Mijn kat heeft moeite met het eten van zijn brokjes

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, sinds een paar dagen heeft mijn kat moeite met het eten van zijn brokjes. Hij laat ze vaak weer vallen, maar verder vertoont hij geen ander gedrag; hij is nog steeds lekker gek, speelt, drinkt en eet (heel vaak, maar kleine beetjes). Ik heb zijn bekje gecontroleerd: geen rood tandvlees, geen bloed en hij valt niet zichtbaar af. Zijn ontlasting ziet er gezond uit. Zijn tanden zijn aan de zijkant een beetje geel, maar dat is normaal denk ik?

Alvast bedankt, fijne dag nog en tot snel!

Aurélien

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Super bedankt Health Pet voor je waardevolle tips, ik ga dus voor Feringa om daarna de overstap te maken naar Porta21. Ik ben extra blij dat de prijzen heel aantrekkelijk zijn vergeleken met wat ik nu al betaal.

Heel erg bedankt voor de hulp en tot snel!

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Healthy pets Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Purizon is best oké, maar op Zooplus heb je de Porta 21 Finest Feline Sensible. Die hebben een betere samenstelling (minder koolhydraten) en ze zijn vooral goedkoper, dus dat is dubbel voordeel!

Idealiter zou ik je aanraden om eerst een zak Feringa te kopen voordat je overstapt op Porta 21 Finest Feline Sensible. Dit is om te voorkomen dat de darmflora van je kat van slag raakt. De overstap van brokken met veel granen, zoals RC, naar een merk met veel meer vlees is een behoorlijk radicale verandering, dus je kunt het beter rustig aan doen.

In feite doe je het zo: Royal Canin ==> Feringa ==> Porta 21 Finest Feline Sensible

Je hoeft je niet blind te staren op de vermelding "stérilisé": zoals hierboven al is gezegd, is dat puur marketing. Zolang je je kat kwalitatieve voeding geeft met veel vlees, zou hij niet zwaarder moeten worden 😉

Mijn Scarlett is gesteriliseerd en is een binnenkat (dus ze beweegt niet heel veel). Ik heb haar altijd kwaliteitsvoeding gegeven zonder die vermelding, en ze blijft perfect op gewicht!

Wat betreft je vraag over het afwisselen van smaken: dat is geen enkel probleem. Sommige experts zeggen zelfs dat het aanbevolen is om af en toe te variëren om tekorten op de lange termijn te voorkomen. Maar het belangrijkste is vooral dat je kat af en toe eens wat anders te eten krijgt: kip, lam, vis, kalkoen... Zolang het niet elke dag is en je bij dezelfde lijn brokken blijft, kun je lekker variëren :)

Ten slotte, zoals Karineg al terecht opmerkte, is het belangrijk om ook natvoer te geven, in de vorm van blikvoer of maaltijdzakjes. Dit is simpelweg om de nieren van je kat te voorzien van het water dat ze nodig hebben, zeker omdat de nieren van gecastreerde/gesteriliseerde katten wat kwetsbaarder zijn.

Uit zichzelf drinkt een kat vaak niet genoeg (vanwege zijn afkomst). Blikvoer bestaat gemiddeld voor 80% uit water, dus als je ongeveer 80g per dag geeft, krijgt hij de nodige hydratatie binnen.

Ook op Zooplus vind je genoeg keus: mixpakketten van Catz Finefood, Feringa, Terra Faelis, Mac's, Animonda, Applaws, Cosma... Zolang het graanvrij is en zonder bijproducten, kun je er gerust voor gaan!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Net als jij vond ik Purizon in het begin best goed klinken, maar qua koolhydraten zijn ze volgens mij toch te hoog.

Persoonlijk zat ik op Hill's voordat ik overstapte naar graanvrij, dus dat is eigenlijk één pot nat met Royal Canin.

Van Hill's ben ik overgestapt naar Feringa. Van Feringa naar Applaws en momenteel ben ik aan het overstappen op Porta21 (de groene zak). Dit is natuurlijk niet de enige mogelijke overstap, maar je kunt het beste niet te abrupt wisselen van brokjes met veel koolhydraten naar een merk met een "redelijk" gehalte. Over Applaws nog een klein detail: als je voor dit merk kiest, zijn er wel eens verteringsproblemen gemeld, maar persoonlijk heb ik nergens last van gehad.

En dan die brokjes of natvoer voor kittens of gesteriliseerde/gecastreerde katten: dat kun je wel vergeten, dat is puur marketing. Mijn kleine meid is 6 maanden oud en ze eet gewoon voer voor volwassen katten zonder problemen.

Wat betreft het wisselen van smaak binnen hetzelfde merk, dat hangt echt van het merk af. Sommige merken hebben meer keuze in smaken dan andere, en uiteindelijk bepaalt je kat het toch wel :) Hij of zij kan de ene smaak heerlijk vinden en de andere laten staan.

Maar als je zo wisselt, zeker met natvoer, kan het probleem zijn dat je kat bepaalde merken gewoon weigert.

Wat geef je nu aan natvoer? Ik gaf eerst Whiskas en die overstap was best lastig. Er zit nogal wat troep in, inclusief stoffen om het voer aantrekkelijker te maken, dus iets "natuurlijkers" was in het begin even wennen voor haar.

