Mijn kat laat zich niet scheren: hij stribbelt tegen en is agressief

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zit met een vervelend probleem met mijn Pers. Omdat het een langharig ras is, moet ik zijn vacht goed bijhouden en hem laten scheren, anders krijgt hij overal klitten.

Het probleem is dat hij zich echt totaal niet laat scheren. Hij raakt helemaal in paniek zodra hij het geluid en de trillingen van de tondeuse hoort. Hij wordt dan agressief, probeert te vluchten, zet zijn nagels uit en bijt.

Laatst kon de trimster waar ik hem naartoe had gebracht voor een volledige scheerbeurt de klus niet afmaken. Alleen zijn achterkant kon worden gedaan.

Hoewel ik hielp om hem in bedwang te houden, lukte het hem toch om te ontsnappen, zo erg was hij aan het tegenstribbelen.

Mijn kat is normaal gesproken niet agressief, maar ik denk dat hij een soort angst of paniekstress heeft voor de tondeuse en de trillingen op zijn lijf.

Misschien is hij vroeger, toen hij nog jong was, wel getreiterd met zo'n apparaat of dat soort geluiden.

Mijn neef heeft hem destijds van de straat gered. We denken dat hij toen ongeveer een jaar oud was (hij is nu 6,5 jaar).

Mijn kat is niet gecastreerd, maar hij is onvruchtbaar (hij heeft maar één bal).

Hij gaat 's avonds naar buiten en het is een echte jager.

Hij speelt niet veel en is ook niet echt een knuffelkont.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Moet ik hem laten verdoven? Vastbinden?

Zou ik hem met een handtondeuse kunnen scheren? Maar ja, ook dat wordt waarschijnlijk een drama, want mijn kat laat zich sowieso niet behandelen als je hem aan wilt raken voor verzorging (zoals borstelen). Bovendien, als ik hem te lang vasthoud, lijkt hij bijna te stikken omdat hij zo extreem hard gaat spinnen; hij begint dan te hijgen en krijgt moeite met ademhalen... Dus laat ik hem maar weer los. Wat kun je dan nog doen? Dit probleem is trouwens specifiek voor zijn ras, een Pers gekruist met een Brit.

Nou, dat was het. Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest vanwege de flinke klitten op zijn heupen en onder zijn buik. Mijn man borstelde hem altijd elke dag, dus hij was het gewend. Maar mijn man is een paar maanden geleden overleden en bij mij stribbelt hij tegen als ik hem wil borstelen. De dierenarts heeft hem daarom een roesje gegeven. Hij ziet er nu weer prachtig uit, maar ik hoop dat hij niet nog een keer onder zeil hoeft. Hij had een hele dag nodig om bij te komen en was er echt beroerd van. Ik was trouwens vergeten te vertellen dat het een Pers is van 10 jaar oud. Ik heb hem vanochtend geborsteld en hij liet het goed toe. Misschien heeft hij het eindelijk begrepen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat een idee om een kat te scheren, het is toch geen schaap...

Voor de klitten: ga er voorzichtig met een kam doorheen en knip weg wat erboven zit.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Waarom? Nou, ik heb geen keus. Het is de kat van een buurman en die heeft simpelweg het geld niet voor de trimsalon, dus ik zoek een oplossing en vooral advies over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik ben op zoek naar advies over het knippen met een SCHAAR bij de vacht van een ANGORA-kat (wat zijn jullie ervaringen?).

Wetende dat hij niet de makkelijkste is en na een slechte ervaring bij een trimmer... Maar hoe ga ik nu te werk met een schaar (bij die enorme viltplekken) en vooral: hoe lang moet zo'n knipsessie duren? Ik dacht er zelf aan om dit één keer per week te doen om hem niet extra te stressen.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Janchat, even een klein vraagje: stond jouw Perzische kat een tijdje geleden niet op Marktplaats?

Ik dacht hem namelijk te zien toen ik op zoek was naar Mozart, mijn Exotic.

Gewoon een vraagje hoor, ik weet het helemaal niet zeker... lol

Wat de verzorging van je kater betreft: borstel hem elke dag. Laat hem er stap voor stap aan wennen, ook al zal het in het begin een beetje lastig zijn... Ik heb zelf een Perzische kruising (zonder stamboom), en hij kreeg klitten omdat ik hem maar zo'n 2 à 3 keer per week borstelde. Ik heb ze toen met een schaar weggeknipt en sindsdien borstel ik hem elke dag: hij ziet er nu prachtig uit :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb een kat die al van jongs af aan een hekel heeft aan borstelen.

In het begin verloor ze veel haar en omdat dat best lang was (ze heeft vooral een heel dikke ondervacht), moest ik haar heel lang borstelen en daar kreeg ze stress van.

