Kat die haar achterste niet meer kan wassen

B
Babhy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Ik wil jullie graag vertellen over mijn probleem met mijn 11-jarige poes.

Neige is een lieve poes die heel jong al jonkjes heeft gekregen. Ik heb het niet eens gezien of gehoord (vooral dat laatste) dat ze loops was (haar eerste keer) (ze is ook mijn eerste vrouwtje). Sinds haar bevalling is ze enorm aangekomen rondom haar buik. Ik heb van alles geprobeerd qua voeding, op aanraden van dierenartsen. Niks heeft gewerkt, ik heb de porties gehalveerd, zelfde verhaal, geen enkele verandering. Vanaf het begin dat ik haar had, had ze regelmatig helder rood bloed bij haar ontlasting (op 9 weken oud).

Sinds een jaar geleden lukt het haar niet meer om haar achterste schoon te maken. Ze verlaat de bak voordat ze klaar is, zowel na het plassen als na de rest.

Ze draait zich in alle bochten om zichzelf schoon te maken, maar het lukt gewoon niet.

Ze heeft "vetbolletjes rondom de anus" (recent, sinds ze zichzelf niet meer kan wassen).

Ik ben naar de dierenarts geweest, die mij instructies heeft gegeven om haar achterste voorzichtig schoon te maken en te desinfecteren, nadat de haren eromheen zijn geschoren — die zijn namelijk best lang.

Maar het doet haar pijn. In het begin liet ze het min of meer toe, maar nu gaat het steeds moeilijker: ze hist, spuugt en verzet zich.

Ze verstopt zich de hele tijd. Als ik haar tegenkom op weg naar of van de bak, is ze bang voor me (door de verzorging?).

Haar toestand verbetert niet, het gaat juist slechter. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Hebben jullie ideeën?

Weet dat alles wat ik heb geprobeerd om haar te laten afvallen nooit heeft gewerkt. En het afgelopen jaar, met de helft van haar dagelijkse portie, is ze een kilo aangekomen! Ik snap er niks van. Als iemand ideeën heeft, oplossingen, wat dan ook, alvast bedankt. BABHY

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is vooral één bepaalde stroming, die van de dierenartsen, die wordt aangestuurd door grote diervoedingsmerken zoals Royal Canin, Hill's en Pro Plan, die je in de schappen van hun 'praktijk-winkeltje' ziet staan.

Geen enkele dierenarts is opgeleid in BARF-voeding. Hun lessen worden gegeven door voedingsexperts uit de industrie; zij zullen dan ook de allerlaatsten zijn die enige kwaliteit erkennen in iets anders dan brokken.

Elk van deze partnermerken geeft de dierenartspraktijken de argumenten mee die ze moeten gebruiken bij mensen die interesse hebben in BARF.

50% van de consulten bij de dierenarts (voor honden en katten) heeft te maken met voedingsproblemen. BARF is heel erg marginaal, dus waarom zouden ze ook maar iets veranderen...

Wat mij bij BARF heeft gebracht, is dat ik er nooit achter ben gekomen waar die voeding precies van gemaakt is. Ik heb mijn serieuze twijfels, maar hoe dichter ik bij de waarheid probeerde te komen, hoe meer het een soort omerta werd.

Ik beweer niet dat BARF de perfecte oplossing is, maar het is de enige manier die ik heb gevonden om te weten wat ik mijn katten geef. Ik probeer kwaliteit te geven, maar ik kan me vergissen; het is misschien geen garantie voor een goede gezondheid.

(Begrijp me niet verkeerd: een kat jaagt en eet vooral tijdens de schemering omdat hun zicht daarop is aangepast, wat ze een voorsprong geeft op hun prooien. Het gaat er niet om dat ze zich volvreten met groot wild, maar om een reeks kleine prooien zoals knaagdieren of vogels.)

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat betreft de kwestie van "onbeperkt voeren", zijn er blijkbaar twee scholen. Die van jou, en de tweede die denkt dat onbeperkt voer laten staan ervoor zorgt dat de kat niet gefrustreerd raakt en zichzelf (op een paar uitzonderingen na) prima kan reguleren.

Een kat in de natuur eet, zoals je waarschijnlijk nog beter weet dan ik, de hele dag door kleine beetjes. Geen twee grote prooien 's ochtends en 's avonds.

Mijn katten hebben trouwens geen overgewicht, twee ervan zijn alleen een beetje aan de stevige kant, maar ze kunnen naar buiten en krijgen dus genoeg beweging. Een kat die dik wordt, is een kat die zichzelf niet kan reguleren en/of verveling compenseert met eten. Ik vind het belangrijk dat ze een gezond gewicht behouden om bijkomende ziektes te voorkomen, maar ik kijk daarbij ook naar hun behoeften.

