Hoi allemaal,
Mijn kat Oria kwam afgelopen donderdag 10 juni thuis met een bebloed staartpuntje. Er was niets duidelijks te zien en ik mocht de staart absoluut niet aanraken, dus ben ik met spoed naar de dierenarts gegaan. Na een roesje bleek dat het bovenste deel van de staart ernstig beschadigd was (een grote wond), waarschijnlijk door een dichtslaande deur of doordat er een auto over haar staart was gereden… De dierenarts gaf aan dat er een staartamputatie (caudectomie) nodig was gezien de ernst van de wond. Ze kreeg een beschermkraag + antibiotica + pijnstillers voor 10 dagen. Na een dag of 6 à 7 zijn we teruggegaan naar de dierenarts, omdat het algemene welzijn van Oria erg slecht was (ze lag alleen maar lusteloos weggekropen en at of dronk niet). Het bleek dat het weefsel veel verder naar beneden ook beschadigd was en dat de staart aan het afsterven was (necrose)… dus ze moest opnieuw worden geopereerd, waarbij de staart veel korter is gemaakt (ze heeft nu minder dan de helft van haar staart over). We zijn nu 5 dagen na de operatie en Oria eet en drinkt goed, maar ze blijft haar verband aanpakken ondanks de kraag… het is weer gaan bloeden en lekken…
Ik hoop echt dat deze tweede operatie de juiste was en dat de necrose niet nog verder is uitgebreid… ik ga haar weer terugbrengen voor controle… ik ben een beetje wanhopig als ik mijn kat er zo bij zie zitten. Daarnaast is het een kat die normaal gesproken de hele dag buiten is, maar ze is nu al 15 dagen binnen en ik merk dat ze, naast de pijn, ook echt ontzettend baalt dat ze niet naar buiten mag.
Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Meerdere amputaties achter elkaar? 😔
Alvast heel erg bedankt