Mijn katten kunnen niet meer met elkaar opschieten

J
Jlychar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik kom jullie om hulp vragen, want ik zit in een behoorlijk lastige situatie en weet niet wat ik moet doen.

Ik heb twee gewone huiskatten, de eerste, Misty, die ik in oktober 2011 heb opgevangen, en de tweede, Happy, die ik in september 2012 heb opgevangen. Ik heb ze allebei opgevangen toen ze zo'n twee en een halve maand oud waren, dus ze zijn nu respectievelijk iets meer dan 8 en 7 jaar oud.

Toen Happy bij ons thuis kwam, ook al was ze nog heel klein, weerhield dat Misty er niet van om haar dominantie te willen vestigen, tot het punt dat ze met elkaar hebben gevochten (ik was er uiteraard tussengekomen om erger te voorkomen). Na verloop van tijd zijn ze toch met elkaar overweg gekomen, en tot nu toe ging dat eigenlijk best goed (ze slapen samen, verzorgen elkaar etc).

Er was een periode dat het niet zo lekker liep tussen hen, en achteraf bleken we dat dat kwam doordat Misty oorschurft had, wat haar prikkelbaar en onuitstaanbaar maakte, waardoor ze Happy vaak aanviel. We hebben haar laten behandelen, en tegelijkertijd hebben we ze allebei laten steriliseren (vanwege de helse loopsheid, het gekrijs en het sproeien overal). Daarna ging het weer beter.

Maar de laatste tijd (zo'n twee weken geleden) hebben ze 's avonds gevochten zonder duidelijke aanleiding, en moest ik tussenbeide komen om de boel te kalmeren. Ik heb ze van elkaar gescheiden, en een paar uur later konden ze weer bij elkaar in de buurt zonder al te veel problemen. Maar gisteren avond was het weer raak, en dit keer lijkt het er niet zo simpel uit te zien: Misty heeft de nacht bij mij op mijn kamer doorgebracht, en Happy bij mijn moeder op haar kamer. 's Ochtends heb ik geprobeerd ze weer bij elkaar te brengen, maar Misty leek het er niet mee eens te zijn en werd meteen agressief. Ik zei bij mezelf dat ik het later nog eens zou proberen. 's Middags heb ik het opnieuw geprobeerd, en toen was het nog heftiger: Misty was meteen agressief, Happy raakte ook opgewonden, en ze begonnen heel heftig te vechten, waarbij Misty zelfs over zichzelf heen plaste. Ik ben er dus weer tussen gesprongen en heb ze opnieuw van elkaar gescheiden (en mezelf daarbij opengehaald).

Dus zo sta ik er nu voor, met Misty op mijn kamer (met een bakje brokken en een bakje water), en Happy in de rest van het appartement, die keihard staat te miauwen zodra ze alleen is (mijn moeder was er 's middags niet, ik kan je zeggen dat mijn zenuwen snel op waren).

Ik weet dus niet wat ik moet doen. Ik wil ze niet laten vechten met het risico dat het slecht afloopt, maar ik wil ze ook niet gescheiden houden omdat dat al snel onhoudbaar wordt.

Alvast bedankt voor het lezen en voor jullie hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik reageer even omdat ik zie dat de anderen al zeker 2 maanden of zelfs een heel jaar niks meer hebben gepost. Je loopt het risico dat je helemaal geen antwoord krijgt als je niet zelf een nieuw onderwerp aanmaakt.

Het valt me op dat het oorspronkelijke probleem precies van een jaar geleden is. Ik heb zelf gemerkt dat dit voor zowel katers als poezen een periode is waarin ze echt heel prikkelbaar en kattig naar elkaar kunnen zijn.

Dus ik denk dat jullie probleem misschien tijdelijk is en dat het wel weer goed komt. Dat hoop ik tenminste voor je. Ook al heb ik gezien dat dit in 8 jaar tijd de eerste keer is voor je.

