Kat plast overal sinds de castratie (help!!)

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik weet niet of hier al een topic over is (zo ja, zou je me dan de link kunnen sturen?). Dit is het probleem: ik heb een kater (een Pers) van iets ouder dan een jaar die ongeveer 3 weken geleden is geholpen. Hij is altijd heel zindelijk geweest, maar sinds de castratie plast hij OVERAL. Het is geen sproeien (dat heeft hij trouwens nooit gedaan), het zijn echt flinke plassen op het bed, de bank, rondslingerend papier, kleding, enz...

Ik ben met hem naar de dierenarts geweest en die heeft hem onderzocht. Er was niks te zien in de urine, maar hij vermoedde een blaasontsteking, dus daar is hij voor behandeld. Alleen heeft dat niks veranderd, hij is gewoon doorgegaan (ter info: hij plast zo'n 6 tot 8 keer per dag buiten de bak).

Ik heb dus geprobeerd zijn territorium te beperken (de tweede optie van de dierenarts), maar het helpt niks. Zodra hij de kamer uit mag, begint hij weer overal te plassen...

Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, het wordt onhoudbaar zo... alvast bedankt!

PS: Er zijn geen nieuwe mensen of dieren in huis gekomen, er is niks veranderd in zijn routine behalve de castratie en de kattenbak is gewoon goed schoon.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Is stress eigenlijk hetzelfde als bij mij?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties. Mijn kat is sinds een weekje helemaal gestopt met overal plassen. Ik denk dat het echt door de stress kwam, en het beperken van zijn territorium, zoals de dierenarts had geadviseerd, heeft gewerkt. Niet meteen, maar na een week begon het effect te hebben. Hij is weer net zo knuffelig en zindelijk als voorheen... Dus nou ja, mocht je dit probleem ook hebben: het is of stress, of een aandoening aan de urinewegen. Nogmaals super bedankt! (Ik hoop dat dit anderen in dezelfde situatie kan helpen)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, maar als we op vakantie gaan niet, want ze raakt dan helemaal gestrest van het alleen zijn en dan plast ze de boel onder!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt voor jullie reacties. De dierenarts zei inderdaad dat het waarschijnlijk een blaasontsteking door stress was en hij heeft me een medicijn gegeven (Meloxidyl). Hij zei dat het normaal gesproken snel zou moeten werken, maar na een week behandeling is er nog niks veranderd. Hij doet z’n behoefte wel op de bak, maar hij plast ook overal daarnaast... Daarom heb ik geprobeerd om zijn territorium wat te verkleinen zodat hij zich wat veiliger voelt, maar hij blijft overal plassen (iets minder wel, maar nog steeds zo’n 3 à 4 keer per dag). De dierenarts zei dus dat als de behandeling niet werkte, het waarschijnlijk eerder een gedragsprobleem is dan iets anders... Maar ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, hij was voor z’n castratie altijd hartstikke zindelijk. Hebben jullie misschien tips om te voorkomen dat hij blijft plassen? Een middeltje ofzo? Ik heb gehoord dat sommige mensen met schoonmaakazijn spuiten...

Capucine50, is jouw kat gestopt met overal plassen na de behandeling? Want bij mij is dat dus niet het geval...

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zegt dat hij 6 tot 8 keer per dag buiten de bak plast, dus hij doet het daarnaast ook nog op de kattenbak?

6 keer is al veel, maar als het er 8 of zelfs meer zijn, lijkt me dat echt bizar veel! Ik denk dan toch aan een plasprobleem, een idiopathische cystitis. Dat wordt door stress veroorzaakt, wat precies past bij de timing van zijn castratie. :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, mijn kat had hetzelfde probleem. De dierenarts heeft haar een behandeling gegeven. Heeft de dierenarts jou ook al een behandeling gegeven?

PS: Misschien hebben we niet precies hetzelfde probleem, dus is een behandeling misschien niet nodig.

Groetjes👋

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!