Vlekjes rond de tepels van mijn kat

L
Lolita52 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal :)

Ik heb 17 jaar lang een grote Noorse Boskat gehad, en na een rouwperiode van 6 maanden heb ik een Perzische kitten geadopteerd. Ze heet Poupée en ze is vandaag precies 6 maanden oud.

Maar nu zag ik, alleen bij haar tepels, kleine zwarte/bruine puntjes. Ik heb wat foto's bijgevoegd.

Goed om te weten:

- ze is niet drachtig

- ze heeft geen vlooien (ze krabt totaal niet, en ik zie geen vlooien of vlooienpoepjes als ik de vlooienkam gebruik)

- ik borstel haar elke dag heel uitgebreid (ze is er dól op!)

Omdat het al 2 maanden niet echt veranderd is (dus sinds ik haar heb), dacht ik dat het waarschijnlijk gewoon pigmentvlekjes waren. Maar ik probeerde net iets harder te krabben (wel voorzichtig hoor, geen zorgen) en ik merkte dat die kleine puntjes loslieten.

Wat denken jullie dat dit is? Is het ernstig? Moet ik proberen het te verwijderen of niet?

Ik weet het even niet meer, want ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt bij de katten die ik heb gehad!

Alvast heel erg bedankt!

Vlekjes rond de tepels van mijn kat

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    S-portamenia9 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een spray op basis van water en lavendel gebruikt en daarnaast heb ik een beschermende, herstellende crème op haar tepels gesmeerd. Ik kijk nu even aan hoe het verder gaat. Mijn kat heeft ook een vlooienband om en die heb ik omgelaten.

Ik heb ergens gelezen dat het een soort kattenacne zou kunnen zijn.

https://www.purina.nl/artikelen/kat/gezondheid/huid-haar-en-nagels/kattenacne

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zouden het niet gewoon talgvlekjes kunnen zijn door een teveel aan talg? Je ziet kleine zwarte puntjes in de vacht die lijken op kleine korstjes. Ik denk dat je ze voorzichtig weg kunt krijgen met wat Marseillezeep en water.
    Ik heb hetzelfde idee.

Om het zeker te weten (of niet), kun je proberen voorzichtig met je nagel over een van die zwarte puntjes te krabben. Als het na een paar keer krabben zonder pijn loslaat, is de kans groot dat het gewoon mee-eters zijn. Je kunt ook een kompres in gekookt water dopen om er wat steviger overheen te wrijven, dan gaan ze wel weg.

Vertaald Frans
    L
    Lelouche Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, heb je al een oplossing gevonden voor je probleem en vooral een reden? Zo ja, kun je het me dan laten weten? Mijn poes heeft namelijk precies dezelfde vlekjes! Alvast bedankt.
    Vertaald Frans
    Odelamusique
    Odelamusique Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jammer dat we nooit weten hoe het afloopt 😩

Vertaald Frans
    D
    Dyd2104 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat heeft precies hetzelfde (het zit zelfs over haar tepels heen en het vormt een soort korstje). Ze is behandeld tegen vlooien en ze krabt ook niet. Heb je hier al advies over gevraagd aan je dierenarts?

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Ulalie

Ja, dat is wel een vreemd iets, want ik heb op internet niks kunnen vinden wat er ook maar een beetje op lijkt. Meestal vind je wel wat, zeker met een foto erbij.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zouden het niet gewoon talgvlekjes kunnen zijn door een overschot aan talg? Je ziet van die kleine zwarte puntjes in de vacht, een soort mini-korstjes. Ik denk dat je ze wel voorzichtig weg kunt krijgen met wat Marseillezeep en water.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi!

Als je een vaste dierenarts hebt die je kent, stuur hem dan even een berichtje met de 2 foto's erbij: eentje van een afstandje en een close-up.

Die kan je dan vast adviseren als hij weet wat het is.

Vertaald Frans
    L
    Lolita52 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, die vlekjes zitten er al sinds ik hem heb, nu twee maanden. En ja, het is inderdaad alleen rond de tepels.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

of een andere vette crème zoals Bepanthen of Nestosyl.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!