Magere Maine Coon

H
Happy cats Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb twee Maine Coons: een vrouwtje van 14 maanden en een mannetje van 13 maanden. Het vrouwtje is flink gebouwd en weegt 6,5 kg, ze is al gesteriliseerd sinds ze 5 maanden is. Mijn mannetje weegt slechts 5,5 kg en als ik hem aai, voel ik zijn botten heel goed; hij is nog niet gecastreerd. Ze eten allebei Royal Canin Maine Coon Kitten brokjes (geadviseerd tot zeker 18 maanden).

Ze zijn allebei raszuiver (met stamboom) en de ouders zijn getest. Ik ontworm ze ook elke 3 maanden en ze zijn natuurlijk helemaal ingeënt. Qua gedrag zijn ze allebei hartstikke energiek. Toch maak ik me zorgen dat mijn mannetje zo mager is (terwijl hij normaal gesproken zwaarder zou moeten zijn dan het vrouwtje). Sommige mensen zeiden me dat castratie geen invloed heeft op het gewicht tijdens de groei.

Ik probeer me nu voor te houden dat hij gewoon een groeispurt in de lengte heeft, maar zijn gewicht staat al bijna 2 maanden stil.

Kunnen jullie me geruststellen en heb je tips als je in een soortgelijke situatie zit met je kat?

Alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Matouvegas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik kwam je bericht van 4 jaar geleden tegen. Ik was benieuwd hoe de groei van je kater is verlopen na die 13 maanden. Mijn kat zit in ongeveer hetzelfde schuitje: hij is eind maart '21 een jaar geworden, maar zijn gewicht staat al sinds februari stil, terwijl hij eigenlijk nog volop in de groei zou moeten zijn. Hij is ook vrij slank maar wel heel groot, en hij is totaal geen grote eter. Ik vind zelf zelfs dat hij niet genoeg eet.

Is die van jou uiteindelijk weer goed bijgetrokken, om het zo maar te zeggen?

Vertaald Frans
    H
    Rapporteren

Ik heb even contact opgenomen met mijn fokker en ze heeft me enorm gerustgesteld. Ze zei dat mijn mannetje een heel gemiddeld gewicht heeft en dat hij gewoon even flink in de lengte aan het groeien was. Volgens haar is het juist mijn vrouwtje die wat aan de stevige kant is. Het is inderdaad een echte lekkerbek! De beste wensen voor iedereen.

Vertaald Frans
    H
    Rapporteren

Alvast heel erg bedankt voor jullie twee reacties. Om op @Teemteem te reageren: mijn kater is ongeveer even lang als de poes. Mijn poes is een beetje mollig (ze heeft een klein buikje), maar mijn kater is echt mager. Hij is al twee maanden niet meer aangekomen. Nu is het wel zo dat ze niet van dezelfde fokker komen en geen gemeenschappelijke ouders hebben. Om op @Princesse et moi pour toujours te reageren: ik had geen keus wat betreft de sterilisatie van mijn poes. De fokster wilde het absoluut vóór ze 6 maanden oud was (er zijn er die het al met 3 maanden doen, echt vreselijk). Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld omdat ik echt tegen vroegcastratie ben, zeker bij rassen die langzaam groeien zoals Maine Coons en ook bij mijn Britjes (mijn poes is uiteindelijk met 15 maanden gesteriliseerd omdat haar krolsheid mijn hele kattenbende op stelten zette). De fokkers van mijn kater zijn daar veel relaxter in; zij vragen alleen om er niet mee te fokken en adviseren castratie rond de 2 jaar. Er is een goede vertrouwensband.

Alle tips zijn welkom. Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet ze niet zo jong laten steriliseren, pas na vier jaar als ze volledig zijn uitgegroeid. De groei bij de Maine Coon duurt namelijk extra lang.

Vertaald Frans
    Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het hangt helemaal af van de bouw van je kater: is hij langer en groter dan de poes die een maand ouder is?

De standaarden verschillen nogal, je moet het meer zien als een bepaalde marge, afhankelijk van de bouw van de kat zelf. Vooral de ontwikkeling van zijn gewicht is belangrijk, dus hoeveel hij sinds 6 maanden is aangekomen en hoeveel hij per maand groeit. Het gewicht op één specifiek moment zonder referentiepunt zegt eigenlijk niks en geeft je alleen maar een vertekend beeld.

Toch zijn er wel een paar richtlijnen:

Als een kitten 3 maanden oud is, weegt een poesje gemiddeld 1,5 tot 2,5 kg en een kater gemiddeld 2 tot 3 kg. Op de leeftijd van één jaar weegt de kater 6 tot 7 kg en de Maine Coon poes 4 tot 5 kg.

Een Maine Coon kitten blijft doorgroeien tot een jaar of 4. Uiteindelijk bereiken ze een gemiddeld gewicht van 5 tot 6 kg voor een poes en 8 tot 10 kg voor een kater.

Een Maine Coon kitten groeit in de lengte tot ze ongeveer twee jaar oud zijn. Daarna worden ze breder en bouwen ze nog een tot twee jaar lang spiermassa op. De groei is dus heel intensief en duurt erg lang.

Vertaald Frans
    H
    Rapporteren

Hoi nogmaals,

Kunnen jullie me ook vertellen wat het ideale gewicht voor mijn kat van 13 maanden zou moeten zijn?

Bedankt!

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!