Aanhoudende diarree bij Maine Coon poes

N
Nayaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik begin een beetje wanhopig te worden met mijn Maine Coon van 5 jaar. Sinds een tijdje, nu ongeveer een maand, is haar ontlasting erg zacht. Ik ben met haar naar de dierenarts geweest; die heeft haar onderzocht en vond haar verder gezond, alleen wat aan de magere kant (normaal weegt ze een goede 6 kg en nu weegt ze 5,5 kg). Ze heeft geen koorts, geen buikpijn, ze is ontwormd en heeft een tiendaagse probioticakuur gehad. In het begin deed de behandeling niet veel, pas na een week werd de ontlasting van mijn Maine Coon weer wat normaler. Maar zodra de kuur stopte, kwam het weer terug. Ze ging 4 keer per dag naar de bak en had last van gasvorming. Er zit geen bloed bij de ontlasting. Vorige week heb ik haar fokker gebeld voor advies en zij vertelden dat ze hetzelfde hadden meegemaakt met een andere Maine Coon en dat brokken van het merk Hill's het probleem hadden opgelost, en dat probioticakuren goed werken. Omdat ik wil dat mijn kat zo snel mogelijk weer de oude is, heb ik brokken gekocht die hopelijk beter bij haar passen. Ze krijgt al lang Orijen en daar eet ze eigenlijk maar weinig van, maar ze eet wel veel natvoer van de merken Bubimex en Schesir. Sinds bijna een week ben ik haar geleidelijk aan het overzetten op de speciale Protect Digestion-brokken. Haar ontlasting is vooralsnog zacht, maar ze gaat wel minder vaak: van 4 keer naar 2 keer per dag. Het is best lastig om haar de brokken te laten eten omdat ze er alleen maar wat aan knabbelt, terwijl ze constant om natvoer bedelt! Ik probeer haar de brokken te laten eten door ze nat te maken en er wat natvoer doorheen te mengen. Dat werkt wel, maar ze eet maar kleine beetjes per keer. De hitte helpt momenteel ook niet echt mee... Omdat het probleem nog steeds niet echt is opgelost en de ontlasting zacht blijft, wil ik haar weer een kuurtje probiotica geven. Waar ik me de meeste zorgen om maak is haar gewicht, dat is vrij laag. Ze blijft hangen op 5,5 kg, soms 5,4 kg (nooit lager) en soms 5,6-5,8 kg. Ze is altijd al een fijn gebouwde kat geweest. Wat denken jullie, als het aan de voeding ligt, hadden de brokken dan na een paar dagen al resultaat moeten geven? Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt met jullie Maine Coons?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Rapporteren

Ik kom even een update geven over mijn kleine maine coon. Ik ben met haar naar een andere dierenarts gegaan en die heeft een superuitgebreid onderzoek gedaan. Het blijkt dat ze inderdaad verkeerde bacteriën in haar darmen heeft en ook een darmontsteking (het een heeft misschien het ander veroorzaakt, dat is lastig te zeggen). Ze heeft een prik met ontstekingsremmers gehad, plus probiotica, antibiotica en speciale hypoallergene brokjes. Ik hoop dat het delen van mijn verhaal anderen kan helpen die niet goed weten wat ze met zulke symptomen aan moeten, zeker omdat het op het eerste gezicht niet zo heel ernstig lijkt.

Bedankt voor al jullie reacties en tips. Ik hoop echt heel erg dat mijn kleintje snel weer helemaal opknapt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het komt misschien door darmparasieten. Even langs de dierenarts gaan is voor nu de beste oplossing.

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik overweeg inderdaad om haar weer mee te nemen naar de dierenarts voor uitgebreider onderzoek als dit probleem aanhoudt. Maar ik wacht nog heel even af om te zien of haar nieuwe brokjes de situatie verbeteren. Ik wacht ook tot de ergste hitte voorbij is voordat ik met haar ga, want de autorit is al best zwaar voor haar (ze raakt snel gestrest) en haar dierenarts zit nogal ver weg... Ze drinkt genoeg. Ik check een paar keer per dag of ze op verschillende plekken wel vers en schoon water heeft, en ze vindt het ook heerlijk om met water te spelen. Bovendien maak ik haar brokjes vochtig met wat water en meng dat dan met haar natvoer. Ik hoop dat het niets ernstigs is en dat het gewoon een klein voedingsprobleempje is...

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Misschien kun je proberen om nog eens terug te gaan naar je dierenarts voor een wat preciezere diagnose?

Een langere kuur met probiotica kan misschien ook helpen bij dit probleem met de zachte ontlasting.

Let met deze hitte goed op of je kat wel genoeg drinkt, zeker nu je kat diarree heeft! Aarzel niet om wat natvoer te geven om hem extra te hydrateren als dat nodig is.

Veel sterkte,

Laurine

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!