Mijn kat laat zich niet scheren: hij stribbelt tegen en is agressief

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zit met een vervelend probleem met mijn Pers. Omdat het een langharig ras is, moet ik zijn vacht goed bijhouden en hem laten scheren, anders krijgt hij overal klitten.

Het probleem is dat hij zich echt totaal niet laat scheren. Hij raakt helemaal in paniek zodra hij het geluid en de trillingen van de tondeuse hoort. Hij wordt dan agressief, probeert te vluchten, zet zijn nagels uit en bijt.

Laatst kon de trimster waar ik hem naartoe had gebracht voor een volledige scheerbeurt de klus niet afmaken. Alleen zijn achterkant kon worden gedaan.

Hoewel ik hielp om hem in bedwang te houden, lukte het hem toch om te ontsnappen, zo erg was hij aan het tegenstribbelen.

Mijn kat is normaal gesproken niet agressief, maar ik denk dat hij een soort angst of paniekstress heeft voor de tondeuse en de trillingen op zijn lijf.

Misschien is hij vroeger, toen hij nog jong was, wel getreiterd met zo'n apparaat of dat soort geluiden.

Mijn neef heeft hem destijds van de straat gered. We denken dat hij toen ongeveer een jaar oud was (hij is nu 6,5 jaar).

Mijn kat is niet gecastreerd, maar hij is onvruchtbaar (hij heeft maar één bal).

Hij gaat 's avonds naar buiten en het is een echte jager.

Hij speelt niet veel en is ook niet echt een knuffelkont.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Moet ik hem laten verdoven? Vastbinden?

Zou ik hem met een handtondeuse kunnen scheren? Maar ja, ook dat wordt waarschijnlijk een drama, want mijn kat laat zich sowieso niet behandelen als je hem aan wilt raken voor verzorging (zoals borstelen). Bovendien, als ik hem te lang vasthoud, lijkt hij bijna te stikken omdat hij zo extreem hard gaat spinnen; hij begint dan te hijgen en krijgt moeite met ademhalen... Dus laat ik hem maar weer los. Wat kun je dan nog doen? Dit probleem is trouwens specifiek voor zijn ras, een Pers gekruist met een Brit.

Nou, dat was het. Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Katycat schreef

Je bericht is totaal off-topic! Het heeft niets met het onderwerp te maken en ik zie absoluut niet in waarom de leeftijd van mijn kinderen, mijn eigen leeftijd of andere vragen over mijn leven jou zouden interesseren.

Ik ben dit forum al eens eerder ontvlucht vanwege dit soort domme opmerkingen van mensen die zich 'kattenliefhebbers' noemen, maar die het blijkbaar leuk vinden om ruzie te zoeken in plaats van zich op het gesprek zelf te concentreren.

Ik ben geen gek mens dat maar wat uit haar nek kletst!

Ja, ik heb een Perzische kat gehad en ja, er loopt hier momenteel een kat rond die bij mij aan het scharrelen is. Sluiten die twee dingen elkaar uit dan?

Dit forum zit vol met mensen die oordelen zonder je te kennen. Sorry, maar je beweringen slaan nergens op.

Zorg er alsjeblieft voor dat we bij het onderwerp blijven en hou je 'insinuaties' voortaan voor je.

Katycat

Ik zal het je uitleggen. Ik heb ook andere passies dan katten. Ik ben onder andere geïnteresseerd in alles wat met mysteries, het paranormale, enz. te maken heeft.

Ik zit op een site die aan dat soort zaken gewijd is. Daar komen echter veel fantasten die neppe, spectaculaire verhalen ophangen om goedgelovige mensen in de maling te nemen en de site in diskrediet te brengen.

Het is makkelijk om ze te ontmaskeren (voor mij tenminste), omdat hun verhalen altijd vol tegenstrijdigheden en absurditeiten zitten. (En er is meestal nog wel iets anders aan de hand).

Maar bij twijfel...

Mijn tactiek, mijn strategie om een idee te krijgen van hun oprechtheid (voor het geval dat...), is dus om ze duidelijke, relevante, logische en precieze vragen te stellen die gewoon te beantwoorden zijn en waar je een bevestiging van kunt krijgen...

