Staartamputatie

A
Annesoo5425 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat Oria kwam afgelopen donderdag 10 juni thuis met een bebloed staartpuntje. Er was niets duidelijks te zien en ik mocht de staart absoluut niet aanraken, dus ben ik met spoed naar de dierenarts gegaan. Na een roesje bleek dat het bovenste deel van de staart ernstig beschadigd was (een grote wond), waarschijnlijk door een dichtslaande deur of doordat er een auto over haar staart was gereden… De dierenarts gaf aan dat er een staartamputatie (caudectomie) nodig was gezien de ernst van de wond. Ze kreeg een beschermkraag + antibiotica + pijnstillers voor 10 dagen. Na een dag of 6 à 7 zijn we teruggegaan naar de dierenarts, omdat het algemene welzijn van Oria erg slecht was (ze lag alleen maar lusteloos weggekropen en at of dronk niet). Het bleek dat het weefsel veel verder naar beneden ook beschadigd was en dat de staart aan het afsterven was (necrose)… dus ze moest opnieuw worden geopereerd, waarbij de staart veel korter is gemaakt (ze heeft nu minder dan de helft van haar staart over). We zijn nu 5 dagen na de operatie en Oria eet en drinkt goed, maar ze blijft haar verband aanpakken ondanks de kraag… het is weer gaan bloeden en lekken…

Ik hoop echt dat deze tweede operatie de juiste was en dat de necrose niet nog verder is uitgebreid… ik ga haar weer terugbrengen voor controle… ik ben een beetje wanhopig als ik mijn kat er zo bij zie zitten. Daarnaast is het een kat die normaal gesproken de hele dag buiten is, maar ze is nu al 15 dagen binnen en ik merk dat ze, naast de pijn, ook echt ontzettend baalt dat ze niet naar buiten mag.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Meerdere amputaties achter elkaar? 😔

Alvast heel erg bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Rapporteren

De dierenarts zegt dat het wel 6 tot 8 maanden kan duren voordat de vacht weer is aangegroeid. In de tussentijd draagt de kat een beschermkraag met een plastic gaasje zodat het niet te zwaar is, en een stuk stof over het gaas met een gat in het midden zodat hij kan ademen en kijken. Het geheel zit met tape aan de kraag vastgeplakt. Want zonder die stof ziet hij zijn staart nog steeds, of lukt het hem zelfs om hem door het gaas heen te steken om te bijten. En zodra we de kraag afdoen, wil hij meteen in zijn staart bijten. We zijn er nog lang niet...

Hoi, hoe gaat het nu met je kat? Is het al wat verbeterd?

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat alles snel weer goed komt met je lieverd... hoe gaat het met hem? Houdt hij het een beetje vol dat hij niet naar buiten mag en een kraag om moet? Adviseert de dierenarts je om te wachten tot de vacht weer helemaal is aangegroeid? Heel veel sterkte gewenst.

Vertaald Frans
    I
    Ivangranat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De dierenarts vertelde dat het wel 6 tot 8 maanden kan duren voordat de vacht weer is teruggegroeid. In de tussentijd draagt de kat een kraag van plastic gaas zodat het niet te zwaar voor hem is, met een doek over het gaas en een gat in het midden zodat hij kan ademen en kijken. De hele boel zit met tape aan de kraag vastgeplakt. Zonder die doek ziet hij namelijk z'n staart, of krijgt hij het zelfs voor elkaar om hem door het gaas heen te wurmen om te bijten. En zodra we de kraag afdoen, wil hij meteen weer in z'n staart bijten.

We zijn er dus nog lang niet...

Vertaald Frans
    I
    Ivangranat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat heeft een staartamputatie moeten ondergaan nadat zijn staart vast kwam te zitten in het kattenluikje...

Hij beet zichzelf tot op het bot omdat het hem irriteerde. We zijn ermee naar de dierenarts gegaan en die heeft het ontstoken deel van de staart verwijderd.

Er zijn alleen een paar problemen:

- De dierenarts heeft een deel van de staart kaalgeschoren voor de operatie en het teruggroeien duurt echt eeuwen. Na tweeënhalve week is er nog bijna niets teruggegroeid. Ik ben bang dat dit nog maanden gaat duren.

- Zodra de kat zijn kale staart ziet, zet hij het op een lopen of probeert hij hem aan te vallen. Na 15 dagen zijn de hechtingen verwijderd, maar gisteren heeft hij de wond weer opengebeten door eraan te knagen.

- De staart verbinden is onmogelijk: de wond moet aan de lucht kunnen genezen. Zelfklevend verband blijft niet zitten en tape zoals Elastoplast trekt de haren eruit, wat natuurlijk vreselijk is voor de kat.

- Hoe moet je in godsnaam gaan werken als je je kat 24/7 in de gaten moet houden? Die beschermkragen werken namelijk voor geen meter. We hebben al een maat groter gepakt omdat de kleine niet werkte, maar hij kon alsnog makkelijk bij zijn staart. Dus zelfs met een kap van 15 cm lukt het hem nog steeds om zijn staart te grijpen.

Nadat hij zichzelf weer had gebeten, heb ik een muilkorf voor een chihuahua gekocht. Die heb ik zelf moeten vermaken omdat hij te groot was voor een kat. Ik raad je echt af om dit te proberen; na drie uur werd hij helemaal gek (we hadden de muilkorf én de kraag omgedaan) en we zijn bang dat hij er een trauma aan overhoudt.

Morgen probeer ik mijn laatste troef: ik ga een soort gaas over de kap maken, zodat hij wel kan ademen maar niet kan bijten. Gewoon van dat tuingaas dat ik aan de kraag ga vastnieten.

Ik beleef al drie weken een ware hel en voel me een gevangene van mijn eigen huisdier, maar hij is natuurlijk degene die het meeste lijdt!

Ik denk dat het herstel nog wel een paar maanden gaat duren. Ik hoop dat deze info nuttig voor jullie is.

Ps: De fabrikant heeft ingestemd om het kattenluikje terug te betalen, maar vooralsnog niet de dierenartskosten (die nu al op 300 € zitten).

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Bedankt. Ik hoop echt dat de necrose na deze tweede operatie stopt en dat het niet verder uitbreidt naar het weefsel daaronder…

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

De katten van twee vrienden van me hebben deze operatie ook gehad en zijn er heel goed van hersteld.

Dit soort operaties hebben trouwens een erg hoog slagingspercentage.

Nog een fijne dag,

Alice

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!