Mijn kitten speelt in de kattenbak

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een klein probleempje met mijn kitten. Het is een vrouwtje van tussen de 2 en 3 maanden oud (ik weet het niet precies). Overdag gaat ze vaak in haar kattenbak spelen; ze is niet echt aan het 'graven', maar ze speelt echt. Ze doet alsof ze op iets jaagt en vanmiddag heeft ze zelfs een drolletje uit de bak gevist.

Ik zou graag willen weten waarom ze dit doet en hoe ik ervoor kan zorgen dat ze hiermee stopt. (Ze doet dit trouwens zowel bij vulling van zand als bij grit).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie tips, ik ga het allemaal uitproberen. Maar wat de kattenbakvulling betreft: ik heb al geprobeerd om die te veranderen, maar niets helpt.

Ik weet echt wel dat je een kitten niet in huis moet nemen als ze nog niet gespeend is, maar ze was achtergelaten bij een boerderij, zonder moeder en met twee honden die haar al verwond hadden. Wat zouden jullie dan gedaan hebben? Zouden jullie hebben gezegd: "Tja, ze is nog niet gespeend, laat haar maar gewoon buiten zitten"?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sommige kittens hebben zo'n fase waarin ze de kattenbak voor een zandbak aanzien. Het is lastig om ze dat af te leren, want als je je kat met een streng "Nee!" uit de bak haalt, riskeer je dat hij er uiteindelijk helemaal niet meer op wil gaan. Bij een van mijn schatjes die deze fase had, leidde ik hem gewoon af met een verenstokje of een hengeltje, of door een speeltje weg te gooien.

Na een week of 2 à 3 was het weer over.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn probleem is mijn kater... als een van de poezen het niet ondergraaft en hij vindt dat het stinkt, gaat hij in plaats van in de kattenbak te graven aan de vloer krabben, de plastic bak met schoon grit, de kast, de muur... en omdat het nog steeds stinkt als hij weer snuffelt, begint hij weer overal te krabben behalve op de goede plek... GRRRRR lolll, niet voor niets is zijn bijnaam "Krabbertje"...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kitten deed dit ook toen hij net nieuw was. Zodra hij het doet, moet je hem meteen uit de kattenbak halen, duidelijk "nee" zeggen en hem een speeltje geven. Die van mij stopte er na een weekje mee.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@P'titefleur : TWEE maanden. Het duurt 8 weken voordat een kitten gespeend is. Natuurlijk, als je merkt dat een kitten een "achterstand" heeft en langer bij de moeder moet blijven, moet je dat respecteren, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen kun je een kitten met 2 maanden in huis nemen. Ik weet dit omdat we vroeger meerdere nestjes hebben gehad... Maar je moet ze echt NOOIT eerder weghalen, zelfs niet als ze al gespeend lijken. Ik heb zelf een kitten van anderhalve maand gekregen en zij heeft echt last van emotionele tekorten; ze laat me geen seconde met rust. Om haar tevreden te houden zou ik haar eigenlijk 25 uur per dag bij me moeten hebben...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een vriendin vroeg me of ik haar wilde opvangen (ze wist dat ik er graag eentje wilde), ze is namelijk gedumpt gevonden bij een boerderij. Ze heeft al speeltjes en een krabpaal. Ze is al zindelijk, maar het probleem is dat ze ook in haar kattenbak speelt.

Ik ben van plan om even navraag te doen bij de dierenarts, maar ik denk zelf niet dat het een gezondheidsprobleem is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik heb een kitten van 3 weken uit het bos gehaald en hij heeft nooit in zijn kattenbak gespeeld. Van nature is een kat zindelijk en gaat hij gewoon op de bak, leeftijd maakt daarbij niets uit.
    Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je haalt een kitten pas vanaf drie maanden in huis...... ik denk dat die van jou de opvoeding door de moeder heeft gemist...

Waar heb je hem vandaan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Koop wat speeltjes voor haar, dan denkt ze niet meer aan de kattenbak.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Omdat je zo niet kunt weten of het iets lichamelijks of psychisch is, raad ik je aan om even een dierenkliniek te bellen. Ze hebben vaak wel antwoorden op dit soort vragen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!