Scheve kaak bij kitten

A
Athena666 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb sinds een maand een Perzische kitten van drie maanden oud die ik bij een fokker heb gekocht. Toen we voor de tweede inenting bij de dierenarts waren, merkte die op dat de kaak scheef staat. Ik krijg nu nogal tegenstrijdige adviezen. Mijn eigen dierenarts noemt drie opties: afwachten tot hij 6 maanden is omdat het dan nog vanzelf goed kan komen, de hoektanden vijlen of de hoektanden laten trekken. De dierenarts van de fokker zegt echter de ene keer dat het normaal is en vanzelf wel goed komt, en de andere keer wordt er gesuggereerd dat ik zelf iets met de kitten heb gedaan. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het klopt dat je pas echt goed naar een onderbeet kunt kijken na het wisselen, maar als de dierenarts nu al een afwijking heeft gezien, dan zal er wel echt wat aan de hand zijn, anders had hij het niet gezegd. Maar maak je geen zorgen: ze kunnen er prima mee leven en het geeft ze juist een grappig smoeltje.
    Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

In m'n eentje is het te lastig om foto's te maken. Ik houd jullie over 3 maanden op de hoogte en hoop dat het vanzelf herstelt, ik zal duimen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om de stand van de kaken van een kitten goed te kunnen zien, moet je een foto van voren en een close-up van de zijkant maken. Nu is er niet veel te zien, behalve die kleine tandjes die er volgens mij niet eens zo slecht uitgelijnd uitzien. De bovenste hoektanden vallen over de onderste heen; pas als het andersom is, wordt het vervelend. Wel lijkt de onderste linker hoektand (voor hem links) een beetje scheef te staan.

Ja, ik begrijp heel goed dat je overstuur bent door die mail van de dierenarts van de fokker, dat zou ik ook absoluut niet gewaardeerd hebben. Hij heeft je toch niet ook nog eens van mishandeling beschuldigd? Een vriendin van mij heeft hetzelfde meegemaakt en kreeg precies hetzelfde antwoord van de fokker, die beweerde dat ze het kitten had laten vallen. Dat viel bij haar ook niet in goede aarde en ze heeft daarna dan ook flink wat 'reclame' voor die fokker gemaakt.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Alvast superbedankt voor jullie reacties! Over drie maanden moet ik weer naar de dierenarts om te kijken hoe het zich ontwikkelt.

Voorlopig heeft hij geen enkel probleem met eten, dus ik houd het goed in de gaten.

Mijn Pers is een kitten zonder stamboom.

Wat ik echt niet kon waarderen, was de insinuatie van de dierenarts van de fokker dat ík dit mijn kitten zou hebben aangedaan. En dat dan ook nog eens via de mail en niet eens even telefonisch.

Nogmaals bedankt allemaal, jullie verschillende reacties stellen me echt gerust, want ik ben ontzettend dol op mijn kitten.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, heb je rechtstreeks bericht gehad van de dierenarts van je fokker, of heeft de fokker het je zelf verteld?

De mening van je fokker doet er niet zo veel toe, zij is geen expert. Beide dierenartsen gaan ervan uit dat het wel weer goed komt, dus naar hen moet je luisteren.

Het beste is om gewoon het advies van je eigen dierenarts te volgen. Die heeft alle informatie en heeft je kat ook echt zelf gezien.

Hopelijk heb je hier wat aan

Lucas

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga ervan uit dat je kitten een onderbeet heeft, dat is een uitsluitingsfout bij Perzen. Als je hem als gezelschapsdier hebt gekocht, zul je het ermee moeten doen, anders kun je stappen ondernemen tegen de fokker. Het is absoluut niet jouw schuld dat hij dit heeft, want hoe had jij in hemelsnaam zijn kaak kunnen laten verschuiven? Dat is vaak een slap smoesje van slechte fokkers om zichzelf in te dekken. En die dierenarts die zegt dat het vanzelf wel goed komt, dat is ook onzin. Hij is waarschijnlijk gewoon bang om een klant te verliezen en wil je niet verder ontmoedigen.

Een onderbeet herstelt zich niet, het wordt juist alleen maar erger. Wat betreft het trekken van tanden: als hij er geen last van heeft, zie ik niet in waarom je dat zou doen. Het kan altijd nog als hij ouder is, mocht hij er dan wel last van krijgen.

Ik heb zelf een Pers gehad met een onderbeet die om die reden als "huisdier" aan mij is verkocht. Hij heeft er prima mee geleefd en de enige tand die we ooit hebben laten trekken was een onderste hoektand die hem begon te hinderen bij het eten, maar dat was pas rond zijn 7e jaar.

Laat vooral zijn hoektanden niet vijlen, dat is echt barbaars. Laat ze alleen trekken als je ziet dat hij er last van heeft of als ze in zijn lippen prikken, anders is er geen enkele reden om hem hiermee lastig te vallen.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!