Mijn oude kat valt zichtbaar af

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb een oude kat, ze is minstens 18 jaar oud en ze is echt alleen nog maar vel over been, terwijl ze toch net zo veel eet als vroeger, zo niet meer. Ze eet ongeveer 200/300 gram natvoer per dag, ze heeft niet veel tanden meer over en heeft moeite met het eten van haar brokjes.

Ik heb haar ook al een paar keer gal zien overgeven die een beetje roodachtig gekleurd was.

Ik wilde dus graag weten of sommigen van jullie hetzelfde hebben meegemaakt met je kat en of er manieren zijn om haar weer wat te laten aankomen, want het is echt zielig om haar zo te zien, het arme beestje.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Cabunac Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi. Mijn kat zit in precies dezelfde situatie, ze wordt bijna 19. Ze is echt alleen nog maar vel over been. Ik laat haar niet inslapen omdat ze nog steeds eet en nog op het bed kan klimmen. Je moet haar niet oppakken, want ze kermt zodra je haar wilt optillen. Ze is nu twee maanden geleden begonnen met afvallen.

Ik weet dat het het einde is. Haar naar de dierenarts brengen bezorgt haar enorm veel stress, dat is altijd al zo geweest, dus ik laat haar zo haar laatste tijd doorbrengen. Het zijn geen wormen waar ze van afvalt, die heeft ze niet; ik denk dat het voor een kat gewoon het einde is. Ik hoop alleen dat ze niet te veel lijdt. Verder geldt voor mij: zolang ze nog eet, houd ik haar bij me.

Vertaald Frans
    E
    Etoile polaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Er kunnen verschillende redenen zijn voor de symptomen van je poes:

- misschien heeft ze last van wormen, dat zou verklaren waarom ze meer eet dan eerst zonder aan te komen;

- of ze heeft hagedissen gegeten (als ze jaagt), want van het eten van die beestjes vallen katten af;

- of ze heeft iets anders gegeten (een muis, een vogel, etc.), wat het overgeven van licht verkleurde gal zou kunnen verklaren. Een botje kan haar maag of darmen een beetje beschadigd hebben en omdat botten lastiger te verteren zijn dan vlees, kan het zijn dat de lever het zwaar had en een deel weer met de gal heeft uitgespuugd;

- of het is gewoon de natuur die zijn gang gaat... net als bij mensen hebben dieren de neiging om zwaarder of juist lichter te worden als ze ouder worden (mijn hond van 10 valt bijvoorbeeld makkelijk af als ze ziek is of even wat minder eet). In dat geval is het simpelweg de leeftijd en kun je er niet veel aan doen... Zolang ze goed eet, denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Een zieke kat stopt meestal met eten en wordt lusteloos...

Ik ben het eens met de eerdere adviezen voor een bezoekje aan de dierenarts, maar wel met een kleine kanttekening: als je kat rond de twintig jaar oud is, is de kans groot dat de dierenarts niet veel meer kan doen. Als ze zich, ondanks de symptomen, verder normaal gedraagt, zou ik haar lekker van haar oude dag laten genieten thuis in plaats van haar op die leeftijd nog te traumatiseren met een bezoek aan de dierenarts...

Kijk maar wat je doet! Maar laat het ons vooral weten als je meer nieuws hebt.

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, gezien de leeftijd van de poes (minstens 18 jaar), denk ik dat een bezoekje aan de dierenarts wel verstandig is. Ik zie het alleen wel somber in voor de toekomst; een kat die afvalt is nooit een goed teken, zeker niet op die leeftijd. Sorry... laat je nog even weten hoe het gaat? Alvast bedankt.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Gezien de symptomen (en zijn leeftijd) raad ik je echt aan om even langs de dierenarts te gaan voor een check-up. Als je er vroeg bij bent, is een aandoening vaak makkelijker te behandelen (en het is ook goedkoper).

Wat ik nu ga zeggen is misschien even slikken, maar dit hoort helaas ook bij het leven van een baasje:

In het ergste geval (een ongeneeslijke ziekte of als het te laat is ontdekt) kan de dierenarts je, zeker gezien de leeftijd van je kat, ook helpen bij het nemen van een beslissing. Hij kan je bijvoorbeeld vertellen of hij denkt dat je kat pijn heeft, hoe lang hij onder deze omstandigheden nog te leven heeft en welke oplossingen er zijn om de pijn te verzachten, mochten die er zijn...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien heeft ze wel wormen? Dat zou verklaren waarom ze wat meer eet en toch afvalt. Is ze ontwormd?

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!