Agressieve Ragdoll-kitten

C
Coeurchoco_62 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Eind vorig jaar hebben we Simon in huis gehaald, een Ragdoll-kitten. Hij was toen bijna 4 maanden oud.

Hij was al heel snel gewend aan zijn nieuwe plekje. Hij voelt zich erg op zijn gemak, heeft genoeg speeltjes en kartonnen dozen om zich op uit te leven en zijn tanden in te zetten, en hij eet goed.

Vanaf het begin had hij al de neiging om in onze vingers te knabbelen als we hem aaiden.

Ik zei dan altijd streng 'nee' met een opgeheven vingertje en negeerde hem dan een tijdje.

Hij is er nooit mee opgehouden en het wordt van kwaad tot erger.

Het is een heel onafhankelijke kat, niet echt een knuffelkont... hij komt nooit bij ons liggen of 's nachts bij ons slapen bijvoorbeeld. Soms komt hij wel dicht bij me liggen als ik op de bank aan het lezen ben. Dan ben ik helemaal blij en aai hem voorzichtig, maar dat duurt dan 3 seconden voordat hij zich omdraait, mijn hand met zijn pootjes grijpt en me bijt.

Als ik nu streng 'nee' zeg en mijn vinger opsteek, legt hij zijn oortjes plat en valt hij me echt gemeen aan...

Hij valt ook onze voeten en benen aan als we door het huis lopen.

We hebben nooit onze handen gebruikt om te spelen, we gebruiken altijd een speelhengel.

Het is echt een frustratie en we begrijpen er helemaal niets van...

We hebben tot nu toe 12 katten gehad, allemaal kittens die we hebben geadopteerd, en ik ben dit probleem nog nooit tegengekomen. Ik had juist voor een Ragdoll gekozen vanwege hun zachte karakter en omdat ze zo op mensen gericht zijn.

Ik heb al snel om advies gevraagd bij de fokker, maar die zei het ook niet te begrijpen. Ze stelde voor om hem te negeren als hij dat doet en hem naar ons toe te laten komen.

Dat werkt voor geen meter... hij heeft ons schijnbaar niet nodig...

Hij is nu 5,5 maand oud en ik ben van plan hem binnenkort te laten castreren.

Ik hoor heel graag of jullie nog ideeën hebben... we weten ons echt geen raad met zijn gedrag. Alvast bedankt, Marianne

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Een Ragdoll met het tijgersyndroom, jeetje! Die fokster verdient haar titel echt niet.

Hoe dan ook, als een koper klaagt, doet ze alsof haar neus bloedt en zegt ze dat ze dit probleem nog nooit heeft gehad, dat jij de eerste bent... ook al is het niet waar. Het mooiste zou zijn om de lijst met kopers van de laatste drie nestjes te kunnen inzien... maar goed, laten we dat maar vergeten 😧

Ik ben het eens met Courgette en Blue cat. Dit verhaal doet me trouwens denken aan een soortgelijke situatie met een kitten van een fokker, waar hier al uitgebreid over is gepraat.

Coeurchoco, vergeet die vinger maar: "Voortaan, als ik hem streng 'nee' zeg en mijn vinger naar hem uitsteek, legt hij zijn oren plat en valt hij me gemeen aan..."

Die wijzende vinger is een uitnodiging om te vechten. Bij een kind werkt dat misschien (al weet ik dat ook niet zeker).

Je kunt de plantenspuit gebruiken, de vliegenmepper (om naast de kat te slaan), of even in zijn neus blazen.

Inderdaad, zoek hem nooit zelf op. Hij komt vanzelf steeds vaker naar je toe als je hem negeert.

De kat moet leren dat wanneer je hem benadert, dit niet automatisch betekent dat je hem wilt aaien.

Ik heb hier zelf goede ervaringen mee met mijn 2 'ex-wilde' katten. Ik heb ze heel lang geen aaitjes gegeven en nu komen ze er zelf om vragen...

Liza

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Coeurchoco,

Ik zet echt mijn vraagtekens bij de eerste maanden bij de fokker...

Een kitten dat zowel de moederpoes om zich heen heeft gehad ÉN dagelijks menselijk contact, heeft met 4 maanden de bijtrem al lang en breed onder de knie. Het zou kunnen dat deze cattery de kittens te vroeg bij de moeder weghaalt en dat de fokker de moeite niet heeft genomen om het kitten elke dag even aan te raken. De Ragdoll is echt een schatje van een kat, waarschijnlijk de minst agressieve van allemaal; ik denk echt dat er in de opvoeding tijdens die eerste maanden wat steken zijn laten vallen.

Omdat een Ragdoll zo'n dikke, volle vacht heeft, zie je bij dit soort rassen vaak dat ze het niet fijn vinden om op schoot te liggen of strak tegen je aan te zitten; ze krijgen het dan simpelweg te warm. Mijn Britse korthaar heeft ook zo'n dikke vacht en hoewel hij super aanhankelijk is, komt hij ook nooit op schoot zitten.

Vertaald Frans
    I
    Isie cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, er zijn zelfs insecten op batterijen die trillen, waardoor ze gaan bewegen. Ze vinden het echt fascinerend. Maar dat geluid is al snel niet te doen @_@

En ik vind ze niet zo veilig; als ze een keer vallen kan de schroef al afbreken waardoor het batterijklepje loslaat.

Of wat simpeler: tunnels.

In de winkels zijn ze echt aan de kleine kant. Online kun je grotere vinden met 2, 3 of zelfs 4 uitgangen. Soms hoef je er alleen maar wat speeltjes in te leggen om ze helemaal enthousiast te krijgen... puur omdat het geluid maakt.

