Mijn poes accepteert haar verband niet na de sterilisatie

J
Jumala Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

mijn poes van 5 maanden is net gesteriliseerd (ze heeft littekens aan beide flanken). Ze heeft een dik verband om haar buik, maar ze verdraagt het totaal niet. Ze is om 9 uur 's ochtends geopereerd en om 19 uur had ze al een gaasje losgetrokken dat een beetje uitstak. Ze was haar verband fanatiek aan het likken en probeerde haar haren eruit te trekken.

Omdat ze een draadje van het verband had losgekregen, gaf de dierenarts me een beschermkraag. Dat hielp de eerste dag wel, maar vandaag (dinsdagochtend geopereerd en het is nu donderdag, dus 2 dagen na de ingreep) heeft ze een manier gevonden om alsnog te likken en aan de haren bij het verband te trekken, zelfs met die kap om.

De dierenarts zei dat het verband 10 dagen moet blijven zitten. Wat vinden jullie daarvan? Ik heb het gevoel dat het averechts werkt en dat ze veel relaxter zou zijn zonder dat verband.

Hebben jullie ook ervaring met 'lastige' katten en verbandjes? Het is doodvermoeiend om haar constant in de gaten te houden en haar zo te zien worstelen.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • J
    Rapporteren

Het verwijderen van de hechtingen zat bij de sterilisatie inbegrepen, maar ik heb inderdaad het gevoel dat het een stuk beter had gekund!

Uiteindelijk heeft ze 10 dagen een verband + kap gehad en daarna nog 4 dagen de kap. Volgens mij hadden we dat verband in ieder geval wel achterwege kunnen laten!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trek hem een babyrompertje aan, dat heb ik ook bij die van mij gedaan 😉

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Nou, de dierenarts heeft vandaag het verband en de hechtingen eruit gehaald... maar natuurlijk is het haar gelukt om, zelfs met die kap op, te likken en zelf een van de hechtingen eruit te trekken! Nu is het dus helemaal rood, ze heeft haar haren weggetrokken en de huid beschadigd. De dierenarts heeft haar nu een grotere kap omgedaan die ze nog 4 dagen moet dragen! Wat een drama, die sterilisatie!

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Ja, dat klopt precies. Het plakt nauwelijks aan de vacht, maar wel aan zichzelf. Maar ze wiebelt nogal als ik wil kijken...

Vertaald Frans
    Helixanne
    Helixanne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kun je misschien een foto plaatsen? Het zou namelijk kunnen dat het plakverband een soort zelfklevend verband is (zoals Coban), dat plakt niet aan de vacht maar alleen aan zichzelf!!

Want het zou best kunnen dat je kat er zonder dat verband minder last van heeft...

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Hoi! Pfff, wat ben ik blij dat ik dat niet heb hoeven meemaken... sterilisatie via de buik, maar één hechting, geen verband, geen kraag... dat was een maand geleden en nu zie je er echt helemaal niks meer van! Maar hoe ziet het er bij jouw poezel uit onder het verband? Zijn het oplosbare hechtingen of moeten ze er nog uitgehaald worden? Het gaat er natuurlijk om dat je kat de hechtingen niet loslikt... likt ze er ook aan als je het even aan de lucht laat?

Ik moet over 10 dagen terug om de hechtingen te laten verwijderen. De hechtingen zijn alleen aan de zijkant te zien en het ziet er goed uit: het is niet rood of dik, gewoon mooi schoon.

Ik kan het verband er zelf niet afhalen omdat het van die zelfklevende tape is. Ik ben bang dat ze gaat spartelen en dat ik haar haren eruit trek. Ze laat het ook niet echt makkelijk toe, dus ik heb de hechtingen nog niet onbedekt gelaten. Ze is nu veel aan het likken en trekt aan haar haren, maar ik denk dat dat echt door het verband komt. Ik weet niet zeker of ze de hechtingen zelf ook aanvalt.

Ik denk dat ik het zo probeer te rekken tot maandag en dat ik de dierenarts dan vraag om het verband te verwijderen. Het arme ding, ik vind het zo sneu voor haar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn laatste poesje heeft precies dezelfde operatie via de flank gehad, maar dan met slechts één sneetje voor beide eierstokken. De dierenarts heeft de tweede met een haakje opgezocht. Het litteken was net zo klein als dat van de poes van @Courgette, niet groter, en ze had ook geen verbandje om. Diezelfde avond rende ze alweer rond als een gek.

Vertaald Frans
    Helixanne
    Helixanne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, de hechting zit aan de binnenkant. Wat je ziet zijn de twee uiteinden van de draad die geknoopt zijn om na 10 dagen verwijderd te worden. Gr.

Bij mijn meiden zag het er precies zo uit met een zichtbare knoop!!

En qua genezing is het echt super, het is bijna onzichtbaar!!

Vertaald Frans
    M
    Mahaât Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat betreft de wat wildere poezen die ik heb laten steriliseren: de eerste kreeg een pleister op haar hechting, maar die had ze er binnen twee uur al afgetrokken, inclusief een draadje. Daarom heeft de dierenarts de littekens bij de volgende katten gewoon aan de lucht laten genezen en dat was geen probleem, ook niet bij dubbele littekens zoals die van jou.

Bij de laatste poes, die niet wild was, ging het ook zo: ze trok haar pleister eraf, dus dat litteken bleef ook onbedekt. We hielden haar wel heel goed in de gaten, want ze was echt niet te houden.

Overleg even met je dierenarts, maar soms is een babyrompertje een goed alternatief. Dat zit minder in de weg en is uiteindelijk minder vervelend voor de kat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, de hechting zit aan de binnenkant. Wat je ziet zijn de twee uiteinden van de draad die geknoopt zijn om na 10 dagen verwijderd te worden.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!