Maar juist die mensen negeren die vragen, kunnen geen antwoord geven, praten eromheen of spreken zichzelf tegen... Zodra ze doorhebben dat ze door de mand zijn gevallen, zie je ze niet meer terug...

En jouw verhalen passen precies in dat straatje. Natuurlijk kan het zijn dat je dingen bent vergeten of dat je foutjes hebt gemaakt.

Ik beweer niets met zekerheid.

Maar hoe dan ook, ik ben hier niet gekomen om een kat-en-muisspelletje te spelen (lol!). Ik verwacht simpelweg dat een verhaal logisch en helder is. Punt uit.

Ik wens je het beste en veel succes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

ja hoor mamie persan

mooie foto! wat een prachtige kat! die van mij heeft precies hetzelfde koppie, maar dan helemaal wit

ik ga nog wat foto's van hem samen met mij plaatsen

maandag ben ik bij de dierenarts geweest. Ik kan bevestigen wat je zei

ik reageer later nog wel even wat uitgebreider

In de tussentijd is hier alvast een foto van mijn Kung Fu van eind 2013 (de datum op de foto klopt trouwens niet)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb Théo geadopteerd toen hij anderhalf jaar oud was. Hij was heel mager, werd mishandeld en was nog nooit geborsteld.

Zijn vacht zat daardoor zo vol klitten dat het wel een schild leek. De dierenarts kon niet anders dan hem onder narcose brengen om hem goed te kunnen scheren en zijn beschadigde huid te behandelen. Hij heeft drie maanden lang behandelingen gehad voor zijn huid.

Nu heeft hij een prachtige vacht! Hij is heel lief en laat zich zonder te bewegen borstelen en kammen, het is echt een schatje.

Wat betreft de castratie: ja, vraag het maar aan je dierenarts. Je zult zien dat hij bevestigt dat hij met één teelbal niet onvruchtbaar is. Maar wat nog belangrijker is: als je hem niet laat opereren om de niet-ingedaalde testikel te laten verwijderen, kan hij kanker krijgen.

Kijk, hier is een foto van Théo nu. Ik heb hem inmiddels een jaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

[quote=Janchat

Heb je tegen me gelogen?

Ik zie wat tegenstrijdigheden in je verhaal. Je hebt het niet over klitten in de vacht, maar alleen over borstelen. Een langharige kat scheer je pas als de vacht echt vol klitten zit...

Daarna heb je het over een eerste en een tweede keer... Wat bedoel je daarmee? Heb je haar een eerste keer geschoren en toen een paar maanden later, nadat het weer flink was aangegroeid, een tweede keer, alleen omdat ze zich niet wilde laten borstelen?

In je topic "Kan een kat twee baasjes hebben?", heb je het niet over deze kat. Waarom niet? Dat zou toch logisch zijn.

En je zegt dat er al jarenlang een kat bij je langskomt... Zou je Perzische kat, als die al bestond, dan niet al veel eerder overleden zijn?

Je zegt dat je 44 jaar bent en "twee rustige kinderen" hebt. Vertel ons hun leeftijd eens, alsjeblieft. Gewoon om de boel te verduidelijken, want het is nu nogal vaag. Gaat het om jonge kinderen, pubers of jongvolwassenen?

Je bent na een afwezigheid van ongeveer 1 jaar en 2 maanden weer terug op deze site. Dat is lang.

Ben je misschien verbannen en zo ja, waarom? Of vond je de site gewoon niet meer leuk? In die tijd had je blijkbaar nogal felle discussies met andere leden. Maar we hebben geen toegang meer tot die berichten.

Nou, ik twijfel aan je oprechtheid, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Ik herken fantasten uit duizend, omdat ik op andere forums en sites regelmatig met ze te maken heb.

Ik ben hier puur voor de liefde voor mijn kat en voor dieren. Niets anders. Fantasten kunnen de dieren hier schaden door verkeerd advies, vage tips of foute info te geven.

Kijk, ik weet niet wat voor iemand je bent. Ik beweer niets.

Ik ben alleen op zoek naar de waarheid... in alles (dat valt nog niet mee... lol!)

Maar goed, ik ga er ook geen halszaak van maken. Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven.

Gezondheid en voorspoed!

Je bericht slaat nergens op! Het heeft niets met het onderwerp te maken en ik zie absoluut niet in waarom de leeftijd van mijn kinderen, mijn eigen leeftijd of andere vragen over mijn privéleven je zouden interesseren?

