Waarom miaut mijn kat en rent hij overal heen, bijt hij

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom even jullie hulp inroepen omdat ik mijn kat momenteel niet zo goed begrijp, maar ik denk niet dat er echt een "probleem" is – daarom wil ik de dierenarts er niet mee lastigvallen.

Begin september hebben mijn vriendin en ik een verlaten katje opgevangen op een parkeerplaats (hij zocht eten in de vuilnisbakken, enz.). Hij was al gespeend en had al wat basisgewoontes (hij begreep meteen de kattenbak, brokjes en water), we schatten hem op zo'n 4 à 5 maanden oud.

Nu is hij zo'n 7 à 8 maanden, hij heeft zijn blijvende tanden al een goede maand, denk ik. Hij is heel lief en echt niet lastig, speels en dol op iedereen.

We hebben zijn opvoeding als klein katje een beetje verknald omdat we hem op onze handen lieten bijten tijdens het spelen... nu bijt hij nog steeds en dat doet wel een beetje pijn, maar het is nooit agressief, dus we laten het maar (ik vooral). Ik denk ook dat we hem een beetje hebben verwend (ook dat ben ik vooral), want van jongs af aan pak ik hem op als ik thuiskom, knuffelen enz., en ik zeg liever dertig keer "nee" dan dat ik hem uitschold of "corrigeer" (ik heb hem nooit aangeraakt met een pantoffel of een krant of zo, zoals sommigen aanraden – terecht of niet).

De afgelopen weken vind ik hem een beetje raar, om twee redenen:

1. Hij sliep altijd op onze kamer, aan onze voeten of in zijn mandje. Nu slaapt hij verder weg, en 's ochtends als hij hoort dat we wakker worden, doet hij een zacht 'miauw' en kruipt hij tegen me aan ONDER het dekbed... hij spint enz., maar dan vertrekt hij ineens miauwen en rent hij door de hele kamer.

2. Overdag miaut hij ook soms en rent hij door het hele appartement. Ik weet niet wat hij wil – als ik hem roep, komt hij aanrennen met een zacht 'miauw', maar hij wil niet geknuffeld worden, hij bijt en als ik hem wil oppakken wordt het alleen maar erger.

Ik snap het niet – voor mij geldt: als hij miaut (meer dan één 'miauw'), wil hij iets, maar ik weet niet wat. Soms speel ik met hem en kalmeert hij, soms niet. Wat denken jullie dat er aan de hand is? Verveelt hij zich? Kan het door hormonen komen? (hij is niet gecastreerd en groeit waarschijnlijk nog...) Is het gewoon de leeftijd?

Bedankt dat je dit hebt gelezen en alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Mijn kat is ook gecastreerd en miauwt en rent alsnog overal rond!!!!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

mijn kat is ook gecastreerd en miauwt en rent toch nog overal rond!!!!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Ik haal dit topic, dat al wat ouder is, even omhoog omdat mijn kat precies hetzelfde gedrag vertoont als de kat van Dynastiehan indertijd. Die van mij is alleen bijna 8 jaar oud en is al op jonge leeftijd gecastreerd. Het begon een paar dagen geleden heel plotseling. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Laten castreren. Dat is de enige oplossing. En als je dat niet wilt, tja, reken er dan maar op dat je een kat krijgt die overal gaat sproeien. De urine van een kater stinkt van zichzelf al ontzettend erg, dus als je appartement die geur eenmaal opneemt... Veel succes!

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is echt dringend dat je hem zo snel mogelijk laat castreren. Anders loopt je het risico dat hij overal in huis gaat sproeien, en als die gewoonte er eenmaal in zit, dan heb je pas echt een probleem.....

Zeg een duidelijke en kordate "NEE" wanneer hij bijt. Als hij krabt, knip dan de puntjes van zijn nagels, dat doet minder zeer, en blijf altijd resoluut "NEE" zeggen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb zo het idee dat je de noodzaak om je kat snel te laten castreren nog niet helemaal hebt begrepen........

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik vond zijn gemiauw helemaal niet klinken alsof hij krols was, en volgens mij loopt er hier in de buurt ook geen vrouwtje rond. Maar goed, misschien toch wel, ik houd het in ieder geval in de gaten.

Wat het bijten betreft probeer ik wat strenger te zijn ^^' En het begint zelfs al een beetje te werken.

Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, het zijn simpelweg de hormonen die beginnen op te spelen. Dat is heel normaal, dat hoort bij de leeftijd. Mijn advies: als je niet wilt dat hij overal gaat sproeien en je spullen en je hele appartement gaan stinken, laat hem dan direct castreren. En met direct bedoel ik niet over een maand, maar echt binnen een paar dagen. Als je namelijk te lang wacht, heb je kans dat hij die nare gewoonte van het territorium markeren blijft houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voordat hij wegloopt en begint met markeren; trouwens, op zijn leeftijd heb je geluk dat hij daar nog niet mee begonnen is!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Pinks

Zoals al gezegd: je kat moet inderdaad gecastreerd worden. Er is een grote kans dat er een krolse poes in de buurt is. Om te voorkomen dat hij wegloopt of begint met sproeien, raad ik je aan om hem te laten helpen!

Wat dat bijten betreft: ik heb zelf ook halfwilde katten. De laatste die ik heb opgevangen was pas 15 dagen oud, maar zij is destijds opgevoed door de andere katten die ik had. In jouw geval moet jíj hem opvoeden, want dit kleine ventje is in de steek gelaten of aan zijn lot overgelaten en kent zijn grenzen niet bij het bijten. Omdat je geen andere katten hebt, moet jij hem duidelijk maken dat hij je pijn doet; doe dat met een duidelijke NEE of een klagend kattengeluurtje (lastig op te schrijven, miiiiiiiii lol) zodat hij het begrijpt. Ik heb nooit tegen mijn katten geschreeuwd, maar mijn situatie was anders omdat de laatste wilde kat die ik opving bij mijn acht andere halfwilde katten terechtkwam, dus die hebben de opvoeding onderling geregeld!!!

Je moet het echt niet toelaten dat hij bijt, voor je eigen bestwil!! En voor dat van je vriendin en de vrienden die bij jullie over de vloer komen lol

Laurence en haar ark van Noach — pas op met de ramen enzo, want als er echt een krolse poes is, glipt hij er bij de eerste de beste gelegenheid vandoor. Dat is dan sterker dan hemzelf!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!