Mijn kat wil niet meer naar buiten en heeft gedragsproblemen

D
Dedele88 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje merk ik dat mijn kat van 7 jaar niet meer naar buiten wil. Dit is nu ongeveer twee weken aan de gang, of misschien iets langer.

Zelfs als het lekker zonnig en zacht weer is, wil Milou, onze HTK-kat, niet naar buiten.

Als we hem buiten zetten, loopt hij een rondje om het huis en komt hij meteen weer terug om voor het raam te gaan zitten wachten tot we hem weer binnenlaten.

In de buurt wonen veel katten, maar er is ook veel ruimte. Het is hier echt op het platteland.

Tussen al die katten zit er eentje die een echte vechtersbaas is.

Vanavond hoorde ik hard kattengekrijs, dus ik ben met wat snoepjes naar buiten gegaan. Na 5 minuten kwam hij aanlopen, mankend aan zijn voorpoot en met zijn oren plat in zijn nek.

Het is gelukkig niets ernstigs, maar dit is zeker niet de eerste keer.

Sinds een tijdje is het gedrag van onze kat veranderd. Hij is minder aanhankelijk, is alleen nog maar geïnteresseerd in eten en slapen en hij bijt ons nu zelfs!

Dat heeft hij vroeger echt nooit gedaan.

Vaak als we hem aaien (op zijn rug), lijkt hij te willen vluchten, blaast hij naar ons en bijt hij.

Ik zou graag willen weten wat er met hem aan de hand is...

Zou het kunnen dat een andere kat zijn territorium heeft ingepikt en hij nu nergens meer heen kan?

Zou hij een soort depressie kunnen hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Millepattespardonnant1562 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik zou graag wat willen weten. Mijn kat van 1 jaar oud wil al drie dagen niet meer naar buiten. Weet iemand misschien hoe dit komt? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    L
    Lilylidylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb een kat die vorige week 7 is geworden. Ik woon in de stad, dus als ik hem mee naar buiten neem ben ik er altijd bij en loopt hij aan een lijntje (hij is dit van kleins af aan al gewend). 10 maanden geleden heb ik een kitten in huis genomen die volgens de dierenarts nog maar net gespeend was. 

Ongeveer 15 dagen geleden heb ik mijn kat zoals gewoonlijk aan de lijn mee naar buiten genomen en de andere kat ging ook mee naar buiten, maar die bleef vlak voor de deur omdat hij nogal angstig is... Maar toen ze weer binnen kwamen, kon de grote de kleine niet meer luchten of zien. We zijn naar de dierenarts geweest, maar die zei eigenlijk alleen dat hij gestrest was en gaf me een middeltje zodat ze weer beter samen zouden gaan. Daarna ging het wel weer, maar vandaag zijn we weer met z'n tweeën naar buiten gegaan. Ze liepen gewoon naast elkaar, maar eenmaal weer binnen is het weer een drama. De grote verstopt zich en ontwijkt de kleine, en de kleine blaast naar hem... Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? En wat kan ik doen? 

Alvast bedankt! 

Vertaald Frans
    A
    Alicia76600 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi...

Hetzelfde hier.. Ik heb een buitenkat. Ze is driekwart van de tijd buiten, ik woon in een huis op het platteland. Ze is al sinds ze klein was zindelijk, ze is nu 6 jaar.

Het punt is dat ze sinds een dag of 3 à 4 helemaal niet meer naar buiten gaat.

Ze loopt me overal in huis achterna, haar vacht ziet er vettig uit en ze doet haar behoefte in huis 😱.. Omdat ze de laatste tijd flink is aangekomen, vraag ik me af of het niet komt doordat het kattenluikje te klein is geworden?... Maar waarom wast ze zich dan niet meer?.. Ik raak een beetje in paniek, ik ken haar en... ze doet raar.. Of ze is ziek, of ze is ergens bang voor, terwijl ze normaal gesproken een echte vechtersbaas is... Heeft iemand hetzelfde probleem?

Vertaald Frans
    J
    Juju43 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat doet sinds gisteren precies hetzelfde... Normaal vraagt hij altijd om naar buiten te gaan om zijn behoefte te doen, maar nu doet hij niets en blijft hij gewoon in een hoekje zitten... Ik hoop dat het niets ernstigs is 😭 😭 ... Ik weet het niet, ik hoop echt niet dat het een darmverstopping is.

Sterkte

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Houd het gedrag van je kat de komende weken goed in de gaten en kom hier gerust weer op terug als dat nodig is.

Het zou ook iets anders kunnen zijn dan problemen met de buurtkatten, ook al is hij pas 7 jaar oud.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk moet je om je kat te laten spelen gewoon het juiste moment en de juiste speeltjes vinden. Er is geen vaste regel, elke kat is anders, maar vaak is de schemering een goed moment en/of vlak voor de maaltijd.