Toen ze een jaar of 4 was, werd het onhoudbaar en besloot ik haar minder lang te borstelen, ook al haalde ik er dan niet superveel dode haren uit. Wel borstelde ik haar wat vaker.

Daarna ben ik haar na elke borstelbeurt gaan belonen met een snoepje.

Nu vindt ze borstelen nog steeds vreselijk, maar omdat ze weet dat er een beloning tegenover staat, heeft ze geduld en komt ze zelfs naar me toe als ik de borstel pak.

Ook pak ik vaak haar dekentje (waar ze op slaapt) en dat wrijf ik over de borstel of over de tafel waar ik haar borstel, zodat ze rustgevende geurtjes ruikt.

Zo voelt ze zich kalmer.

Toch kun je je kat het beste al van jongs af aan laten wennen aan borstelen, zoals Jepi76600 al zei.

En bovendien, waarom zou je een kat scheren? Het heeft geen zin om een Pers te kopen met zo'n prachtige vacht als je hem vervolgens kaalscheert...

Volgens mij kom je met een flinke dosis geduld en een goede borstel al een heel eind. En voor de klitten gebruik je een schaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi vanuit Canada!

Ik heb een vergelijkbare kat gehad. Hier moeten dieren verplicht vastgezet worden tijdens het trimmen... een heel andere cultuur.

🙂

Mijn kat was 8 jaar toen hij de ziekte van Crohn kreeg, dus hij had een erg gevoelige buik en darmen. Ook zijn achterhand was gevoelig.

Het was bijna onmogelijk om zijn temperatuur rectaal te meten en hij had last van zachte ontlasting.

Er is nooit echt op deze mogelijkheid ingegaan, maar dit is mijn ervaring en we zijn hier om die te delen voor het geval dat het kan helpen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond Janchat

je Perziër heeft echt een prachtige kleur

je hebt groot gelijk dat je hem laat castreren, dan heb je zelf meer rust en krijgt hij geen kanker

ik wens jullie samen heel veel geluk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Katycat

Kijk, ik zal het je uitleggen. Ik heb naast katten nog andere passies. Zo ben ik onder andere geïnteresseerd in alles wat met mysterie, het paranormale, enzovoort te maken heeft.

Ik zit op een site die aan dat soort zaken gewijd is. Nu is het zo dat daar veel fantasten komen om nepverhalen op te hangen over buitengewone gebeurtenissen. Ze doen dit om de spot te drijven met goedgelovige mensen en om een site in diskrediet te brengen.

Het is makkelijk om ze te ontmaskeren (voor mij in ieder geval), omdat hun verhalen altijd tegenstrijdigheden en onjuistheden bevatten. (En er is vaak ook nog iets anders aan de hand.)

Maar goed, bij twijfel...

Mijn tactiek, mijn strategie om een idee te krijgen van hun oprechtheid (voor het geval dat...) is om ze duidelijke, relevante, logische en specifieke vragen te stellen. Vragen waar een antwoord op mogelijk is en waar je een bevestiging op kunt krijgen...

Maar juist die mensen negeren die vragen, kunnen geen antwoord geven, lullen eromheen of spreken zichzelf tegen... Zodra ze doorhebben dat ze ontmaskerd zijn, zie je ze niet meer terug...

Nou, jouw verhalen doen me nogal denken aan de stijl van die mensen. Het kan natuurlijk dat je dingen bent vergeten of dat het foutjes van jouw kant zijn.

Ik beweer verder niets.

Maar het maakt ook niet uit. Ik ben hier niet gekomen om kat-en-muis te spelen (lol!). Ik verwacht simpelweg dat een verhaal logisch en helder is. Punt uit.

Ik wens je gezondheid en voorspoed.

...😯 ...

Zal ik reageren? Zal ik niet reageren??

Oké, ik reageer niet.

Dat is alleen maar koren op je molen om je zogenaamde beweringen over de menselijke natuur kracht bij te zetten!

Nou, hup,

ik ga weer verder...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, we zijn dus afgelopen maandag de 12e naar de dierenarts geweest. Kung fu is trouwens een beetje ziek. Hij niest (of hoest hij?) en heeft zachte ontlasting. De dierenarts heeft hem een prik gegeven en Softiflox P voorgeschreven (een Frans merk met de werkzame stof marbofloxacine), een halve tablet per dag gedurende 8 dagen.

Hij bevestigde wat je me al zei: hij heeft inderdaad een niet-ingedaalde teelbal en hij is niet onvruchtbaar. Het moet wel genetisch zijn, want de arts zei dat hij dit kan doorgeven...

Zodra mijn kat zich weer beter voelt, laat ik hem castreren.

Dat was het weer, Mamie-Persan.

Een aai voor jullie allebei! 🙂

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 27

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer