Sterilisatie via de flank

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Cléo (die ik in de opvang heb) is gisteren gesteriliseerd.

Al mijn eigen katten zijn altijd via de buik gesteriliseerd, maar bij haar is het via de flank gedaan. Ik dacht altijd dat er aan beide kanten een gaatje zou zitten, maar het is maar één sneetje aan één kant. Het is ook kleiner dan wanneer het via de buik gebeurt.

Maar waarom is de methode veranderd? Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? Waarom doen sommige dierenartsen het via de buik (zoals mijn eigen dierenarts) en anderen via de flank (zoals die van de stichting)?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor!!! Het zal wel hetzelfde zijn, denk ik... maar reken maar niet op mij voor meer info, ik heb echt geen verstand van chirurgie bij dieren!!! lol

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het wel met je eens, maar ik verzeker je dat het echt waar is. Vraag het maar eens aan je dierenarts als je de kans hebt, want ik vind het zelf ook maar vreemd. Mijn zus heeft een Siamees en haar dierenarts, een vrouw uit Ham, heeft dat ook tegen haar gezegd.

Laat je het me weten als je het een keer navraagt? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, die dierenarts van je is wel een beetje een idioot. Als de eierstokken weg zijn, snap ik niet hoe ze nog loops kan worden. Dat is net als bij ons: wij worden ook niet meer ongesteld als we geen eierstokken meer hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is precies wat ik hem ook heb gezegd, je hebt gelijk. Maar hij vertelde me dat de poes gewoon krols kan worden. Ik zweer je dat het echt waar is! Als je wilt, bel dan je eigen dierenarts maar eens om het te vragen, dan zie je het wel. Ik vind het zelf namelijk ook echt absurd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als de eierstokken zijn verwijderd, wordt ze niet meer loops, Jocya. Er wordt namelijk precies hetzelfde weggehaald, of dat nu via de flank of via de buik gebeurt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn dierenarts wil de operatie niet via de zij doen. Hij legde uit dat je bij een snede in de

flank een speciaal klein instrumentje nodig hebt om de eierstokken op te zoeken – het is een soort haakje – maar dat wil hij niet. Hij geeft de voorkeur aan de buik openmaken, omdat hij vertelde dat het bij sommige poezen die via de zij zijn gedaan mis kan gaan. De poes kan dan alsnog krols worden. Natuurlijk krijgt ze geen nestjes meer, maar krolsheid kan bij sommige poezen toch voorkomen. Hij houdt dus vast aan de methode om de buik te openen; hij zei dat dit veel beter en veiliger is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet dat deze methode nog vrij nieuw is en als innovatief wordt gezien. Misschien is het juist de bedoeling om de snede kleiner te maken? Wat je laatste vraag betreft, dat zal wel een kwestie zijn van medische visie, een beetje de oude stempel versus de nieuwe school? :)

Vertaald Frans
  • 47 reacties van 47

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!