Mijn kat volgt de kitten overal en miauwt veel
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
De kleine bij het nekvel pakken is, als het zonder geweld gebeurt, gewoon een dominantiegebaar. Als ze niet begint te 'gillen', laat het dan maar gewoon begaan.
Hoi,
Ik heb hier precies dezelfde situatie: een kitten van tweeënhalve maand en een kat van 4 jaar. Een kater en een poes. Wat er ook nog bij komt, is dat de oudste de kleine tijdens het spelen steeds in haar nek probeert te grijpen. Mijn oudste is gecastreerd. Is daar een reden voor?
En hoe gaat het bij jou na een week? Hoe loopt het inmiddels?
Alvast bedankt.
Hoi,
De situatie die je beschrijft klinkt positief. De grote is supernieuwsgierig naar de kleine, of zelfs helemaal door hem geobsedeerd, en dat is eigenlijk een goed teken; het is in ieder geval geen agressieve afwijzing. Zolang de grote de kleine niet echt in een judogreep houdt, kun je het gewoon laten gaan. Geef de grote altijd voorrang, want hij is degene die het meest van slag is door de nieuwe situatie. Katten zijn territoriaal, dus de grote moet echt even de mentale knop omzetten om de kleine in 'zijn' huis te accepteren. Het is op de goede weg, laat de natuur z'n gang gaan (behalve als ze echt gaan vechten).
Ja, ik laat het gewoon begaan zolang het niet uit de hand loopt. Maar het feit dat hij de hele tijd miauwt, geeft me het idee dat hij een beetje angstig is. Hij wil niet dat de kleine hem aanraakt. Telkens als die in de buurt komt, springt hij weg om op een afstandje te gaan zitten die voor hem prettiger is. Ik denk dat het gewoon een paar dagen wennen is... mijn kat is niet zo'n knuffelkont. Daarom probeer ik hem toch wat extra aandacht te geven, zonder hem nou meteen te verstikken. Zijn gedrag naar mij toe is niet veranderd. Maar het kitten is echt een enorme plakkerd! Dus ik vind het lastig om hem af te wijzen terwijl hij zo om aandacht vraagt. Ik geef ook elke dag wat snoepjes, zodat ze deze verandering allebei als iets positiefs gaan zien.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Hoi,
Je hebt echt al veel geluk dat de oudste zo reageert: veel katten kunnen de komst van een nieuwkomer maar slecht verdragen, in ieder geval in het begin. De oudere kat heeft soms de neiging om zich in een hoekje van het huis terug te trekken, omdat hij het gevoel heeft dat hij zijn territorium kwijt is.
In jouw geval denk ik dat de oudste gewoon heel erg nieuwsgierig is.
Wat het spelen betreft: laat ze maar lekker hun gang gaan. Je hoeft alleen in te grijpen als het echt uitloopt op een flinke vechtpartij!
Geef de oudste wel nog steeds de voorkeur: geef hem meer aandacht en knuffels dan de kleine, zodat hij zich niet aan de kant gezet voelt.
5 reacties van 5