hij weer helemaal hersteld is. Hij zal veel slapen en hij kan nog wat wankel op zijn pootjes staan als hij probeert op te staan en te lopen. Geef hem wat te drinken en het is niet erg als hij nog niet wil eten.

Morgenochtend zou hij weer de oude moeten zijn.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!