Zorgwekkende groeicurve

Oliver33300
Oliver33300 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik kom even bij jullie langs om ervaringen uit te wisselen en jullie mening te horen over het gewicht van mijn Maine Coon.

Oliver is geboren op 24 december 2018 en is nu dus 4 maanden en een week oud. We hebben hem bij een cattery gekocht en hij heeft een stamboom (LOOF).

Alles gaat hartstikke goed, hij is echt top en prachtig om te zien.

Toch heb ik het idee dat hij een beetje achterloopt op andere katten van zijn ras, want hij weegt nu pas 2,4 kg na 4 maanden en 1 week...

Als ik zo rondkijk op verschillende forums, lijkt het erop dat de norm voor een kater eerder rond de 3,5 kg ligt... Ik heb nog geen enkele kat gezien die onder de 3 kg zat in deze periode...

Hij heeft trouwens wel een hele goede eetlust!

Wat vinden jullie ervan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Aiglebienheureux4636 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben een groot fan van Maine Coons, ik heb er 6. Ze zijn echt super lief en heel aanhankelijk.

Vertaald Frans
    A
    Aiglebienheureux4636 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, maak je op dit moment geen zorgen, dat is een heel net gewicht voor zijn leeftijd. Er zijn Maine Coons die pas rond hun eerste jaar een flinke groeispurt krijgen, terwijl katten die de eerste zes maanden veel zijn aangekomen, daarna juist wat minder hard groeien. Onthoud dat een Maine Coon tot zijn vijfde jaar doorgroeit en dat groeicurves geen exacte wetenschap zijn.

Vertaald Frans
    W
    Whippetnouveau1764 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi olivier, hoe gaat het nu met je loulou, jaren later?

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Hoi, ik dacht, ik kom na een jaar even bij je terug...

Hoe gaat het met je kereltje? Hoeveel weegt hij inmiddels?

Wij hebben net een Maine Coon mannetje geadopteerd en bij aankomst woog hij 1,1 kg (toen was hij 2 maanden en 3 weken oud).

Over 7 dagen is hij 4 maanden en hij weegt nu 2 kg.

Ik hoop wat van je te horen!

Hoi, is het mogelijk om na al die jaren nog een update te krijgen? Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij.

Vertaald Frans
    W
    Rapporteren

Hoi, ik kom even bij je terug na een jaar...

Hoe gaat het met je Loulou? Hoeveel weegt hij?

We hebben net een Maine Coon-kater geadopteerd en bij aankomst woog hij 1,100 kg (toen hij 2 maanden en 3 weken oud was).

Over 7 dagen wordt hij 4 maanden en hij weegt nu 2 kg.

Ik hoop wat van je te horen

Vertaald Frans
    Taj-
    Taj- Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond 

Ik heb een Maine Coon van 6 maanden die Taj heet. Een echte schat... (behalve om 5 uur 's ochtends... 🤪).

Ik kreeg hem toen hij 3 maanden oud was en toen woog hij 1,9 kg. Hij was de kleinste van het nest en woog een kilo minder dan de rest. Nu hij 6 maanden is, weegt hij 6 kg en gaat het hartstikke goed met hem. (Behalve dat hij een oogzweer heeft gehad toen hij 4 maanden was... viraal herpes...) dus dat moeten we goed in de gaten houden. Taj maakt ons elke dag ontzettend gelukkig. Hij haalt zijn gewicht goed in en ik denk dat elke kat weer anders is qua groei. Het belangrijkste is dat je van ze houdt en je krijgt er zoveel voor terug 😍

Nog een fijne avond allemaal 

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Eens. Je moet echt goed kijken naar de kwaliteit van de voeding: minder koolhydraten en de brokjes onbeperkt laten staan, zodat de kat zichzelf kan reguleren. Paradoxaal genoeg worden katten die gerantsoeneerd worden juist vaker te dik, omdat hun hersenen het signaal krijgen dat ze een 'voorraadje' moeten aanleggen.

Trouwens, net als bij mensen zegt gewicht alleen niet alles over overgewicht. Het kan goed dat dit vrouwtje een zware bouw heeft van haar moeders kant en genetisch geprogrammeerd is om wat zwaarder te zijn, zonder dat ze echt obees is.

Vertaald Frans
    H
    Habbocea Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

6 kg is normaal voor een kater, maar jouw poes lijkt inderdaad boven het normale gewicht te zitten. Sterilisatie kan voor gewichtstoename zorgen als de voeding niet goed is aangepast (slechte brokjes met te veel suiker) of als je de kat beperkt in zijn eten (je geeft een kat niet op vaste tijden te eten, je laat hem zichzelf reguleren).

Vertaald Frans
    C
    Christelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn Maine Coon poes van 1 jaar genaamd Plume weegt 7,5 kg. Ik vind dat behoorlijk veel, want als ik naar de groeicijfers voor poezen kijk, zie ik een maximum van 5,2 kg. Kan iemand me hier wat advies over geven alsjeblieft? Ter info: ik heb ook een kater genaamd Bandit die langer is

en ook groter met zijn 11 maanden, maar hij weegt 6 kg. Ze hebben dezelfde vader maar een andere moeder, en ze zijn allebei gesteriliseerd en gecastreerd.

Vertaald Frans
    Y
    Ynnel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Heb je al antwoord gekregen op je vragen?

Hoe gaat het inmiddels met je kitten?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!