Mijn kat laat zich niet scheren: hij stribbelt tegen en is agressief

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zit met een vervelend probleem met mijn Pers. Omdat het een langharig ras is, moet ik zijn vacht goed bijhouden en hem laten scheren, anders krijgt hij overal klitten.

Het probleem is dat hij zich echt totaal niet laat scheren. Hij raakt helemaal in paniek zodra hij het geluid en de trillingen van de tondeuse hoort. Hij wordt dan agressief, probeert te vluchten, zet zijn nagels uit en bijt.

Laatst kon de trimster waar ik hem naartoe had gebracht voor een volledige scheerbeurt de klus niet afmaken. Alleen zijn achterkant kon worden gedaan.

Hoewel ik hielp om hem in bedwang te houden, lukte het hem toch om te ontsnappen, zo erg was hij aan het tegenstribbelen.

Mijn kat is normaal gesproken niet agressief, maar ik denk dat hij een soort angst of paniekstress heeft voor de tondeuse en de trillingen op zijn lijf.

Misschien is hij vroeger, toen hij nog jong was, wel getreiterd met zo'n apparaat of dat soort geluiden.

Mijn neef heeft hem destijds van de straat gered. We denken dat hij toen ongeveer een jaar oud was (hij is nu 6,5 jaar).

Mijn kat is niet gecastreerd, maar hij is onvruchtbaar (hij heeft maar één bal).

Hij gaat 's avonds naar buiten en het is een echte jager.

Hij speelt niet veel en is ook niet echt een knuffelkont.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Moet ik hem laten verdoven? Vastbinden?

Zou ik hem met een handtondeuse kunnen scheren? Maar ja, ook dat wordt waarschijnlijk een drama, want mijn kat laat zich sowieso niet behandelen als je hem aan wilt raken voor verzorging (zoals borstelen). Bovendien, als ik hem te lang vasthoud, lijkt hij bijna te stikken omdat hij zo extreem hard gaat spinnen; hij begint dan te hijgen en krijgt moeite met ademhalen... Dus laat ik hem maar weer los. Wat kun je dan nog doen? Dit probleem is trouwens specifiek voor zijn ras, een Pers gekruist met een Brit.

Nou, dat was het. Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ja, het is inderdaad sevv, s.e.v.v. Dat is voor je ogen niet zo duidelijk... Eigenlijk moet je het gewoon hardop voorlezen, dan wordt het makkelijk: je leest 'sev' en onthoudt dat er nog een 'v' bij moet...

Hè, tja!

Om even terug te komen op mijn kat: jawel @Jepi, hij is al eens geschoren en getrimd. Dat laat ik één keer per jaar doen. Hij gaat 's avonds naar buiten en hij heeft blijkbaar een vette huid of vacht. Hij is ook wat aan de zware kant, nou ja, 4,5 kilo.

Ik heb hem pas vier jaar. Daarvoor woonde hij bij mijn neef die hem had opgevangen. De kat was verdwaald of achtergelaten en in zijn tuin terechtgekomen. Omdat het voor het gezin lastig werd om voor hem te zorgen, heb ik hem van hem overgenomen.

Ja, ik kan zijn vacht korter maken (het deel dat niet geschoren is). In het niet-geschoren gedeelte heeft hij maar één grote klit (en nog wat kleinere). Zo kan ik hem dan beter kammen. Ik ga ook een handtondeuse kopen, dat is veiliger dan een schaar, denk ik.

Mijn kat is heel relaxed, maar als ik hem moet aanraken voor de verzorging of op plekken waar hij het niet wil (zijn rug of staart, bijvoorbeeld), dan laat hij het echt niet meer toe. Maar dan ook echt totaal niet!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien is je kat niet van jongs af aan gekamd? Je vertelt niets over vroeger! En als dat het geval is, lijkt het me best lastig om pas te beginnen als de kat al 6 is.

