Hoi,
Ik kom jullie om hulp vragen, want ik zit in een behoorlijk lastige situatie en weet niet wat ik moet doen.
Ik heb twee gewone huiskatten, de eerste, Misty, die ik in oktober 2011 heb opgevangen, en de tweede, Happy, die ik in september 2012 heb opgevangen. Ik heb ze allebei opgevangen toen ze zo'n twee en een halve maand oud waren, dus ze zijn nu respectievelijk iets meer dan 8 en 7 jaar oud.
Toen Happy bij ons thuis kwam, ook al was ze nog heel klein, weerhield dat Misty er niet van om haar dominantie te willen vestigen, tot het punt dat ze met elkaar hebben gevochten (ik was er uiteraard tussengekomen om erger te voorkomen). Na verloop van tijd zijn ze toch met elkaar overweg gekomen, en tot nu toe ging dat eigenlijk best goed (ze slapen samen, verzorgen elkaar etc).
Er was een periode dat het niet zo lekker liep tussen hen, en achteraf bleken we dat dat kwam doordat Misty oorschurft had, wat haar prikkelbaar en onuitstaanbaar maakte, waardoor ze Happy vaak aanviel. We hebben haar laten behandelen, en tegelijkertijd hebben we ze allebei laten steriliseren (vanwege de helse loopsheid, het gekrijs en het sproeien overal). Daarna ging het weer beter.
Maar de laatste tijd (zo'n twee weken geleden) hebben ze 's avonds gevochten zonder duidelijke aanleiding, en moest ik tussenbeide komen om de boel te kalmeren. Ik heb ze van elkaar gescheiden, en een paar uur later konden ze weer bij elkaar in de buurt zonder al te veel problemen. Maar gisteren avond was het weer raak, en dit keer lijkt het er niet zo simpel uit te zien: Misty heeft de nacht bij mij op mijn kamer doorgebracht, en Happy bij mijn moeder op haar kamer. 's Ochtends heb ik geprobeerd ze weer bij elkaar te brengen, maar Misty leek het er niet mee eens te zijn en werd meteen agressief. Ik zei bij mezelf dat ik het later nog eens zou proberen. 's Middags heb ik het opnieuw geprobeerd, en toen was het nog heftiger: Misty was meteen agressief, Happy raakte ook opgewonden, en ze begonnen heel heftig te vechten, waarbij Misty zelfs over zichzelf heen plaste. Ik ben er dus weer tussen gesprongen en heb ze opnieuw van elkaar gescheiden (en mezelf daarbij opengehaald).
Dus zo sta ik er nu voor, met Misty op mijn kamer (met een bakje brokken en een bakje water), en Happy in de rest van het appartement, die keihard staat te miauwen zodra ze alleen is (mijn moeder was er 's middags niet, ik kan je zeggen dat mijn zenuwen snel op waren).
Ik weet dus niet wat ik moet doen. Ik wil ze niet laten vechten met het risico dat het slecht afloopt, maar ik wil ze ook niet gescheiden houden omdat dat al snel onhoudbaar wordt.
Alvast bedankt voor het lezen en voor jullie hulp.