Zorgwekkende groeicurve

Oliver33300
Oliver33300 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik kom even bij jullie langs om ervaringen uit te wisselen en jullie mening te horen over het gewicht van mijn Maine Coon.

Oliver is geboren op 24 december 2018 en is nu dus 4 maanden en een week oud. We hebben hem bij een cattery gekocht en hij heeft een stamboom (LOOF).

Alles gaat hartstikke goed, hij is echt top en prachtig om te zien.

Toch heb ik het idee dat hij een beetje achterloopt op andere katten van zijn ras, want hij weegt nu pas 2,4 kg na 4 maanden en 1 week...

Als ik zo rondkijk op verschillende forums, lijkt het erop dat de norm voor een kater eerder rond de 3,5 kg ligt... Ik heb nog geen enkele kat gezien die onder de 3 kg zat in deze periode...

Hij heeft trouwens wel een hele goede eetlust!

Wat vinden jullie ervan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • E
    Ev38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik kom na een jaar even bij je terug...

Hoe gaat het met je Loulou? Hoeveel weegt hij inmiddels?

Wij hebben net een Maine Coon katertje geadopteerd en toen hij bij ons kwam woog hij 1,1 kg (toen was hij 2 maanden en 3 weken oud).

Over 7 dagen wordt hij 4 maanden en hij weegt nu 2 kg.

Ik hoop wat van je te horen!

Vertaald Frans
    A
    Amatistrad Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Even een klein verhaaltje over het gewicht van mijn witte Maine Coon "Mumin". Die van mij woog 1,7 kg toen hij 3 maanden was, maar hij was wel flink gebouwd. Ineens begon hij 50 gram per dag aan te komen... Met vier maanden woog hij al 3 kg en daarna zat hij al snel ver boven de standaard groeicurve. Geen paniek dus. Bij die van mij weet ik het aan de verhuizing en de hele verandering. Je moet er dus goed op letten dat je voer vindt dat hij lekker vindt en dat voedzaam genoeg is. Vergeet niet dat het een Maine Coon is; die goedkope supermarktblikjes zijn handig voor een keertje op een feestdag, maar daar voed je je kat niet echt mee. Ik gaf hem onbeperkt brokjes, twee zakjes natvoer per dag en 's ochtends en 's avonds nog wat extra rundergehakt. Hét teken dat hij gezond is: zolang hij speelt, superactief is, aanhankelijk is... en lekker tegen je koert, is alles oké. En wat het gewicht, de grootte en de rest ook is, waar het echt om gaat is de liefde!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je wormen al hebt uitgesloten, lijkt het me niet zorgwekkend dat hij wat slanker is dan gemiddeld. In elk nestje heb je wel een kitten die groter is dan de rest en eentje die juist wat kleiner is. Misschien blijft hij gewoon wat kleiner van stuk, ook al is het een raszuivere Maine Coon. Nogmaals, als medische problemen zijn uitgesloten, is er niets aan de hand.

Sommige Maines krijgen in de puberteit ineens een flinke groeispurt. Misschien is dat bij die van jou ook wel het geval.

Vertaald Frans
    Yiko
    Yiko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Volgens mij is het in jouw geval, Julie, een Maine Coon-kruising, dus dan is het sowieso niet echt een betrouwbare vergelijking. Maar Julie heeft gelijk hoor, er zitten flinke verschillen tussen kittens, dus maak je geen zorgen. Zolang je de ribben of het bekken niet te duidelijk voelt uitsteken, hij een goede eetlust heeft en niet overgeeft of diarree heeft, is alles prima. De groei duurt lang en hij kan later nog een inhaalslag maken. Ik heb zelf Noorse Boskatten; ik had een katertje dat met 3 maanden 2,7 kg woog en een ander van 1,8 kg... terwijl ze allebei kerngezond waren.

Misschien heb je wel gewoon een kleintje :)

Vertaald Frans
    Julie-Cocker
    Julie-cocker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn Maine Coon die ik binnenkort krijg is 9 weken oud en weegt 1,352 kilo. Er zit veel verschil tussen Maine Coons, maar het belangrijkste is dat hij het goed doet. Bij sommigen duurt het wat langer voordat ze aankomen; soms groeien ze eerst in de lengte en worden ze pas later zwaarder. Hun groei gaat tenslotte door tot ze een jaar of 3 à 4 zijn. Heb je een fotootje?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb niet echt een idee, ik heb zelf alleen huis-tuin-en-keukenkatjes die rond de 700 gram wogen toen ik ze met 6 weken kreeg.

Heeft je kleintje geen wormen? Mijn kleine poesje kwam maar niet aan, ze was echt piepklein en heel mager. We hadden ze wel ontwormd, maar eigenlijk zat ze helemaal onder de wormen en toen we daarachter kwamen was ze echt heel erg ziek (spoedbezoek bij de dierenarts met overgeven en flinke diarree, ze was heel apathisch, kortom: het was echt ernstig). Als die van jou geen wormen heeft, was hij misschien de kleinste van het nest. Als hij goed eet en lekker speelt, weet ik niet of een gewicht dat wat lager is dan het gemiddelde nou zo'n ramp is.

Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!