De site van Svv (ja, S en 2 V’s, wat niet echt opvalt; ik had de fout ook gemaakt en Svv heeft me daar heel vriendelijk op gewezen!) is erg goed opgezet, maar in jouw geval is er haast bij als je kat nog nooit is getrimd, en dan moet je echt actie ondernemen. Wat mij betreft: als de haren echt helemaal vervilt zijn, zou ik ze met een schaar zo kort mogelijk knippen (natuurlijk heel voorzichtig dat je niet in de huid knipt), dat is minder stressvol dan een tondeuse. Natuurlijk is hij dan niet helemaal kaal, maar het scheelt niet veel. Doe dit op een moment dat je jezelf goed voelt en veel geduld hebt! Kies een dag uit waarop het een aangename temperatuur is, of houd de kat binnen zodat hij geen kou vat.

Het is heel goed mogelijk dat het niet zomaar gepiept is... makkelijker gezegd dan gedaan...

Probeer hem daarna elke dag te borstelen, met veel beleid en wat lekkere kattensnoepjes: succes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja sévy, echt een interessante blog, ik ga die tips zeker opvolgen.

(de kat op de foto lijkt sprekend op die van mij, maar dan net wat minder knap... )

maar ik moet nu wel echt even die trimbeurt afmaken.

Ja solenneb

ik herinner je er ook nog even aan dat deze kat zich niet zomaar laat doen.

Zelfs voor aaitjes niet. Hij laat zich bijvoorbeeld niet op zijn rug of zijn flanken aaien.

Ik kan hem alleen knuffelen bovenop zijn kopje, bij zijn schouderbladen, de zijkant van zijn gezicht en in zijn nek.

Elders is het echt 'no way'!

En tot slot: hij gaat ook naar buiten, 's avonds is dat zijn grote plezier... Overdag is hij bij mij of in de tuin. Dus ja, hij wordt wel vies...

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat je het scheren van je kat beter kunt vermijden... je riskeert hem een trauma te bezorgen door hem zo in bedwang te houden... waarom neem je hem niet gewoon op schoot om hem te blijven borstelen, borstelen, borstelen... keer op keer... en als er dan echt nog klitten blijven zitten, kun je die met een schaar wegknippen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Klopt, ik zie een narcose inderdaad niet echt zitten.

Ik heb zelf een tondeuse, maar zodra ik ermee in de buurt van de kat kom, gaat hij er vandoor!

Ik ga een handtondeuse proberen. Of een schaar?

Als het eenmaal gelukt is om hem te scheren, want het is echt nodig, ga ik hem voortaan vaker borstelen.

Maar dat is nu ook een drama, want je moet hem echt in de houdgreep houden en hij stribbelt enorm tegen!

Hij moet wel een gevoelige huid hebben, dat kan bijna niet anders.

Ik ga eens kijken of ik een trimsalon kan vinden met een paar sterke kerels om mijn kat in bedwang te houden...

Maar het valt niet mee, dat heb ik wel gemerkt. Die kleine pluizenbollen hebben echt bizar veel kracht!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je hoeft je kat alleen maar heel regelmatig te borstelen (elke dag). Een kat scheer je niet, tenzij het echt noodzakelijk is, maar het is zeker niet de bedoeling om dit vaak te laten doen.

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zet je kat vooral niet vast; hij is bang en hem vastzetten zou hem alleen maar meer "traumatiseren".

Als hij bang is, zou je moeten proberen om hem aan het geluid te laten "wennen". Heb je zelf een tondeuse in huis? Waarom zet je die niet eerst eens in zijn buurt aan om te kijken of het aan de tondeuse ligt of juist aan de "handelingen" en het feit dat hij wordt vastgehouden.

Wat betreft hem onder narcose brengen: daar ben ik tegen. Een verdoving is geen kleinigheid, zeker niet voor onze viervoeters...

Het duurt natuurlijk wel langer, maar heb je een schaar overwogen als echt niets anders werkt?

Tja, het is niet ideaal, maar als je kat een fobie heeft voor de tondeuse...

Vertaald Frans
  • 27 reacties van 27

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!