Voer voor mijn Maine Coon

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik ga volgende maand mijn Maine Coon ophalen. Ik had eerder een berichtje geplaatst om te vragen welk merk ik het beste kon kiezen en ik wilde eigenlijk voor de brokjes van Purizon gaan. Maar nu heb ik op Facebook en bij fokkers — waaronder de fokker waar ik mijn MC vandaan haal — gelezen dat er een schandaal is geweest met ontzettend veel zieke katten door Purizon.

Royal Canin Kitten

Pro Plan Original Kitten

Concept for Life Kitten

Maine Coon Kitten

Welk merk zouden jullie me aanraden? Of hebben jullie een ander merk met betere ervaringen? Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • E
    Evabkb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond! Ja, Pro Plan is inderdaad ook niet echt denderend. Eigenlijk is het merk Purina over het algemeen niet zo geweldig. En wat het natvoer betreft: mijn kat is er ook helemaal gek op, zelfs nog meer dan op de brokken.

Ik kan je aanraden om in het begin te gaan mengen en dan te kijken of ze de Orijen-brokken ook gewoon zo eet. Anders heeft het inderdaad niet zoveel zin. Mijn eigen kat was gewend aan Royal Canin (brokken die dus vol met granen zitten) en toen ik overstapte op graanvrij was het in het begin even lastig voor haar, maar nu gaat het prima. Ik denk dat je ze aan graanvrij moet laten wennen met smaken die ze het lekkerst vinden (zoals rund, kip, etc.). Dat kan helpen, maar het hangt natuurlijk helemaal van je kat af.

Kun je ons een update geven over de brokken? 😂

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je poes er al aan gewend is, waarom niet? Maar het hangt er wel vanaf of ze al eens graanvrij heeft gegeten. Als ze dat nog nooit heeft gehad, moet je het echt geleidelijk introduceren. Ik weet ook niet of het echt wat toevoegt, want het doel van graanvrij voer is juist om helemaal geen granen te geven. Als je het dan mengt met voer mét granen, zie ik het nut er niet zo van in.

Vraag trouwens even na bij de fokker hoe ze dat mengsel precies maakt qua verhoudingen, want de twee merken lijken niet dezelfde dagelijkse hoeveelheden aan te bevelen. Ik weet dus niet of ze 50/50 aanhoudt?

Sowieso is onbeperkt voeren beter! Met 's ochtends en 's avonds wat natvoer.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, super bedankt! Is het misschien een goed plan om brokjes in de voerbak te mengen, bijvoorbeeld Orijen + Pro Plan of op een andere dag Orijen + Concept for Life? De fokker gaf vier verschillende soorten voer, waaronder Concept for Life en Purina Pro Plan, dus mijn poes is al gewend aan een mix van verschillende brokjes.

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik zeg niet dat dit de allerbeste oplossing is, maar door de hele discussie over wel of geen granen denk ik dat er aan beide kanten wel een kern van waarheid zit. Daarom zou ik zelf eerder neigen naar 'laag in granen', oftewel low grain.

Wolfood (een Frans merk) maakt kwalitatief goede low grain voeding, net als de Farmina Ancestral Grain-lijn en Ultra Premium Direct (ook een Frans merk, maar je moet er wel rekening mee houden dat je dit niet in de winkel kunt kopen... daar staat wel een hele scherpe prijs tegenover).

Ik vind dat ze alle drie echt goede eiwitbronnen hebben en voor zover ik me herinner zit er geen tarwe of maïs in. Meestal gebruiken ze rijst (behalve bij Farmina, daar is het spelt en haver).

Verder lijken Pro Plan en Concept for Life me ook niet verkeerd, in die van Purina zitten wat meer eiwitten. Beiden bevatten minder dan 30% koolhydraten en meer dan 35% eiwitten, dus eerlijk gezegd is dat best prima!

De eiwitbronnen zijn misschien niet de allerbeste, maar het is nog altijd beter dan wat je op het label bij Royal Canin ziet staan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wilde ook nog even vragen of Purina Pro Plan en Concept for Life goed zijn? Als natvoer geef ik nu Animonda Carny graanvrij en Feringa Kitten graanvrij, en ik krijg binnenkort ook mijn Orijen Cat & Kitten brokken binnen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie Evabkb. Ik geef haar momenteel Purina Pro Plan Original Kitten en Concept for Life Maine Coon Kitten, maar daar eet ze niet veel van. Het natvoer van Animonda en Feringa verslindt ze daarentegen wel; ik geef haar 100 gram per dag, en soms 150 gram als ze erom bedelt.

Ik ga Orijen eens proberen aangezien ze niet zo van de brokjes lijkt te houden. Ik snap er niks van, want bij de fokker at ze dat wel gewoon.

Mijn kater van 15 eet echter Royal Canin voor katten met blaasproblemen, die ik bij de dierenarts koop, en zij snoept van zijn brokjes mee als ik even niet oplet. Ik heb het idee dat ze Royal Canin lekker vindt, maar je zei dat dit niet zo geweldig was. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, hopelijk gaat ze de Orijen wel eten.

