Mijn Maine Coon kater van 1 jaar en 3 maanden weegt maar 5,7 kg, is dat normaal?

Kaamos
Kaamos Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik post vandaag even een berichtje omdat ik me een beetje zorgen maak over het gewicht van mijn Maine Coon, die echt een "kleiner type" blijkt te zijn. Het is een kater die met zes maanden is gecastreerd en nu één jaar en drie maanden oud is, met een gewicht van slechts 5,7 kg. 😐

Zijn ouders zijn weliswaar ook aan de kleine kant, maar voor een kater van vijftien maanden vind ik zijn gewicht echt aan de lage kant. Hij krijgt premium brokjes van Virbac HPM, met af en toe wat natvoer (maar daar is hij niet echt gek op en hij eet er maar heel weinig van). Ik heb zijn dagelijkse portie afgewogen en hij eet gemiddeld tussen de 60 en 70 gram brokjes.

Het laatste bezoek aan de dierenarts verliep prima en die vindt dat hij een goed gewicht heeft. Het klopt dat hij er niet "mager" uitziet, maar hij komt ook niet echt aan. Zijn gewicht begon rond de 8 maanden al te stagneren op 5,3 kg. Verder is zijn ontlasting mooi stevig (hij heeft trouwens helemaal geen last meer van zijn darmen of jeuk sinds hij op Virbac HPM zit) en hij gaat elke dag op een vast tijdstip.

Kortom, dit is mijn eerste Coon, dus wat vinden jullie ervan, als kenners? Als ik op forums rondkijk, zie ik dat veel katers van een jaar al 8 kg wegen! Die van mij is daar nog lang niet...

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Y
    Ynnel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Op 19 juni haal ik mijn eerste Maine Coon-kitten op, en ik heb ook een vraagje over het gewicht.

Hij is vandaag 6 weken oud, wat zou hij ongeveer moeten wegen? De fokster vertelde me dat hij 400 gram weegt. Heeft ze zich misschien vergist of is het echt mogelijk dat hij dit gewicht heeft?

Héél erg bedankt 😊

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Maine Coons groeien door tot ze ongeveer 2 jaar oud zijn. Hij kan tot die tijd dus nog steeds zwaarder worden.

Maar als zijn beide ouders aan de kleine kant waren, heeft hij dat waarschijnlijk geërfd. Het gewicht van je kat is ook zeker niet abnormaal voor een Maine Coon; hij zit gewoon aan de lage kant van het gemiddelde.

De castratie met 6 maanden kan zijn groei ook een klein beetje hebben vertraagd.

Maak je in ieder geval geen zorgen, er zijn waarschijnlijk meer Maine Coons van rond de 6 kg dan van 10 kg. Probeer hem niet bewust te laten 'aankomen', want dan heb je voor je het weet een kat met overgewicht.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Nog een fijne dag!

Lucie

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Geen zorgen hoor. Een Maine Coon-kater kan tussen de 4 en 9 kilo wegen, en de echt grote kerels zelfs wel 12 kilo, afhankelijk van zijn genetische aanleg. Bovendien is hij met 1 jaar en 3 maanden nog volop in de groei; hij heeft nog wel tot hij ongeveer 2 jaar is om verder uit te groeien.

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!