Waarom sabbelt mijn kitten op zichzelf?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
- Het werkt niet
Zijn er nog andere oplossingen?
Bedankt
Hoi, ik haal dit topic weer even omhoog omdat een bekende me een video stuurde van zijn poes van ruim 3 jaar oud die aan haar eigen tepel aan het sabbelen is. Hij heeft haar al meer dan 2 jaar en blijkbaar doet ze dit altijd al. Het gaat zelfs zo ver dat ze steeds dezelfde tepel pakt, waardoor er nu een plek is ontstaan die bijna kaal en opgezwollen is. Persoonlijk zou ik me al veel eerder zorgen hebben gemaakt – want dit lijkt me niet echt normaal – maar omdat ik zelf nogal een bezorgd type ben, wil ik hem ook niet onnodig ongerust maken... Is dit ernstig? Ik moet erbij zeggen dat je haar er ook bij ziet 'kneden'... Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoi, ik haal dit topic weer even omhoog omdat een bekende me een video stuurde van zijn poes van ruim 3 jaar oud die aan haar eigen tepel aan het sabbelen is. Hij heeft haar al meer dan 2 jaar en blijkbaar doet ze dit altijd al. Het gaat zelfs zo ver dat ze steeds dezelfde tepel pakt, waardoor er nu een plek is ontstaan die bijna kaal en opgezwollen is. Persoonlijk zou ik me al veel eerder zorgen hebben gemaakt – want dit lijkt me niet echt normaal – maar omdat ik zelf nogal een bezorgd type ben, wil ik hem ook niet onnodig ongerust maken... Is dit ernstig? Ik moet erbij zeggen dat je haar er ook bij ziet 'kneden'... Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoi, ik haal dit topic weer even omhoog omdat een bekende me een filmpje stuurde van zijn poes van ruim 3 jaar die aan zichzelf aan het sabbelen is. Hij heeft haar al meer dan 2 jaar en blijkbaar doet ze dit altijd al, zo erg zelfs dat ze steeds aan dezelfde tepel zuigt waardoor er een bijna kale en dikke plek is ontstaan. Persoonlijk zou ik me al veel eerder zorgen hebben gemaakt – want het lijkt me niet echt normaal – maar omdat ik nogal een piekeraar ben, wil ik hem ook niet onnodig ongerust maken... Is dit ernstig? Ik zie trouwens dat ze er ook bij aan het trappelen is... Alvast bedankt voor jullie reacties.
Dit is een moment waarop hij echt even gerustgesteld en geknuffeld moet worden. Je kunt je hand op zijn buik leggen zodat hij niet meer bij zijn tepels kan. Door hem dan lekker te aaien en te knuffelen, vervang je het zuiggedrag door menselijke genegenheid. Zo help je hem in te zien dat hij troost kan vinden bij jou als zijn beschermer. Jij wordt vanaf nu zijn nieuwe 'moederfiguur', in plaats van dat hij blijft hangen in het gemis van het zogen en de afwezigheid van zijn moeder.
Hoi,
Heel erg bedankt voor de tips
Ik zal erop letten
Hoi,
Zelf-sabbelen kan geen kwaad, het is een gedragje waar hij rustig van wordt. Let alleen wel op als het verandert in dwangmatig likken op één plek waardoor er kale plekken ontstaan.
Bedankt voor al jullie reacties, dat stelt me gerust. Hij is begonnen met sabbelen toen zijn moeder wegging. Ik had de dierenarts nog gevraagd of ik hem de fles moest geven, maar die zei dat het niet nodig was omdat hij al brokjes begon te eten. De eerste dagen ging alles goed, maar daarna begon hij aan zichzelf te sabbelen.
Zijn broertje, die op dat moment bij ons was, sabbelde ook, maar hij deed dat niet bij zichzelf; hij deed het bij zijn broer.
Nu woont zijn broertje bij mijn zus en hij is ermee gestopt.
Elke keer als hij wil gaan sabbelen, komt hij naar me toe. Hier is mijn kleine schat, op heterdaad betrapt.

Hoi,
Het komt best vaak voor dat kittens op dingen sabbelen, zoals de vinger van hun baasje, hun eigen staart, kleding of tepels... Waarschijnlijk zijn ze er nog niet helemaal aan gewend om niet meer bij hun moeder te drinken, omdat het spenen niet helemaal goed is gegaan of nog niet volledig is afgerond. Zelfs als je de kleine bij de moeder hebt gelaten, is het spenen niet altijd helemaal klaar, maar je hoeft jezelf niets te verwijten; je hebt gedaan wat je kon.
Dit is niets om je zorgen over te maken en het zal waarschijnlijk minder worden en vanzelf verdwijnen naarmate ze ouder worden. Straf je kitten er niet voor zolang het niet echt een probleem vormt en maak je geen zorgen.
Fijne dag nog,
Groetjes,
Solène
Hoi Newdaily Cat... alles goed met je?
Ik snap je wel wat betreft je "blunder". Bij mij viel mijn foutje ook wel mee; ergens vierde de kat de hond ook een beetje mee... althans zijn aanwezigheid... 😀😀
En het ergste is dat ik het normaal gesproken nog wel nalees, maar uiteindelijk lees je toch alleen maar wat je wilt zien.
Fijne dag nog!