Vacht die "openstaat" - moet ik me zorgen maken?

B
Babouchette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal en nog een gelukkig nieuwjaar!

De vacht van een van mijn katten "staat een beetje open" (zie foto, het is lastig uit te leggen). Ik bedoel dat de haren niet plat tegen zijn lijf aanliggen, maar een beetje omhoog staan in regelmatige lijntjes.

Vacht die "openstaat" - moet ik me zorgen maken?

Ik dacht er eigenlijk niks van, totdat meerdere mensen me vertelden dat hij er daardoor slecht uitziet.

Ter verduidelijking:

- Hij zet zijn haren niet op; het ziet er ook zo uit als hij rustig is of slaapt

- Zijn vacht is heel zacht en stinkt niet, ook al lijkt het wel een beetje vettig

- Hij heeft geen roos, verliest geen haar en de huid eronder ziet er gezond uit

- Volgens mij is zijn vacht altijd al een beetje zo geweest, maar het valt de laatste 1 à 2 jaar veel meer op

- Mijn kat heeft IBD (chronische darmontsteking) en krijgt sinds drie maanden corticosteroïden, maar zijn vacht was daarvoor ook al zo.

Wat denken jullie? Zou dit gewoon zijn "haartype" kunnen zijn? Of moet ik me zorgen maken over een ander gezondheidsprobleem naast zijn IBD?

Alvast bedankt voor de hulp!

Babouchette 😁

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • QuizzicalRhinoceros5345
    Quizzicalrhinoceros5345 Pictogram dat de vlag voorstelt Duits
    Rapporteren

Ja, dat kan heel goed gewoon zijn individuele vachtstructuur zijn – sommige katten hebben van nature een wat vettere of 'sliertige' vacht, vooral bij een dikke ondervacht of bepaalde rassen/kruisingen. MAAR: Omdat het je pas de laatste 1 à 2 jaar meer opvalt en je kater https://wunderwins.org/ IBD (chronische darmontsteking) heeft en cortison krijgt, moet je ook aan indirecte oorzaken denken (bijv. opname van voedingsstoffen, huidstofwisseling, stress, medicatie).

Vertaald uit het Duits
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

De vacht die je hier laat zien, ziet er helemaal normaal uit. Hij is mooi schoon en er zijn geen kale plekken of korstjes te zien die op huidproblemen zouden kunnen wijzen. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, zeker niet als hun algemene toestand goed is (geen gewichtsverlies, geen uitdroging, niet lusteloos...).

Jules

Vertaald Frans
    K
    Kikounette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn katje van 12 jaar heeft al een paar weken vacht die er niet uitziet zoals normaal. Ik voeg een foto toe. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    B
    Babouchette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor al jullie reacties!

Schtroumpfy: ja, zijn vacht ziet er altijd zo uit, hoe hij ook zit of ligt. Eigenlijk wordt het weer helemaal mooi glad als je hem aait, maar zodra hij beweegt krijgt het weer die 'openstaande' look.

Bluecat: hij wast zichzelf nog wel regelmatig, maar misschien net iets minder dan normaal.

Ulalie: ik heb nog nooit van PetPhos gehoord, ik ga er eens naar kijken.

In ieder geval behandel ik hem goed voor zijn IBD (chronische darmontsteking) en hij wordt echt supergoed in de gaten gehouden. Met de behandeling heeft hij geen symptomen meer, dus ik duim dat hij gezond blijft. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Babouchette

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ben ik... ben ik de enige die deze vacht 100% normaal vindt? De vacht van onze kat ziet er ook een beetje zo uit afhankelijk van de houding die hij aanneemt, meestal wanneer hij bijvoorbeeld een bolle rug trekt. Hier is het gewoon wat duidelijker zichtbaar. Heeft hij zijn vacht altijd zo of ligt het aan de positie waarin hij zit?

Ik heb zomaar een foto van Google geplukt; deze kat heeft hetzelfde, weliswaar minder opvallend, maar voor mij is het gewoon een normaal effect van de vacht door de houding, de dikte van de vacht, enz.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Borstel hem elke dag met een roskam en geef hem, eventueel na overleg met je dierenarts vanwege zijn aandoeningen, twee keer per jaar een kuur Petphos Pelage (een Frans merk supplement voor de vacht). Ik vind zijn vacht er dof uitzien en zijn pels weerspiegelt de vacht van een kat met een slechte gezondheid, wat je trouwens zelf ook al bevestigt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De vacht van je kat ziet er niet verontrustend uit, volgens mij is die kerngezond. Hij heeft gewoon een erg dikke vacht en likt die waarschijnlijk wat minder glad met zijn speeksel vanwege zijn ziekte. Het is geen probleem met de vacht zelf, maar je kat wast zich gewoon wat minder vaak. Geen reden dus om je zorgen te maken over zijn vacht. Houd daarentegen de ontwikkeling van zijn IBD goed in de gaten.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!