Hoi,
Ik zit met een vervelend probleem met mijn Pers. Omdat het een langharig ras is, moet ik zijn vacht goed bijhouden en hem laten scheren, anders krijgt hij overal klitten.
Het probleem is dat hij zich echt totaal niet laat scheren. Hij raakt helemaal in paniek zodra hij het geluid en de trillingen van de tondeuse hoort. Hij wordt dan agressief, probeert te vluchten, zet zijn nagels uit en bijt.
Laatst kon de trimster waar ik hem naartoe had gebracht voor een volledige scheerbeurt de klus niet afmaken. Alleen zijn achterkant kon worden gedaan.
Hoewel ik hielp om hem in bedwang te houden, lukte het hem toch om te ontsnappen, zo erg was hij aan het tegenstribbelen.
Mijn kat is normaal gesproken niet agressief, maar ik denk dat hij een soort angst of paniekstress heeft voor de tondeuse en de trillingen op zijn lijf.
Misschien is hij vroeger, toen hij nog jong was, wel getreiterd met zo'n apparaat of dat soort geluiden.
Mijn neef heeft hem destijds van de straat gered. We denken dat hij toen ongeveer een jaar oud was (hij is nu 6,5 jaar).
Mijn kat is niet gecastreerd, maar hij is onvruchtbaar (hij heeft maar één bal).
Hij gaat 's avonds naar buiten en het is een echte jager.
Hij speelt niet veel en is ook niet echt een knuffelkont.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Moet ik hem laten verdoven? Vastbinden?
Zou ik hem met een handtondeuse kunnen scheren? Maar ja, ook dat wordt waarschijnlijk een drama, want mijn kat laat zich sowieso niet behandelen als je hem aan wilt raken voor verzorging (zoals borstelen). Bovendien, als ik hem te lang vasthoud, lijkt hij bijna te stikken omdat hij zo extreem hard gaat spinnen; hij begint dan te hijgen en krijgt moeite met ademhalen... Dus laat ik hem maar weer los. Wat kun je dan nog doen? Dit probleem is trouwens specifiek voor zijn ras, een Pers gekruist met een Brit.
Nou, dat was het. Bedankt voor jullie reacties!