Hoi allemaal,
Een paar weken geleden heb ik een prachtige kleine Maine Coon gereserveerd bij een fokker en ik had een paar vragen over de castratie...
De fokker kwam heel serieus op me over. Meteen bij aankomst, nadat hij me de katten en kittens had voorgesteld, vroeg hij of ik geïnteresseerd was en liet hij me vervolgens alle papieren van de ouders zien: stamboom, gezondheidstesten van de ouders (het mannetje is een gezonde drager van PKDEF, maar het vrouwtje is vrij, dus na wat eigen onderzoek om zijn verhaal te checken, heeft het kitten dus niets), zijn fokkerskaart, de cursus die hij en zijn vrouw hebben gevolgd, etc. Kortom, hij leek me vrij serieus, en hoewel het geen 'grote cattery' is, zie je dat het er heel familiair aan toe gaat en dat ze het uit passie doen zonder echt voor de shows of 'prestige' Maine Coons te gaan.
Maar goed, na de reservering (en dus de aanbetaling...) ben ik gaan nadenken en kreeg ik wat twijfels over één ding. Ik wilde graag weten of dit normaal is, afhankelijk van de fokker...
Het zit zo: zijn kittens verlaten het nest met drie maanden. Tot zover niets geks, maar hoewel er in het contract staat dat het kitten als huiskat gesteriliseerd of gecastreerd moet worden, doet hij dit zelf niet voor de 3 maanden omdat hij vindt dat dit veel te vroeg is voor de kittens.
Is het gebruikelijk dat een fokker de kittens niet laat helpen voor de 3 maanden en dit dus aan de nieuwe eigenaar overlaat? 😧
Echt stom, soms vraag ik me af of ik wel de juiste beslissing heb genomen door daar een kat te adopteren, maar ik ken mezelf: hier of ergens anders zou het hetzelfde zijn geweest (ik ben vaak besluiteloos en denk altijd te veel na, ook al was ik op slag verliefd op de kleine boef!!). Is dat ook normaal en hebben jullie dat ook gehad bij de adoptie van je eerste kat?
En dan nog een laatste vraag... De vader was echt prachtig. Nou ja, ook weer geen 'extreem' type Maine Coon, maar hij was mooi. De moeder daarentegen, mwah... Gaan de kleintjes altijd veel op de ouders lijken of is het soms compleet anders? Vanaf welke leeftijd kun je echt zien hoe de vacht van het kitten wordt? Hoe dan ook, die van mij was echt superschattig! 🙂
Bedankt voor jullie antwoorden!