Mijn kat geeft geen haarballen over! Is dit normaal??

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik plaats dit bericht omdat ik me iets afvraag.

Ik heb een Perzische kater van een jaar oud en hij heeft nog NOOIT haarballen overgegeven. Hij heeft 2 à 3 keer last gehad van kokhalsneigingen alsof hij er een wilde uitspugen, maar zonder succes.

Ik weet niet of het normaal is dat hij ze niet uitspuugt of dat ik me zorgen moet maken. Is dit gevaarlijk voor hem?

Even voor de duidelijkheid: het is een binnenkat die niet buiten komt, dus als hij iets had uitgespuugd, had ik het wel gezien.

Hij wordt regelmatig geborsteld.

Hij krijgt kittenbrokjes (fase 2) die geen speciaal effect hebben op haarballen. Hij heeft geen eetproblemen en ook geen last van zijn spijsvertering of ontlasting.

Ik heb een keer een potje kattengras gekocht, maar daar heeft hij nooit naar omgekeken.

Alvast bedankt aan iedereen die reageert!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb uiteindelijk voor de zekerheid de dierenarts toch maar even gebeld. Die bevestigde dat als de kat goed eet, een normale stoelgang heeft en geen gedragsveranderingen laat zien, ik me geen zorgen hoef te maken.

Een deel van de ingeslikte haren wordt via de ontlasting afgevoerd en niet alle katten geven per se haarballen op.

Vertaald Frans
    M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik ben geen expert op het gebied van Perzen, maar als je hem regelmatig borstelt, is er toch geen reden dat hij zoveel haar binnenkrijgt dat hij haarballen moet overgeven? Of heb ik dat mis?

Vraag ook eens om advies aan de persoon waar je je kat vandaan hebt, die weet het waarschijnlijk beter dan wij!

Vertaald Frans
    N
    Negrita2 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Let op: Perzen zijn erg gevoelig voor haarballen. Dit kan maagpijn veroorzaken en ze moeten ze echt kwijtraken. Pas op voor een verstopping; raadpleeg bij twijfel je dierenarts.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Die van mij ook niet, af en toe eet ze gras en moet ze overgeven, maar nooit haarballen.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!