Mijn kat likt zich tot bloedens toe, wat moet ik doen?

V
Veolm1297 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

De kat van mijn ouders heeft een serieus probleem dat nu al meer dan 6 maanden duurt.

In het begin waren het maar kleine plekjes op zijn buik, maar daarna werd het erger en werden het plekken en bebloede wonden.

We zijn voor de eerste keer naar de dierenarts gegaan en die raadde ons aan om van brokjes te wisselen en hem een kap om te doen. Twee dagen later kreeg de kat de kap zelf af en wilde hij zijn brokjes niet meer eten.

Nog een bezoekje, maar dit keer kregen we pillen en een zalfje voor de wonden. Omdat ze niet de makkelijkste is (ze krijst, krabt en bijt), is dat nogal ingewikkeld en zijn we er na twee weken mee gestopt. Maar het werkte min of meer wel. Toch begon de kat twee of drie dagen later weer opnieuw.

Laatste bezoek aan de dierenarts die dit keer toegaf dat hij niets meer kon doen, aangezien de kat niet gestrest kan zijn omdat hij naar buiten kan wanneer hij wil, er geen andere katten in de buurt zijn en mijn ouders hem ook nog eens enorm in de watten leggen (zonder hem te verstikken). Tot slot zei de dierenarts dat het misschien een psychisch probleem is, maar ja, een paar maanden geleden ging alles nog prima, dus tja...

Toen zijn we maar overgestapt op kappen en verband, en die methode hebben we 5 weken volgehouden.

Vandaag wilden we het verband eraf halen en wonder boven wonder waren alle wonden weg en was het haar weer aangegroeid. Maar de vreugde was van korte duur, want een half uur later zagen we hem alweer met dezelfde wonden op zijn rug.

We zijn dus weer terug bij af.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Boeufpropre2740 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als de dierenarts een allergie of huidprobleem (vlooien of iets anders) heeft uitgesloten, dan blijft er een psychologisch probleem over (stress).

Ik heb op de Franse website "Chiens et chats naturellement" een biologisch voedingssupplement gevonden (valeriaan + hop + passiebloem) dat geschikt is voor stress en nerveus overmatig likken. Het gaat om het product "Complexe stress calme bio poudre" van het Franse merk Floralpina.

De site is overzichtelijk. Je moet even klikken op "stress et anxiété" en daarna op "anxiété et nervosité". Het is een nieuw product. De samenstelling, de dosering en de prijs staan erbij. Er staat ook een telefoonnummer op de site; je kunt je probleem uitleggen en dan geven ze je advies. Het is lastig om dit aan te pakken als je de oorzaak niet kent, en ik denk dat het ook goed zou zijn om een gedragsdierenarts te raadplegen.

Je krijgt een dier echt niet rustiger door hem te dwingen pillen te slikken of door de smaak van zijn voer te veranderen met middeltjes die deze dieren tot nu toe nooit nodig hebben gehad.

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik wil het even hebben over Croquette, mijn poes. Ze is echt bijzonder creatief en er overkomt haar altijd wel wat.

Croquette heeft dit probleem: een jaar geleden begon ze zichzelf meer te likken dan normaal... eerst was het een plekje van 5 bij 5 cm, maar een jaar later is het een plek van 20 bij 5 geworden. Eerst likte ze alleen, maar daarna begon ze haar haren er echt uit te trekken.

Ik ben naar de dierenarts gegaan en die heeft gecontroleerd of ze geen vlooien of andere beestjes had. Het verdict: een gezonde huid. Dus bleef de voeding en een mogelijke voedselallergie over, en daar begon het gedoe pas echt.

Want een voedselallergie is niet makkelijk aan te pakken. Eerst moet je je kat 'monoproteïne' natvoer geven. Geen rundvlees meer, want dat is de belangrijkste oorzaak van voedselallergieën. VERMIJD alle brokjes of natvoer met suiker, vetten, bepaalde additieven of kleurstoffen. En kies voor iets zonder rijst, tarwe of maïs, want een kat is een carnivoor pur sang. Zoals mijn dierenarts zegt: "Heb je ooit een kat op een maïskolf zien afstormen?" Vermijd goedkoop voer van lage kwaliteit echt ten koste van alles. Check altijd de samenstelling.

Merken stoppen echt de grootste troep in de voeding. Dierenartsen zien tegenwoordig meer dieren dan ooit met overgewicht, allergieën, noem maar op...

De dierenarts heeft haar een injectie gegeven met een langdurige werking (3 weken) en ze legde me uit dat de tong van een kat als een echte rasp werkt. Het resultaat: de kat likt, de huid raakt geïrriteerd, de kat likt weer omdat het kriebelt en jeukt, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht die uiteindelijk een dwangneurose wordt.

Als je kat begint te likken, leid hem dan af met zijn favoriete speeltje... wees creatief met je trucjes. Het is niet in twee dagen weg, maar je zult al snel verbetering zien en de kat wordt rustiger.

Ik heb een interessante blog gevonden die "sensibilisation des chats" heet (een Franse site). Je vindt er alle merken natvoer en brokjes, de prijzen, links naar winkels en vooral de voedingswaarde. Zeker het bekijken waard, mij heeft het echt geholpen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je ouders kunnen het beste even contact opnemen met een gedragsdierenarts, want dit komt waarschijnlijk door een psychisch probleem. Het is nu zaak om erachter te komen wat het precies is.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!