Mijn volwassen kat is bang voor de nieuwe kitten!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Dit is mijn probleem:

Ik heb een poes van 2 jaar oud, ze is heel lief, volgzaam en super sociaal met mensen. Twee maanden geleden hebben we een kitten in huis genomen. Ze is heel lief en braaf, en het is een poesje van hetzelfde ras.

Het probleem is dat de volwassen poes haar niet accepteert. Ze gromt en blaast, maar in plaats van de kitten aan te vallen (die trouwens erg nieuwsgierig is naar haar grote vriendin)... lijkt ze bang te zijn. Ze ontvlucht het huis en trekt zich terug in de tuin en de omgeving (de kitten is nog te klein om naar buiten te laten, maar dat duurt niet lang meer).

Het grootste probleem is dat hoe langer het duurt, hoe meer de volwassen poes zich buiten het huis afzondert. Het is nu zelfs zo erg dat ze de nachten buiten doorbrengt en we haar bijna niet meer zien. Ik moet erbij zeggen dat ze absoluut geen avonturier is; voordat de kitten kwam, sliep ze het grootste deel van de dag lekker binnen.

Kortom, we zoeken een oplossing zodat de volwassen poes niet meer bang is voor de kitten (want dat is het blijkbaar). Heeft iemand hier al eens met dit bijltje gehakt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Clo98 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Gaat het inmiddels al wat beter? Ik zit in dezelfde situatie en ik maak me wel een beetje zorgen..

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Omdat je verder geen details gaf over de 'kennismaking', wat juist in het begin zo belangrijk is, heb ik toch even gereageerd...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

We begrijpen de situatie heel goed, misschien zelfs wel net zo goed als jij ;). Al je aanbevelingen zijn precies wat we hebben gedaan. Het kitten heeft ongeveer 3 weken apart gezeten en de introducties zijn achter de rug. De oudste hebben we extra in de watten gelegd, omdat we vanaf het begin al merkten dat ze het er moeilijk mee had.

Maar ja... we gaan het kitten niet maandenlang opsluiten, want dan wordt die juist weer depressief...

Ik ben simpelweg op zoek naar ervaringen van mensen die hetzelfde gedrag hebben meegemaakt, om zo een oplossing te vinden.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je oudere poes voelt zich beroofd van haar territorium. Sommige katten trekken dit heel slecht en hebben maanden nodig om een indringer te accepteren. Katten zijn nu eenmaal echte territoriale dieren. Je had ze eigenlijk stapsgewijs aan elkaar moeten voorstellen, door de nieuwe kat in een aparte kamer te zetten en de oudere poes aan een doekje met de geur te laten snuffelen, heel rustig en zonder directe confrontatie in het begin. Na twee maanden is dat misschien een beetje laat, maar het is misschien toch de moeite waard om de nieuwe kat alsnog even apart te zetten (hij raakt daar echt niet getraumatiseerd van). Zo kan de oudere poes alle andere kamers rustig besnuffelen zonder het risico dat ze de nieuwe bewoner ineens tegen het lijf loopt. Het is de oudere poes die het hier moeilijk mee heeft, niet de kleine. Het zou goed zijn om haar nu extra veel te knuffelen en gerust te stellen.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!