Waarom miaut mijn kat en rent hij overal heen, bijt hij

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom even jullie hulp inroepen omdat ik mijn kat momenteel niet zo goed begrijp, maar ik denk niet dat er echt een "probleem" is – daarom wil ik de dierenarts er niet mee lastigvallen.

Begin september hebben mijn vriendin en ik een verlaten katje opgevangen op een parkeerplaats (hij zocht eten in de vuilnisbakken, enz.). Hij was al gespeend en had al wat basisgewoontes (hij begreep meteen de kattenbak, brokjes en water), we schatten hem op zo'n 4 à 5 maanden oud.

Nu is hij zo'n 7 à 8 maanden, hij heeft zijn blijvende tanden al een goede maand, denk ik. Hij is heel lief en echt niet lastig, speels en dol op iedereen.

We hebben zijn opvoeding als klein katje een beetje verknald omdat we hem op onze handen lieten bijten tijdens het spelen... nu bijt hij nog steeds en dat doet wel een beetje pijn, maar het is nooit agressief, dus we laten het maar (ik vooral). Ik denk ook dat we hem een beetje hebben verwend (ook dat ben ik vooral), want van jongs af aan pak ik hem op als ik thuiskom, knuffelen enz., en ik zeg liever dertig keer "nee" dan dat ik hem uitschold of "corrigeer" (ik heb hem nooit aangeraakt met een pantoffel of een krant of zo, zoals sommigen aanraden – terecht of niet).

De afgelopen weken vind ik hem een beetje raar, om twee redenen:

1. Hij sliep altijd op onze kamer, aan onze voeten of in zijn mandje. Nu slaapt hij verder weg, en 's ochtends als hij hoort dat we wakker worden, doet hij een zacht 'miauw' en kruipt hij tegen me aan ONDER het dekbed... hij spint enz., maar dan vertrekt hij ineens miauwen en rent hij door de hele kamer.

2. Overdag miaut hij ook soms en rent hij door het hele appartement. Ik weet niet wat hij wil – als ik hem roep, komt hij aanrennen met een zacht 'miauw', maar hij wil niet geknuffeld worden, hij bijt en als ik hem wil oppakken wordt het alleen maar erger.

Ik snap het niet – voor mij geldt: als hij miaut (meer dan één 'miauw'), wil hij iets, maar ik weet niet wat. Soms speel ik met hem en kalmeert hij, soms niet. Wat denken jullie dat er aan de hand is? Verveelt hij zich? Kan het door hormonen komen? (hij is niet gecastreerd en groeit waarschijnlijk nog...) Is het gewoon de leeftijd?

Bedankt dat je dit hebt gelezen en alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zo te horen kan het inderdaad door de hormonen komen. Misschien loopt er een krolse poes bij je in de buurt rond en dat zou zijn gemiauw kunnen verklaren. Als ik jou was, zou ik hem heel snel laten castreren voordat hij ook begint met sproeien om zijn territorium af te bakenen.

Maar als hij bijt, ook al is het maar om te spelen, moet je dat niet toelaten. Bij jullie doet het misschien geen pijn, maar als er kinderen met hem willen spelen en hij doet hetzelfde bij hen, is de kans groot dat hij hen bezeert omdat niemand hem heeft geleerd dat het pijn doet. Bovendien is het niet echt fijn om met een kat te spelen die bijt en krabt. Je hoeft hem niet echt te "straffen", pak hem gewoon even bij zijn nekvel en leg hem op zijn rug terwijl je duidelijk "NEE" zegt, en stop dan direct met spelen totdat hij weer rustig is.

Ik ben net als jij, ik heb een hekel aan het "slaan" van dieren en geen van mijn katten is ooit op die manier "gecorrigeerd". Een simpele NEE en het feit dat ik ze even bij hun nekvel pakte was genoeg, ze begrepen het meteen. Een kat begrijpt dingen heel snel als je er vroeg bij bent met de opvoeding, maar als de slechte gewoontes er eenmaal in zitten is het wat lastiger. Maar maak je geen zorgen, het is nooit te laat.

Vertaald Frans
  • 11 reacties van 11

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!