Zowel voor de overstap op andere brokjes als voor het wisselen van natvoer (onmisbaar voor het vocht, want dat zit totaal niet in brokjes) zijn er proefpakketten. Voor circa 10 € heb je bijvoorbeeld 400g Feringa brokjes en 6 blikjes van 200g, geloof ik. Dat is ideaal om in het begin te ontdekken welke kant je op moet en waar de voorkeur van je kat naar uitgaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de merken die jullie noemden, maar het is best lastig om er wijs uit te worden.. Nou, ik heb het idee dat Purizon kwalitatief echt hoog scoort? Ik zie staan 70% vis/gevogelte, terwijl de andere merken op maximaal 35-40% zitten. (De prijs is natuurlijk ook wel anders), maar Feringa heeft in ieder geval een erg goede indruk op me gemaakt.

Eerste vraag: mijn kat is gecastreerd en komt niet buiten. Moet ik dan echt voor speciale brokjes gaan of zijn "gewone" brokjes voor volwassen katten ook prima?

Tweede vraag: kan ik binnen hetzelfde merk een beetje afwisselen qua smaak? Dus als ik nu gevogelte geef en over een paar maanden overstap op vis, weet ik dan zeker dat hij het lekker vindt of is het beter om de gewoontes van de kat niet te veranderen?

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp, ik ben echt een beginner en dit is mijn eerste kat!

Fijne avond en tot snel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Ja, natuurlijk ga ik overstappen op andere voeding, zeker omdat de prijs bijna hetzelfde is. Ik geef hem helemaal geen natvoer. Heb je trouwens nog tips voor de overstap? Ik geef nu Royal Canin (Fit 32), wat zou ik hierna het beste kunnen geven?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt. Als ik zeg dat het niet schadelijk is, is dat geen aanmoediging om ermee door te gaan, integendeel. Het is meer een manier om te zeggen dat je niet in paniek hoeft te raken, maar dat je wel zo snel mogelijk op ander voer moet overstappen.

Ik weet niet of ik zo duidelijk genoeg ben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om op je vraag te antwoorden: wees gerust, het is niet "schadelijk". Sommige katten of honden eten dit hun hele leven lang, wel 15 of 20 jaar lang, zonder dat ze ook maar de minste gezondheidsproblemen krijgen. Maar laten we zeggen dat als je het eenmaal weet, het beter is om de voeding aan te passen aan de behoeften van je kat.

Je kunt deze merken helaas alleen online vinden. Zelf bestel ik altijd bij Zooplus, die hebben echt veel keuze. Bovendien is de levering snel en zijn de prijzen prima (voor een zak van 2 kg betaal je ongeveer 10 €). En dan heb ik het nog niet eens over het koolhydraatgehalte dat lager is en dus beter voor je kat; het vleesgehalte is ook hoger, wat veel voedzamer is.

Zelf gaf ik mijn kat altijd brokjes van Hill's. Om de overstap niet te groot te maken, ben ik eerst overgegaan op Feringa, toen Applaws en nu ben ik bezig met de overstap naar Porta 21.

Wat voor natvoer geef je eigenlijk? Want daarvoor geldt hetzelfde: de meeste merken van de dierenwinkel of supermarkt kun je beter vermijden... Sommige dierenwinkels verkopen het merk Almo Nature, dat is best oké, maar verder kun je ook hiervoor het beste online kijken. De bekende merken zoals Royal Canin, Whiskas en dergelijke zijn niet zo best (slechts zo'n 4% vlees, en verder dierlijke bijproducten zoals veren, hoeven en dat soort dingen...): zelf geef ik de volgende merken: Porta 21, Feringa (zakjes), Almo Nature, Cosma en Animonda. Maar er is genoeg keus.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Stel me gerust, de brokjes die ik koop zijn toch niet echt schadelijk voor hem op de korte termijn? Ik geef hem deze al 2 jaar (ben begonnen met de kittenvariant), maar het zou dus "beter" zijn om over te stappen als ik het goed heb begrepen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor de tips!! Zodra de zak RC op is, ga ik even kijken of ik een van de merken die je noemde kan vinden, en anders bestel ik ze gewoon online!

Fijne dag!

Vertaald Frans
    Healthy Pets
    Healthy pets Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijn dat hij weer normaal eet!

Maar in tegenstelling tot wat je misschien denkt, sluit RC niet echt aan op het dieet van een carnivoor (er zitten te veel granen en suikers in). Dit soort voer heeft een koolhydraatgehalte van rond de 40%, wat echt bizar veel is als je bedenkt dat katten granen heel slecht verteren. Laten we zeggen dat de kans op alvleesklierontsteking, diabetes en overgewicht hierdoor flink toeneemt...

Idealiter zou je moeten kijken naar merken met meer vlees die graanvrij zijn, zoals Purizon, Porta 21, Orijen, Power of Nature... Deze zijn veel minder bekend op de grote markt voor diervoeding, maar ze bevatten ingrediënten van betere kwaliteit en sluiten veel beter aan bij het natuurlijke dieet van de kat, terwijl de prijs bijna hetzelfde of soms zelfs lager is!

Maar goed, voor nu is het belangrijkste dat je pluisbol weer eet 😌

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 20

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!