Mijn kat heeft moeite met het eten van zijn brokjes

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, sinds een paar dagen heeft mijn kat moeite met het eten van zijn brokjes. Hij laat ze vaak weer vallen, maar verder vertoont hij geen ander gedrag; hij is nog steeds lekker gek, speelt, drinkt en eet (heel vaak, maar kleine beetjes). Ik heb zijn bekje gecontroleerd: geen rood tandvlees, geen bloed en hij valt niet zichtbaar af. Zijn ontlasting ziet er gezond uit. Zijn tanden zijn aan de zijkant een beetje geel, maar dat is normaal denk ik?

Alvast bedankt, fijne dag nog en tot snel!

Aurélien

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi allemaal! Even een update: gisteren was hij een beetje 'ko', maar gisteravond na een flink dutje werd hij wakker en begon hij weer volop te spelen. Ik zag dat hij zich beter voelde; hij heeft gedronken, gegeten en gespeeld en sindsdien gaat alles goed. Ik weet dus nog steeds niet waar het aan lag, misschien een beetje last van zijn buik waardoor hij even geen zin had in zijn brokjes. Hij eet nu weer normaal en is weer zo druk als wat.

Ik geef trouwens Royal Canin Fit 32 brokjes.

Bedankt voor jullie berichtjes,

tot snel

Vertaald Frans
    Odrade
    Odrade Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou zelf toch even zijn tanden controleren. Je zei dat de zijkant van zijn tanden "een beetje geel ziet", misschien is het wel tandsteen? Een randje tandsteen kan het tandvlees beschadigen, zeker bij harde brokjes.

O.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik had dat probleem met het natvoer, dus het zou heel goed kunnen. Omdat ze steeds hetzelfde merk met kipsmaak kreeg, nou, op een gegeven moment was Luna er wel klaar mee en wilde ze het niet meer. Katten zijn over het algemeen misschien minder kieskeurig wat betreft brokjes (tenminste, dat denk ik), maar als wij altijd maar hetzelfde zouden eten, zouden we er op een gegeven moment ook genoeg van hebben...

Als je van brokjes wisselt, let dan wel even op de percentages (koolhydraten en zo), zodat het verschil niet te groot is en je kat ze daarna goed blijft verdragen.

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Healthy pets Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oké, ik denk dus niet dat het een infectie is (als dat zo was, zou hij echt een vreselijke adem hebben, dat zou je echt wel ruiken!)

Ik vermoed eerder dat je pluizenbol zijn brokjes gewoon zat is, net zoals dat bij mijn Scarlett gebeurde ^^

Zoals Karineg14 adviseert, is het misschien een goed idee om een proefzakje van andere brokjes te halen en hem daar een heel klein beetje van te geven om te kijken of hij die wel lust. Als dat zo is, dan klopt mijn vermoeden! Je moet dan overstappen op ander voer, maar zorg wel voor een goede overgang tussen de oude en de nieuwe brokjes om zijn darmflora niet te verstoren en te voorkomen dat hij diarree krijgt 😌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, heb je al geprobeerd om hem iets anders te geven als test? Natvoer bijvoorbeeld. Ik weet niet of je dat al geeft, maar probeer het eens en koop desnoods een ander merk brokjes (een klein zakje) om te testen. Zo kun je zien of het probleem door het voer komt en of je verder moet kijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je constructieve antwoorden. Gisteren was er inderdaad gedrag dat wel wat weg had van "mokken": hij beet in de zak met brokken, maar aan de andere kant is hij juist heel blij als ik die pak... Hij vindt het momenteel erg leuk om in de pannen naar restjes te zoeken of van mijn bord te eten, alsof hij op zoek is naar andere smaken.

Een slechte adem, dat hangt er maar net vanaf hoe je dat definieert, en bovendien heb ik geen andere katten om mee te vergelijken... voor mij heeft hij gewoon een kattenadem... niks vies of geks.

Bedankt

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Rapporteren

Ik snap het...

Katten kunnen hun brokjes soms gewoon zat worden! Dat is ook bij die van mij gebeurd: ze was dol op haar brokjes, en bijna van de ene op de andere dag liet ze ze ineens staan. Dat uitte zich in gedrag dat lijkt op dat van jou: ze spuugde ze weer uit, ging vaak naar haar bakje maar at dan maar heel kleine beetjes...

Ze was diezelfde smaak elke dag gewoon beu (en dat is wel begrijpelijk ^^)

Als haar tandvlees niet rood is, ze niet kwijlt, en ze nog wel gewoon trek heeft, drinkt, speelt en zich verder normaal gedraagt, dan zou ik echt niet weten wat het anders zou kunnen zijn...

Je zou misschien even de dierenarts kunnen bellen, gewoon om te horen wat het zou kunnen zijn? En als je het niet vertrouwt, kun je altijd even langsgaan om zeker te weten dat het geen gebitsproblemen zijn.

Stinkt hij uit zijn bekje?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie (we kunnen elkaar gewoon met 'je' aanspreken hoor 🙂). Eigenlijk krijgt hij al tweeënhalf jaar hetzelfde voer (hij is ook 2,5 jaar oud) en dat is juist waarom ik me zorgen maak. Hij is er dol op, of nou ja, dat was hij tenminste. Hij loopt niet met tegenzin naar zijn voerbakje, integendeel zelfs, als hij erheen loopt heeft hij er echt zin in. Pas op het moment dat hij begint te eten, merk ik dat er iets mis is. Ik dacht zelf aan een ontsteking achter in zijn keel die hem pijn doet, maar hij laat verder niet echt merken dat hij ergens last van heeft (hij is sowieso nooit erg expressief geweest). In eerste instantie dacht ik dat hij misschien een gaatje had, maar blijkbaar komt dat bij katten niet echt voor?

Bedankt en een fijne dag!

Tot snel

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Rapporteren

Misschien zijn ze te groot? Sommige brokjes zijn groter dan andere en daardoor lastiger door te slikken.

Je kunt proberen ze wat zachter te maken door er een beetje lauw water overheen te gieten ;)

Lijkt hij ze wel lekker te vinden, of heb je het idee dat hij met tegenzin naar zijn voerbak gaat?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 20

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!