Ik heb dit forum juist verlaten vanwege dit soort stomme opmerkingen van mensen die zichzelf "kattenliefhebbers" noemen, maar die er een soort genoegen in scheppen om ruzie te zoeken in plaats van bij het onderwerp te blijven!

Ik ben geen of andere gek die verhaaltjes loopt op te hangen over haar leven!

Ja, ik heb een Pers gehad en ja, er komt hier inderdaad een kat over de vloer.

Kunnen die twee verhalen niet gewoon allebei waar zijn??

Dit forum zit vol met mensen die oordelen zonder je te kennen. Sorry, maar je beweringen zijn totaal nergens op gebaseerd.

Zou je alsjeblieft niet zo willen afdwalen van het onderwerp en je "insinuaties" voortaan voor je willen houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

hoi

volgens mij heb je al antwoord gekregen op je probleem

ik begrijp het in ieder geval helemaal, want mijn Perzische poes die ik ook uit het asiel heb gehaald, zat in dezelfde situatie

Ze was dol op knuffels, maar borstelen was echt ONMOGELIJK. Hoe graag ik ook wilde, ze stribbelde tegen als een gek. Alleen al het zien van de borstel liet haar wegvluchten!! Ze was het waarschijnlijk nooit gewend geweest! Kun je het je voorstellen, ik op handen en knieën achter haar aan om haar te proberen te vangen!! Kortom, ik kwam er ook op uit dat het enige wat ik kon doen scheren was! De eerste keer zaten de trimster en ik helemaal onder de krabben en was het superlastig om haar vast te houden. De tweede keer ging het al makkelijker tot ze het uiteindelijk gewoon toeliet! Ze begreep dat het geen pijn deed en dat ze dit uiteindelijk fijner vond dan de borstel! Natuurlijk is een Pers er niet voor gemaakt om geschoren te worden, maar die van mij kon dit uiteindelijk beter hebben dan de borstel...

Heb je tegen me gelogen?

Ik zie wat tegenstrijdigheden in je verhaal. Je hebt het niet over klitten in de vacht, maar alleen over borstelen. Je scheert een langharige kat pas als er veel klitten zijn...

Daarnaast heb je het over een eerste en een tweede keer... Wat bedoel je daarmee? Heb je haar een eerste keer geschoren en toen een paar maanden later, nadat de vacht weer flink gegroeid was, een tweede keer, alleen maar omdat ze zich niet wilde laten borstelen?

In je topic "Kan een kat twee baasjes hebben?", praat je niet over deze kat. Waarom niet? Dat zou toch logisch zijn.

En je zegt dat er al jaren een kat bij je langskomt... Je Perzische poes, als ze al heeft bestaan, zou dan dus al veel eerder overleden zijn?

Je zegt dat je 44 jaar bent en "twee rustige kinderen" hebt. Vertel ons hun leeftijd eens, alsjeblieft. Gewoon om de boel te verduidelijken, want het is nu nogal vaag. Gaat het om jonge kinderen, pubers of jonge volwassenen?

Je bent na ongeveer 1 jaar en 2 maanden afwezigheid weer terug op deze site. Dat is lang.

Zou het kunnen dat je verbannen was, en zo ja, waarom dan? Of vond je de site simpelweg niet leuk meer? In die tijd had je blijkbaar nogal felle discussies met andere leden. Maar die berichten zijn niet meer toegankelijk.

Kijk, ik twijfel aan je oprechtheid, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Ik ken mensen die verhalen verzinnen heel goed, omdat ik ze regelmatig tegenkom op andere forums en sites.

Ik ben hier gekomen uit liefde voor mijn kat en voor dieren. Verder niets. Fantasen kunnen hier dieren schade toebrengen door vals advies, vage tips of verkeerde info te geven.

Nou ja, ik weet niet wat voor iemand je bent. Ik beweer niets.

Ik ben alleen op zoek naar de waarheid... in alles (da's lastig... lol!).

En dat gezegd hebbende, ik ga er ook geen halszaak van maken. Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven.

Gezondheid en voorspoed!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Jeetje, een volledige narcose, dat is nogal heftig hoor.