Wat betreft speeltjes wisselt het nogal: vaak hebben natuurlijke veren aan een hengeltje veel effect (die kun je voor een prikkie vinden op websites voor dierenspullen). Andere katten geven de voorkeur aan een balletje, anderen weer aan een muisje. In ieder geval is het goed om af te wisselen en de speeltjes waar je samen mee speelt na de speelsessie weer op te bergen. Een nieuw speeltje kopen kan de interesse van de kat ook weer aanwakkeren.

De truc is om het speeltje zo te bewegen dat het net een prooi lijkt: laat de veren van de hengel vliegen voordat ze ergens landen, of laat het speeltje snel over de grond langs de muur schieten om in een hoekje te verdwijnen. Een speeltje onder een kleedje dat beweegt, enzovoort...

Het feit dat hij nu meer tijd binnen doorbrengt, gaat zijn behoeften misschien ook veranderen, omdat hij buiten minder de kans heeft om zich uit te leven. Je zou nog wel eens verrast kunnen worden.

Verder weet ik dat het bij de ene kat lastiger is dan bij de andere... wij zijn zelf ook nog altijd een beetje aan het uitproberen met onze kleine meid.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Ik ben het 100% eens met Blue Cat en Kiri. Volgens mij is de agressie waar je mee te maken hebt omgeleide agressie; in feite heeft je kat last van stress en ben jij daar de dupe van, dat is echt een klassieker. Dwing hem niet meer om naar buiten te gaan, maar houd hem ook niet tegen als hij er zelf om vraagt natuurlijk. Een kat kan prima alleen binnen leven. Maar om hem te helpen zijn stress te ontladen, zou je elke dag samen met hem jaagspelletjes kunnen doen. Door lekker actief te zijn en "prooien" te vangen (balletjes, hengels, verenstokjes, enz.) raakt hij zijn spanning kwijt en het versterkt ook nog eens jullie band.

Echt heel erg bedankt voor je reactie.

Ik ga proberen met hem te spelen, maar hij is totaal niet speels, dus dat wordt waarschijnlijk nog best lastig!

We laten hem dan maar gewoon lekker binnen zijn eigen gangetje gaan.

Ik hoop dat hij dan gelukkiger zal zijn.

Bedankt voor je advies.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Hoi, waarom zou je hem dwingen om naar buiten te gaan?? Als hij niet meer wil, heeft hij daar zijn redenen voor die je moet respecteren. Er is blijkbaar sprake van territoriumstrijd buiten, een situatie waar hij veel stress van krijgt. Een nieuwe ongecastreerde kater bijvoorbeeld kan hem de stuipen op het lijf jagen. Ik hoop dat die van jou gecastreerd is. Hij heeft het nodig om zich weer veilig te voelen door binnen te blijven en veel te slapen. Forceer het contact niet. Kortom, respecteer de signalen die je kat afgeeft: 'Ik wil binnen blijven', 'Ik wil nu even niet aangeraakt worden'. Laat hem lekker met rust in zijn eigen veilige omgeving.

Superbedankt voor je reactie.

We laten Milou dan voorlopig even binnen.

Ja, hij is inderdaad gecastreerd.

We hadden zijn tijd buiten al wat verminderd en dachten dat af en toe naar buiten gaan geen kwaad kon.

In ieder geval bedankt voor je advies.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

In ieder geval laat iets hem flippen. Komen er andere katten bij je in de buurt? Het lijkt me sowieso niet verstandig om hem te dwingen naar buiten te gaan, dat maakt de situatie waarschijnlijk alleen maar erger. Is hij gecastreerd?

Ja, er lopen soms wel katten langs het huis.

Onze kat is gecastreerd.

We zullen proberen hem voorlopig even binnen te houden dan.

Bedankt voor je reactie!

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, waarom dwing je hem om naar buiten te gaan?? Als hij niet meer wil, heeft hij daar zijn redenen voor die je moet respecteren. Er is blijkbaar buiten sprake van een territoriumconflict tussen katten, een situatie waar hij veel stress van krijgt. Een nieuwe, ongecastreerde kater bijvoorbeeld kan hem de stuipen op het lijf jagen. Ik hoop dat die van jou gecastreerd is. Hij moet zich veilig kunnen voelen door binnen te blijven en te slapen. Forceer het contact niet. Kortom, respecteer de signalen die je kat afgeeft: 'Ik wil binnen blijven', 'Ik wil nu niet aangeraakt worden'. Laat hem met rust in zijn veilige zone.

100% eens met Blue Cat en Kiri

Wat mij betreft zijn de uitingen van agressie die je ervaart 'omgerichte agressie'. Eigenlijk heeft je kat stress en ben jij daar de dupe van, dat is een klassiek geval. Dwing hem niet meer om naar buiten te gaan, maar houd hem ook niet tegen als hij er natuurlijk zelf om vraagt.

Een kat kan prima alleen binnen leven. Maar om hem te helpen zijn stress te ontladen, kun je hem elke dag speelsessies (jachtspelletjes) samen met jou aanbieden. Het feit dat hij zich kan uitleven en fictieve prooien kan vangen (balletjes, een speelgoedhengel, verenstokjes... enz.) zal hem helpen om de spanning kwijt te raken en versterkt ook de band met jou.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!