Overgeven na de vaccinatie?

C
Chlemmette21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, vandaag ben ik met mijn poesje van 8 maanden naar de dierenarts geweest voor haar eerste inenting (ze komt uit het asiel, is achtergelaten door haar moeder, had darmproblemen, oormijt en daarna een oorontsteking, en ze weegt ook nog eens niet veel).

Ze komt niet buiten, dus de vaccinatie was niet superdringend, maar nu het mooie weer eraan komt, willen we haar de wereld laten ontdekken. De sterilisatie stond gepland voor eind januari, maar ze is voor het eerst krols geworden, dus dat is uitgesteld!

Dus vandaag om 15:00 uur heeft ze de vaccins Purevax RCP en Purevax FeLV gehad. Ik had mijn auto niet, dus ik heb een beetje geïmproviseerd en het reismandje in de kinderwagen van mijn dochter gezet (het is 15 minuten lopen en dat heb ik al vaker gedaan zonder problemen).

Ze vindt het vreselijk, dus ze bleef maar miauwen. Bij thuiskomst rond 15:30 deed ik het mandje open, ze rende weg en kotste meteen op het kleed. Daarna heeft ze nog 15 tot 20 minuten lang overal kleine beetjes gespuugd (eerst brokjes, daarna alleen nog water).

Ik heb meteen in paniek de dierenarts gebeld. Ze zei dat het ofwel de stress van de reis was (is ze misschien te veel door elkaar geschud onderweg?), of een reactie op het vaccin.

Volgens haar heeft ze een andere kat als patiënt die bij elke inenting moet overgeven, dus die krijgt nu helemaal geen vaccins meer. Ze zei dat ik haar tot vanavond geen eten mag geven en dan kijken we bij de herhalingsprik over 4 weken hoe het gaat. 😔😔

Nu ligt ze lekker te rusten in haar huisje. Ze kwam nog even bij me spinnen toen ik haar braaksel aan het opruimen was.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt??

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, kijk eens aan! Blij voor haar en voor jullie 👌

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

24 uur later denk ik ook dat het de stress van de dierenarts/het vervoer was, want ze moest echt overgeven toen ze uit haar mandje kwam en ze had de vaccinatie pas 15 minuten daarvoor gehad. In ieder geval heeft ze na een flinke ruk de hele nacht de boel op stelten gezet, ze maakte me om 6:30 wakker, heeft de hele ochtend met mijn dochters gespeeld, gegeten voor vier en nu doet ze lekker haar middagdutje 😁😁

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik kan bevestigen dat de stress van de dierenarts zeker een rol kan spelen. Om je een idee te geven: voor die van ons zijn we "verplicht" om een dierenarts aan huis te laten komen, want elke keer dat ons kleine monstertje in het reismandje moet om naar de dierenarts te gaan, is het raak. Overgeven en diarree in de vervoersmand, elke keer weer. ^^' Of het nu met de auto is of te voet (maximaal 15 minuutjes reizen).

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben gerustgesteld, maar ik blijf het natuurlijk goed in de gaten houden. De dierenarts zei inderdaad al voordat we de praktijk verlieten dat ze moe zou zijn. Ze heeft sindsdien niet meer overgegeven. Ze is lekker rustig in de garage gaan liggen en een paar minuten geleden kwam ze weer even naar boven om wat brokjes uit haar voerbakje boven te eten en wat te drinken. Ze heeft met iedereen even geknuffeld en is daarna weer naar beneden gegaan om in haar mandje te kruipen (ze heeft ze overal in huis staan, maar blijkbaar zijn we vanavond te luidruchtig ;) ). Ik ga regelmatig even bij haar kijken en ze begint te spinnen als ik bij haar ben, dus voor nu gaat het goed!

Vertaald Frans
    S
    Skythecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Van een vaccinatie kunnen katten behoorlijk van slag raken en vooral erg moe worden. Als ze dan ook nog eens gevoelige darmen heeft, zou ik je aanraden om haar lekker met rust te laten en haar pas morgenochtend weer te eten te geven. Zorg er vooral voor dat er vers water klaarstaat en dat ze een fijn warm plekje heeft om te slapen!

Als het overgeven aanhoudt (langer dan 24 uur), bel dan even de dierenarts.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Klopt, sommige katten moeten overgeven na hun inentingen, terwijl anderen nergens last van hebben. De enorme stress van het vervoer kan op zich al de oorzaak zijn van het overgeven. Maar in dit geval is het dus dubbele stress. Maak je niet te veel zorgen, zolang het overgeven binnen 24 uur stopt.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!