Maar liet je kat het niet toe? Kon hij niet gewoon normaal geschoren worden omdat hij tegenstribbelde en zich verdedigde? Want bij die van mij is dat precies het geval. Het gaat niet eens zozeer om de klitten (hij heeft er nu nog één grote, maar die zit al goed los, en wat kleine klitjes, vooral bij zijn poten).

Je moet hem natuurlijk eigenlijk dagelijks kammen, maar dat heb ik een beetje laten versloffen. Bovendien komt hij buiten. Laat jij je kat naar buiten?

Mijn kat is eerst door mijn neef opgevangen, hij was in zijn tuin terechtgekomen. Hij was sip en mager. Ze zijn met hem naar de dierenarts gegaan en die zei dat hij onvruchtbaar was omdat hij een testikel miste. Ik weet niet precies wat ik daarvan moet denken. Aan één kant gecastreerd? Of een niet-ingedaalde testikel, zoals jij zegt?

Maar goed, ik kan de zaak maar beter even ophelderen door naar mijn eigen dierenarts te gaan. Als mijn kat hetzelfde probleem heeft als die van jou, zal hij vast wel met dezelfde oplossing komen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Toen ik mijn Pers Théo adopteerde, zat hij onder de klitten. Daarom heb ik hem door de dierenarts laten scheren onder algehele narcose, omdat het op een andere manier echt niet lukte.

Dat is nu twee jaar geleden en hij heeft inmiddels een prachtige vacht en nooit meer last van klitten, want ik borstel en kam hem elke dag.

Bovendien zeg je dat je kat onvruchtbaar is omdat hij maar één testikel heeft, maar weet dat hij dat daarom nog niet is. Bij Théo was er ook maar één balletje ingedaald en de dierenarts vertelde me dat hij nog gewoon voor nakomelingen kon zorgen.

Hij is toen gecastreerd en de dierenarts heeft hem geopereerd om de tweede testikel op te sporen en te verwijderen. Als je dat namelijk niet laat doen, kan je kat kanker in zijn onderbuik ontwikkelen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Katy- cat...

Dat klopt precies. Mijn kat laat zich ook niet borstelen. Hij vindt het maar niks. Misschien is het een karaktertrek van Perzen? Die vacht is heilig!

In het begin bij mijn neef (die hem had opgevangen) was hij minder "wild" omdat hij een binnenkat was die niet naar buiten ging. Hij moest toen geschoren worden en dat ging een stuk makkelijker.

Toen ik hem in huis nam, ontdekte hij de vrijheid en het buitenleven. Hij is echt een "mannetje" geworden,

en zijn weigering om zich te laten scheren is alleen maar sterker geworden.

Maar goed, ik ga het probleem zelf wel oplossen.

Ik baal echt van die zogenaamde professionals die niet in staat zijn om een probleem op te lossen.

Een echte pro herken je juist op de moeilijke momenten. Die lost het probleem op.

Maar goed...

fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik denk dat je inmiddels wel antwoord hebt gekregen op je vraag.

Ik begrijp het in ieder geval helemaal, want mijn Pers (die ik ook uit het asiel heb gehaald) zat in precies dezelfde situatie.

Ze was dol op knuffelen, maar borstelen was echt ONMOGELIJK. Zelfs met alle goede wil van de wereld stribbelde ze tegen als een gek. Alleen al het zien van de borstel liet haar wegvluchten!! Ze was het waarschijnlijk nooit gewend geweest. Kun je je het voorstellen, ik op handen en knieën achter haar aan om haar te proberen te vangen!! Kortom, ik was uiteindelijk ook tot de conclusie gekomen dat er nog maar één ding op zat: scheren! De eerste keer zaten de trimster en ik helemaal onder de krabben en was het superlastig om haar vast te houden. De tweede keer ging het al makkelijker, tot ze het uiteindelijk gewoon toeliet! Ze had begrepen dat het geen pijn deed en dat ze dit uiteindelijk fijner vond dan die borstel! Natuurlijk is een Pers er niet echt op gebouwd om geschoren te worden, maar die van mij kon dat uiteindelijk beter hebben dan de borstel...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah ja, dan valt m'n hele verhaal een beetje in het water! Balen hoor. Nou ja, ik kom er wel weer overheen, en jullie ook wel, denk ik!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 27

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer