Sterilisatie via de flank

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Cléo (die ik in de opvang heb) is gisteren gesteriliseerd.

Al mijn eigen katten zijn altijd via de buik gesteriliseerd, maar bij haar is het via de flank gedaan. Ik dacht altijd dat er aan beide kanten een gaatje zou zitten, maar het is maar één sneetje aan één kant. Het is ook kleiner dan wanneer het via de buik gebeurt.

Maar waarom is de methode veranderd? Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? Waarom doen sommige dierenartsen het via de buik (zoals mijn eigen dierenarts) en anderen via de flank (zoals die van de stichting)?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

47 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Nee hoor, zeker niet recenter dan de andere =P

ovariectomie = het verwijderen van de eierstokken

hysterectomie = het verwijderen van de baarmoeder. Dat is een wezenlijk verschil, Jocya.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Op de opleiding diergeneeskunde doen ze het op die manier, behalve als het een hysterectomie is - vandaar dat ze beide methodes leren -

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hysterectomie is wanneer de baarmoeder en de eierstokken worden verwijderd, en een ovariëctomie is wanneer alleen de eierstokken worden weggehaald.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Die via de zijkant is al wat ouder, Moon?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

oh ja margaux, want ik wil het eerlijk gezegd echt weten. bedankt @ptfelin, jij noemt het een

hysterectomie en mijn dierenarts en die van mijn zus noemen het een ovariectomie

misschien zit daar wel het verschil

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee hoor, beide manieren worden gewoon op de opleiding tot dierenarts onderwezen! Ze zijn allebei geldig en ook gewoon legaal!

De dierenarts kiest zelf, afhankelijk van het dier of de eigen voorkeur, voor de ene of de andere methode.

Het is maar net hoe je het bekijkt, maar er zijn geen restricties, verplichtingen of wat dan ook; beide manieren zijn mogelijk en net zo effectief. =)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik moet deze week nog even langs de dierenarts, dan zal ik eens vragen wat het verschil tussen die twee precies is.

Candymarie, ik woon niet in een kleine stad en toch opereert mijn dierenarts gewoon via de buik.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Margaux, dat is wat ik al eerder in een andere post zei - de buik helemaal openmaken wordt eigenlijk niet meer gedaan, maar sommige dierenartsen in kleine stadjes doen het nog steeds --

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn meiden hebben allemaal een baarmoederverwijdering gehad bij de dierenarts, omdat hij zei dat dit een baarmoederontsteking voorkomt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, ik ben het wel eens met margaux en silvana, maar als iemand een keer de kans heeft om het aan de dierenarts te vragen, dan laten ze het ons wel weten.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 47

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!