Mijn kat Yuna flikt me dat elk jaar weer; soms blijft ze nachtenlang weg voordat ze terugkomt om tegen iedereen tekeer te gaan, behalve tegen mij.

Ik woon trouwens op het platteland en mijn katten leven in volledige vrijheid, dus ze hebben de mogelijkheid om elkaar uit de weg te gaan in plaats van te vechten.

Het gaat eigenlijk altijd om katten van hetzelfde geslacht, behalve Yuna dan, die maakt ruzie met iedereen... behalve met mij!

Probeer Feliway eens, ik heb gehoord dat dat echt verbazingwekkende resultaten geeft! Maar anders denk ik dat je er echt voor moet zorgen dat ze elkaar ontwijken totdat ze weer rustig zijn, om ernstige verwondingen te voorkomen.

Vertaald Frans
    Ninaadgd
    Ninaadgd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, sorry dat ik dit topic na een jaar weer omhoog haal, maar ik maak nu precies hetzelfde mee als in de eerste reactie. Ik weet het echt even niet meer. Twee dagen geleden zijn mijn twee poezen zonder enige reden gaan vechten en ze houden maar niet op. Het zijn zusjes van 8 jaar oud en het is de eerste keer dat ik ze zo zie. Ik ben echt ten einde raad... ze zijn gesteriliseerd en gezond, ik ben vanochtend nog met ze naar de dierenarts geweest. Ik heb Feliway Friends gehaald en ook kalmeringstabletten voor 15 dagen.

Hoe is het daarna gegaan? Is het uiteindelijk goedgekomen?

Bedankt voor je reactie.

Fijne avond

Vertaald Frans
    S
    Soniamya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had het al wel verwacht, maar bij het eerste nestje ging alles goed... Nu snap ik het niet zo goed. En hoe lang kan dit ongeveer gaan duren?

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het vrouwtje beschermt haar kleintjes. Helaas zijn er niet echt veel andere oplossingen dan proberen je huis in tweeën te splitsen, zodat het mannetje naar binnen kan zonder het vrouwtje tegen het lijf te lopen.
    Vertaald Frans
    S
    Soniamya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik zou graag wat advies willen.

Ik heb twee Maine Coons sinds ze 4 maanden oud zijn (ze hebben niet dezelfde ouders). Ze konden het altijd heel goed vinden samen tot nu. Er is nu sprake van veel agressie; het is de poes die de kater niet meer in huis accepteert. Ze heeft 10 dagen geleden haar tweede nestje gekregen, maar ik snap haar gedrag niet omdat het bij het eerste nestje allemaal prima ging...

Hierdoor vlucht mijn kater nu weg van huis... Zodra ik hem zie, is hij bang voor me, terwijl hij voorheen juist een enorme knuffelkont was en altijd bij me sliep. De zeldzame keren dat hij wel binnenkomt, valt de poes hem heel agressief aan. Sindsdien slaapt hij buiten. Hij durft niet meer naar binnen te komen. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Het breekt mijn hart 😢😢😢

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(vervolg van het vorige bericht)

Punt 2 dus:

Maar waarom die plotselinge ruzie? Voor volwassen katten die al jaren goed samenleven, is dat niet bepaald gebruikelijk.

Dat is iets waar alleen jij achter kunt komen.

Ten eerste is het mogelijk dat een van je poezen nog ziek is. Dat moet je dus even checken.

Zijn er verder veranderingen geweest in huis of is er iets gebeurd? Een nieuwe huisgenoot (mens of dier), of juist het vertrek van iemand, nieuwe meubels, een verbouwing, een nieuw huisdier bij de buren... de lijst is eindeloos.

Trouwens, komen ze buiten?

Kijk ook of de agressor steeds dezelfde is. En of er bepaalde plekken of tijdstippen zijn waarop deze agressie vaker voorkomt.