Mijn ervaring met 100% natvoer is dit: een te lange periode zonder eten zorgt voor honger, wat weer leidt tot gal overgeven in de ochtend vanwege een lege maag. Voor mij is het na verschillende tests nu 's ochtends en 's avonds natvoer, en voor ieder een eigen bakje brokjes om de vreetzakken een beetje in toom te houden.

Vult BARF beter? Dat zou kunnen, ik doe het zelf niet en heb ook niet de intentie om ermee te beginnen. Het komt op mij een beetje over als zo'n nieuwe "revolutionaire" trend waarvan we de voor- en nadelen op de lange termijn nog niet echt kennen. Bovendien vraagt het om diepgaande kennis van kattenvoeding; niet iedereen deelt jouw passie en de overstap naar rauw voer kan meer kwaad dan goed doen (en dat begin je nu ook te merken in de dierenartspraktijken).

Als het voor jou zo goed werkt, is dat natuurlijk perfect, maar we moeten niet generaliseren. Iedereen doet zijn best op basis van de behoeften van zijn eigen katten.

Als de poes van deze mevrouw liever brokjes eet, zijn er andere manieren om haar te laten afvallen – denk aan dieetbrokjes, voerpuzzels...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Norpenna

Het idee dat een kat de hele dag door moet snacken, is een verzinsel van de petfoodindustrie. Het is ergens wel te verklaren omdat brokken extreem langzaam verteren; in kleine porties is dat minder belastend voor het lichaam, maar je kat is dan wel constant aan het verteren. Het is een soort conditionering waar iedereen in meegaat, en mensen gaan zich dan zelfs schuldig voelen zoals jij, omdat je overdag weg bent.

Onbeperkt voeren is de grootste vijand van een te dikke kat. Als hij obees is, komt dat juist doordat hij constant eten tot zijn beschikking heeft.

Het is geen koe, kip of varken die de hele dag door eet, het is een carnivoor.

Elke dierenarts zal je adviseren om zijn porties te beperken. Je te dikke kat zal dan waarschijnlijk alles in één keer opeten en zodra je thuiskomt om meer gaan zeuren tot hij onuitstaanbaar wordt. Als je hem genoeg laat staan, laat hij je wel met rust, maar dan blijft hij ook obees...

Natvoer geef je één keer 's ochtends en één keer 's avonds. Als je een derde maaltijd wilt geven, kun je nog een portie wat later op de avond geven.

Maar een kat heeft het absoluut niet nodig om de hele tijd eten te hebben.

Mijn katten (ook al krijgen ze rauw voer, dat maakt verder niet uit) eten één keer om 7:00 uur en dan weer rond 20:30 uur. Eigenlijk om de 12 uur dus. De rest van de tijd lopen ze niet te bedelen of om de vijf minuten rond hun bakje te draaien.

Mijn advies voor graanvrij natvoer voor een kat die al te zwaar is, is dat het veel voordelen heeft:

Je geeft het niet onbeperkt

De kat is veel sneller verzadigd

De verteringstijd is veel korter

Er zitten geen koolhydraten in

De hydratatie is optimaal

Je hebt veel meer controle over de hoeveelheid die je geeft

4 keer minder calorieën

De voedingswaarde is veel hoger

...

Ter info: met rauw voer krijgen mijn katten maar twee maaltijden per dag. De dagelijkse hoeveelheid is constant, en soms laten ze wat staan of slaan ze zelfs een maaltijd over. Dat kan dan een paar dagen duren...

Eigenlijk eten ze minder zodra de temperatuur stijgt (ze kunnen naar buiten op het balkon). Daardoor zijn de porties in de zomer wat kleiner dan in de winter.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Wat dat gewicht betreft: niet alle katten zijn hetzelfde, het is eigenlijk net als bij ons. Ik heb hier zelf twee 'stevige' exemplaren en eentje die slank is, en ze krijgen allemaal precies hetzelfde.

Ik geef ze 's ochtends en 's avonds ook het liefst graanvrij natvoer (zonder suiker), maar een dieet van 100% natvoer past niet in mijn schema. Ik ben soms van 7:00 tot 19:00 uur van huis.

Daarom geef ik toch ook weer brokjes. Ik heb goede resultaten met de Orijen 'Fit and Trim' speciaal voor dikkere katten, maar die brokjes zijn echt microscopisch klein, de zak is erg duur en hij is veel te snel leeg. Ik ben nu de Nutrivet Sterilised aan het testen; die krijgen goede reviews, zijn betaalbaarder en staan bovenaan in sommige brokjes-ranglijsten. Dat is eigenlijk alles wat ik ken aan graanvrije dieetbrokken met een goede samenstelling. De rest is Royal Canin en consorten, en die kun je maar beter vermijden.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb 2 gesteriliseerde poezen en geen van beiden heeft overgewicht.