Je kunt ze ook gewoon een propje papier of een stuk zeil geven en hun fantasie doet de rest. 🤪

Vertaald Frans
    N
    Natalino Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik onthoud de tip over de Kong en het speelgoed op batterijen. Het klopt inderdaad dat mijn kitten (die trouwens helemaal niet agressief is) niet echt houdt van speeltjes die gewoon stil liggen. Er moet voor haar echt leven in zitten en het moet haar verrassen.

Dus ik ga ermee aan de slag …

Vertaald Frans
    I
    Isie cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Castreren zal hem waarschijnlijk al een heel stuk rustiger maken. Misschien heeft hij als kitten niet genoeg menselijk contact gehad. Ik gok dat die fokkers niet de hele dag bezig zijn met aaien of met ze spelen... Hij heeft genoeg speeltjes, ja, maar gebruik je die speeltjes ook om echt de interactie met hem aan te gaan? Bij mijn eigen kat, die eerst vrij wild was, liet ik hem spelen met een touwtje aan een stok (een hengeltje), omdat hij niet wilde dat je te dichtbij kwam. Na verloop van tijd schoof ik mijn hand steeds iets verder over de stok, zodat hij doorkreeg dat ik degene was die met hem speelde. Ik maakte daar dan gebruik van om hem bij zijn achterste te aaien. Hij vond het 't prettigst als ik hem onderaan zijn rug en bij zijn billen aanraakte; alles daarboven voelde voor hem als een bedreiging, vooral bij zijn buik en zijn kop. Hij ziet je vinger die boven hem uitkomt waarschijnlijk als een poging om te domineren. Maar zijn agressieve reactie is natuurlijk niet de bedoeling. Aarzel niet om hem even een uurtje in een andere kamer te zetten als hij je handen aanvalt. Zo leert hij dat er consequenties zijn en dat jij de baas bent. Heeft hij trouwens een krabpaal, zodat hij ergens anders in kan klimmen dan in je benen? Misschien heeft hij een interactief speeltje nodig om zijn energie op bot te vieren; je benen stimuleren hem waarschijnlijk en geven hem zin om te jagen. Er zijn speeltjes op batterijen die daar perfect voor zijn. Ik denk dan vooral aan die ballen die om hun as draaien met iets dat eraan wiebelt.

Je vindt ze makkelijk online (Amazon, Zooplus) en in de winkel. Ik koop de speeltjes voor mijn katten meestal bij Pets Place, daar vind ik het aanbod net wat interessanter.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Marianne,

Sommige katten houden er gewoon niet van om geaaid te worden. Je moet niet proberen hem te dwingen; zo is hij nu eenmaal, dat zit in zijn aard.

Aaien is iets puur menselijks en wordt niet door alle dieren gewaardeerd.

Hoe meer je aandringt, hoe meer hij zal bijten – en ook steeds harder. Dat is gewoon zijn manier om 'stop' te zeggen. Hij zal je steeds meer gaan ontwijken, op afstand blijven en minder vertrouwen in je krijgen, en dat zal jou alleen maar meer frustreren.

Je moet hem accepteren zoals hij is en stoppen met hem aan te raken op jouw initiatief. Zie het niet als een frustratie, maar gewoon als een feit; het is niet onoverkomelijk. Na verloop van tijd ontwikkelen jullie vanzelf wel andere manieren om met elkaar te communiceren.

Dat hij je aanvalt en in je bewegende voeten of benen bijt, laat zien dat hij wil spelen. Hij is nog jong, dus je moet echt wat vaker en wat meer tijd aan hem besteden.

Geef hem af en toe een Kong zodat hij zich lekker kan uitleven, en ruim deze weer op zodra hij klaar is.

Laat niet al zijn speelgoed de hele tijd rondslingeren: bied er één of twee per dag aan en wissel ze regelmatig af. De rest kun je beter opruimen of verstoppen.

Dan blijft hij veel meer geïnteresseerd in die speeltjes die anders al een eeuwigheid stil zouden liggen.

Groetjes

Vertaald Frans
    C
    Coeurchoco_62 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er wordt van de Ragdoll gezegd dat het katten zijn die heel erg aan hun baasje gehecht zijn, super rustig en aanhankelijk...

Het is echt meer dan frustrerend... een kat hebben en hem dan niet kunnen knuffelen :(((

We gaan heel respectvol met katten om en onze katten zijn altijd heel close met ons geweest. Dit is echt de eerste keer dat ik met dit soort karakter te maken krijg, en dan ook nog die agressiviteit...

Speciaal voor een raskat kiezen vanwege het karakter en dan merken dat hij uiteindelijk het tegenovergestelde is van wat er wordt beschreven...

Dat doet ons echt veel verdriet.

Vertaald Frans
    N
    Natalino Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat geeft maar weer aan dat de karaktereigenschappen van een ras ook maar een richtlijn zijn... (trouwens, ik dacht dat juist het karakter het belangrijkste kenmerk van de Ragdoll was?)

Ik weet niet precies op welke leeftijd ze geslachtsrijp worden, maar door hormoonschommelingen kunnen katten agressief worden (blijkbaar zowel wanneer ze geslachtsrijp worden als wanneer een poes niet meer vruchtbaar is). Misschien dat castratie helpt?

Het is misschien frustrerend, maar ik zou stoppen met aaien als hij er niet zelf om vraagt. Als hij al naast je komt zitten, laat hij op zijn eigen manier zien dat hij je gezelschap fijn vindt.

En ik zou misschien een plantenspuit bij de hand houden voor die aanvallen op je voeten en zo. Of heel hard in je handen klappen om hem te laten schrikken?

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!