Kortom, je zult voor detective moeten spelen en ik kan je alleen maar aanraden om alles te noteren, met de dagen en tijdstippen erbij. Dat helpt je om een duidelijker beeld te krijgen.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Om te beginnen: weet dat de kans klein is dat ze elkaar echt iets aandoen, maar ik begrijp heel goed dat het niet fijn is om twee katten te laten vechten.

Voor mij zijn er twee belangrijke punten om naar te kijken:

1 - de huidige ruzie aanpakken

2 - waarschijnlijk nog belangrijker: begrijpen waarom twee katten die het eerst goed konden vinden, elkaar opeens niet meer kunnen luchten of zien

Wat het eerste punt betreft, zie ik niet echt een andere optie dan de introductie weer helemaal bij het begin op te pakken (zie hieronder)*

Voordat je zover gaat, kun je eerst proberen ze gewoon hun eigen gang te laten gaan in huis en kijken hoe dat gaat, waarbij je zo min mogelijk ingrijpt. Een kat is hét voorbeeld van een dier dat van zijn eigen vrije wil houdt. Hoe meer je ingrijpt, hoe groter de kans dat je de situatie alleen maar verergert. Hoe meer je probeert ze iets te laten doen, hoe minder ze het zullen doen.

Ik raad je bijvoorbeeld af om ze zelf bij elkaar te brengen, zeker als je er eentje in je armen houdt. Ze voelt zich dan kwetsbaar en dat zorgt ervoor dat de agressie enorm toeneemt.

Als er spanning ontstaat, probeer dan zo laat mogelijk te reageren. Doe dit alleen als er echt sprake is van lastigvallen (dus de ene kat die de andere door het huis opjaagt, en let er wel op dat je spel niet verwart met agressie).

Als je moet ingrijpen, ga dan niet schreeuwen. Leid ze af of gebruik bijvoorbeeld een kussen of een stuk karton om de weg te blokkeren voor de aanvalster. Je moet zelf zo rustig mogelijk blijven (ik weet het, dat is niet makkelijk midden in een slagveld).

*Voor de basisintroductie zijn dit de grote lijnen: Houd de twee katten gescheiden, zoals je nu al doet, maar 'switch' ze twee keer per dag. Zo kunnen ze allebei in alle rust het huis opnieuw verkennen met de geuren van de ander. Geef ze alle maaltijden vlak bij elkaar: elk aan een kant van de deur die de ruimtes scheidt. Als ze weigeren zo dicht bij de deur te eten, probeer dan het voerbakje iets verder weg te zetten (en schuif het bij de volgende maaltijd weer wat dichter naar de deur).

Als ze accepteren om aan weerszijden van de deur te eten, kun je proberen de deur op een kiertje te zetten.

Wat betreft punt 2 (waarom deze agressie), daarover schrijf ik hieronder een nieuw bericht, want ik heb het gevoel dat ik de maximale lengte voor een post op deze site al bijna bereik :)

Vertaald Frans
    M
    Marionce Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb een beetje hetzelfde probleem met mijn poes en die van mijn dochter. Ze verdragen elkaar wel, maar het heeft tijd gekost. Ze moeten elkaar eigenlijk niet tegenkomen, maar ik heb het geluk dat ik een klein hondje heb dat heel goed begrijpt dat ze niet met elkaar overweg kunnen. Zodra hij ziet dat er ruzie dreigt, gaat hij er tussenin staan en gaan ze allebei hun eigen weg. Mijn poes slaapt ook bij mij op de kamer met haar brokjes en water, en die van mijn dochter pikt de bank in als mijn dochter er niet is. Anders slaapt ze ook bij haar en heeft ze haar eigen brokjes op de kamer van mijn dochter. Maar zodra ze de kans krijgt, probeert ze mijn kamer binnen te glippen, behalve als de hond er is. Ik weet dus niet zo goed wat ik je moet aanraden, behalve misschien even langs de dierenarts te gaan. Misschien heeft een van hen wel ergens last van en wil ze daarom niet dat de ander te dichtbij komt... Sterkte hoor, we houden toch van die kleine pluizenbollen...

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!