De Noorse Boskat heeft een enorme eetlust. Ik geef vooral natvoer, heel vaak per dag en telkens maar een klein beetje. Daarnaast eet ze regelmatig een halve bosmuis of een andere prooi, plus kleine stukjes van dit of dat waar ze om heeft gebedeld tijdens onze maaltijden: al met al een echte vreetzak, maar aan de andere kant blijft ze te tenger voor haar ras.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik zou voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan, en wel voordat je haar voeding helemaal omgooit, ook al is het om de kwaliteit te verbeteren. Ze is immers 11 jaar en heeft van zichzelf al een gevoelige spijsvertering, dus je moet echt voorzichtig te werk gaan. We weten inderdaad niet wat ze heeft, maar het is wel duidelijk dat er een probleem is: bloed bij de ontlasting, vetbultjes rond de anus, pijn en een afwijkend gewicht. Zijn er al eens onderzoeken bij haar gedaan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Katten zijn echt niet eigenwijs, het zijn de fabrikanten die smaakstoffen aan hun brokjes toevoegen zodat katten ze willen eten. Zonder die toevoegingen zouden katten er geen hap van nemen.

Om ze te motiveren om natvoer te eten, kun je wat brokjes fijnmalen tot poeder en dit over het natvoer strooien.

Wat de hoeveelheden betreft, dat hangt af van het gekozen natvoer en het aantal calorieën per kilo.

Het is verstandig om je katten wat nauwkeuriger te wegen; als ze op dieet zijn, kun je rekenen op 30 tot 40 calorieën per kilo lichaamsgewicht per dag.

Groetjes

Vertaald Frans
    B
    Babhy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je advies. Zodra ze hier kwamen wonen, wilde ik ze natvoer geven. Helaas moesten ze er niets van hebben. En het zijn echt eigenwijze katten, geloof me maar! Normaal gesproken zouden ze, omdat het vrij hoogbenige en lange katten zijn, als volwassen kat maximaal 6 kg mogen wegen. Mijn meisje zou dus eigenlijk zeker 2 kilo lichter moeten zijn. En aangezien vrouwtjes meestal wat kleiner zijn dan mannetjes, is 5,5 kg misschien zelfs beter. Welke porties raad je aan (mocht het me lukken om ze aan het natvoer te krijgen)?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Toch blijf ik me afvragen waarom het vrouwtje al op jonge leeftijd zo zwaar is geworden, terwijl het mannetje wel een goed gewicht heeft. Heb je enig idee hoe dat kan? Bedankt voor alles!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Babhy

Dierenartsen weten echt helemaal niets van voeding, hun adviezen kun je zo in de prullenbak gooien.

Achter die witte jas zitten vooral brokjesverkopers in dienst van de lobby's die hun studie, congressen en praktijk hebben betaald. Degenen die de dupe worden van deze geldmachine zijn helaas de dieren, die je dan vervolgens weer bij hen laat behandelen (het toppunt).

Stap met je kat over op volledig natvoer, dus graanvrije paté. Waar je kat dik van wordt, zijn de koolhydraten die in enorme hoeveelheden in dit industrieel voer zitten. Het is gemaakt van goedkope restjes en granen die ze je voor goud geld verkopen.

In de natuur eet een kat geen koolhydraten; hun lichaam maakt die zelf wel aan als dat nodig is.

Natvoer verzadigt veel beter dan brokjes en sluit beter aan bij de natuurlijke behoeften. Hierdoor zal je kat zich niet volproppen met brokjes en dus minder onnodige koolhydraten binnenkrijgen die als vet worden opgeslagen.

Vermijd natuurlijk de producten van de dierenarts en de supermarkt. Online, bijvoorbeeld bij Zooplus, vind je graanvrije merken zoals Animonda Carny, Feringa, Mac's en Catz Finefood. Deze bieden voor een prima prijs-kwaliteitverhouding voeding aan die veel beter aansluit bij wat een kat nodig heeft.

Geef tijdens de overstap eventueel een kuur probiotica (Fortiflora) om de kans op diarree te verkleinen.

Als je hulp nodig hebt om te bepalen hoeveel je per dag moet geven, laat me dan even weten wat zijn huidige gewicht is en wat zijn streefgewicht (zonder overgewicht) ongeveer zou moeten zijn.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!