Vertaald Frans
    E
    Evabkb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, het merk Royal Canin is echt een afrader, daar ben ik het mee eens. Ik zal je uitleggen waarom. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de samenstelling van de "Sterilised" variant (de paarse zak):

Er staat "gedehydreerde gevogelte-eiwitten". Ten eerste weten we niet om wat voor vlees het gaat (kip, kalkoen?). Hetzelfde geldt voor het "dierlijk vet". Daarnaast betekent deze term dat het gaat om dierlijke bijproducten, oftewel gemalen poten, snavels, veren en botten. Als er "gedehydreerde kip" had gestaan, dan was het inderdaad gedroogd vlees geweest. Maar de term "gedehydreerde eiwitten" wijst altijd op bijproducten. In de rest van de samenstelling zien we een hoop granen waar een kat niks aan heeft... en die op de lange termijn spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken, zoals rijst (wat ook diarree kan uitlokken)... maïs, gluten, tarwe... alles wat een echte vleeseter niet nodig heeft. Ik ben het met sommige mensen eens dat granen in een heel kleine hoeveelheid nog wel kunnen, maar bij Royal Canin bestaat bijna de hele brok eruit, nog afgezien van de dierlijke bijproducten...

Ik ben zelf na 5 jaar gestopt met het geven van Royal Canin aan mijn kat, omdat hun goede naam me deed denken dat het om hoogwaardige brokken ging.

Ik raad je aan om de samenstelling eens te vergelijken met brokken uit de supermarkt, dan zie je het verschil wel.

In de tussentijd kan ik je deze merken aanraden, die geen dierlijke bijproducten en geen granen bevatten:

1. Orijen

2. Acana

3. Edgard & Cooper

4. Natural Greatness

5. Optimus (zeer goede prijs-kwaliteitverhouding)

6. Ownat GRAIN FREE (alleen de graanvrije zakken) (beste prijs-kwaliteitverhouding die er is)

7. Carnilove

8. Essential Foods (goede prijs-kwaliteitverhouding)

Orijen is het beste merk op de markt, maar het nadeel is dat ze prijzig zijn. Een alternatief is Acana, van dezelfde maker als Orijen, maar dan iets goedkoper. Op de website "pourchienetchat" zijn de brokken echt goedkoper; je vindt ze daar tussen de 34 € en 42 € voor 4,5 kg, wat vergelijkbaar is met de prijzen van Royal Canin. In de zakken van Acana met 65% tot 70% vlees zit alleen wat "hele haver", wat niet veel is en kan helpen als je kat niet zonder granen kan. Toch raad ik je de zakken met 75% vlees aan, die zijn volledig graanvrij.

Edgard & Cooper is ook een heel goed merk dat ik je echt kan aanraden. Hun producten zijn gecertificeerd, bevatten geen dierlijke bijproducten of granen en het merk zet zich in voor dierenwelzijn. Ze staan zelfs 1% van hun omzet af aan asielen.

Neem maar eens een kijkje op hun site, die ziet er erg goed uit:

https://nl.edgardcooper.com/

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen 😃

Fijne dag

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Persoonlijk ben ik voor mijn 3 katten gestopt met Purizon om bij 'graanvrij' te blijven, vanwege die slechte verhalen in de media. Ik ben overgestapt op de graanvrije variant van Nutrivet. Er is niet echt een reden om 'speciale MC' (Maine Coon) brokken te nemen; het is een kat als alle andere, alleen eet hij veel. Alleen de samenstelling van de brokken is echt belangrijk.

Maar er bestaat geen enkel merk brokken dat perfect is, dat hadden we allang geweten na al dat gepuzzel de hele tijd. Bovendien verteren sommige katten 'graanvrij' heel slecht. In dat geval moet je niet doorzetten. Die van mij verteren het prima, maar ze krijgen ook vaak gewone natvoeding (Sheba, Gourmet) omdat ze de smaak heerlijk vinden. Natvoer is vooral zinvol vanwege het vochtgehalte (80%).

Geef je kitten in ieder geval precies wat hij bij de fokker kreeg, zeker de eerste 3 weken. Daarna kun je, als je dat nodig vindt, een langzame overstap maken naar een ander merk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Eerlijk gezegd denk ik dat graanvrij voer gewoon een modegril is en we beginnen daar nu de gevolgen van te zien. Ik heb al meer dan 30 jaar Perzen die ik Royal Canin geef. Ze zijn allemaal heel oud geworden, behalve eentje die op 13-jarige leeftijd is overleden. Ik heb graanvrije brokjes geprobeerd, maar ze kregen last van diarree. Ik geef trouwens wel graanvrij natvoer.

Oké, superbedankt, dan ga ik denk ik toch voor Royal Canin of Pro Plan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nu weet ik het dus ook niet meer of granen nou slecht zijn of niet, ik heb geen idee wat ik moet kiezen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!