Mijn poes accepteert haar verband niet na de sterilisatie

J
Jumala Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

mijn poes van 5 maanden is net gesteriliseerd (ze heeft littekens aan beide flanken). Ze heeft een dik verband om haar buik, maar ze verdraagt het totaal niet. Ze is om 9 uur 's ochtends geopereerd en om 19 uur had ze al een gaasje losgetrokken dat een beetje uitstak. Ze was haar verband fanatiek aan het likken en probeerde haar haren eruit te trekken.

Omdat ze een draadje van het verband had losgekregen, gaf de dierenarts me een beschermkraag. Dat hielp de eerste dag wel, maar vandaag (dinsdagochtend geopereerd en het is nu donderdag, dus 2 dagen na de ingreep) heeft ze een manier gevonden om alsnog te likken en aan de haren bij het verband te trekken, zelfs met die kap om.

De dierenarts zei dat het verband 10 dagen moet blijven zitten. Wat vinden jullie daarvan? Ik heb het gevoel dat het averechts werkt en dat ze veel relaxter zou zijn zonder dat verband.

Hebben jullie ook ervaring met 'lastige' katten en verbandjes? Het is doodvermoeiend om haar constant in de gaten te houden en haar zo te zien worstelen.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Helixanne
    Helixanne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

en ook hier is de hechting duidelijk weer gesprongen!! :)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ter info, zo ziet één (enkel) litteken op de buik er na 48 uur uit:

Vertaald Frans
    Helixanne
    Helixanne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Jeetje, wat ben ik blij dat ik dat niet heb hoeven meemaken... hier was de sterilisatie via de buik, met maar één hechting, geen verband en geen kraag. Dat is nu een maand geleden en je ziet er echt helemaal niets meer van! Maar hoe ziet het er bij jouw poesje uit onder dat verband? Zijn het oplosbare hechtingen of moet je ze nog laten verwijderen? Het doel is natuurlijk dat ze de hechtingen niet loslikt... begint ze ook meteen te likken als je het even onbedekt laat?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit moet je echt even met je dierenarts overleggen, want die is verantwoordelijk voor de nazorg.

Als je kat complicaties krijgt en je gaat naar hem toe zonder het verband, kan het zijn dat hij daar moeilijk over gaat doen...

Ik zou hem zelf even opbellen om het probleem uit te leggen en zijn toestemming te krijgen. Ik zou hem ook duidelijk maken dat je wel een sterilisatie wilde, maar geen post-operatieve marteling als extraatje.

Laten we zeggen dat je hem even voor het blok moet zetten... jij bent de klant die heeft betaald.

(Vraag gerust om advies op een forum, maar ga voor een medische oplossing naar de dierenarts; dat is zijn werk en zijn verantwoordelijkheid.)

Groetjes

Vertaald Frans
    J
    Jumala Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

bedankt voor je reactie. Die openingen aan beide kanten zijn normaal: ze is gesteriliseerd via de flanken en niet via de buik. Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk.

Ik was alleen wel verbaasd dat ik haar meekreeg met een verband, omdat ik dacht dat dierenartsen dat juist steeds minder doen om ongemak te voorkomen. Die kap zit haar wel een beetje in de weg, maar het verband is echt het probleem. Daarom vroeg ik me af of ik het verband mag weghalen en haar alleen de kap om kan laten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ter info: mijn poes is gesteriliseerd zonder dat er verder iets aan te pas kwam. De dierenarts heeft geen verband aangelegd en de hechting gewoon aan de lucht laten genezen.

Een kraag stond ook niet op het programma. Ik had nog wel mijn twijfels en stond klaar om haar geen kraag om te doen, maar zo'n soort rompertje waar je de vier poten doorheen steekt en dat je op de rug dichtknoopt. Dat voorkomt dat de kat aan haar buik kan likken.

Volgens mij is geen enkele kat ervoor gemaakt om een verband te verdragen; ze zullen er alles aan doen om het eraf te krijgen. Als je kat binnen blijft, is het risico op infectie bovendien een stuk kleiner.

Kijk eventueel voor een betere oplossing bij een andere dierenarts die wat rustiger is; een litteken op elke flank klinkt namelijk als een misser.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!