Mijn kat weigert de kattenbak sinds hij naar buiten gaat?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal! Ik heb een vraagje, heeft iemand dit al eens meegemaakt? Mijn kat komt sinds een week buiten en nu weigert hij op de kattenbak te gaan. Als hij binnen is, miauwt hij alleen maar om naar buiten te gaan, terwijl hij hiervoor nooit problemen had!!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • Cocolino51
    Cocolino51 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook een kat die niet meer op de kattenbak gaat sinds ze naar buiten mag. Maar omdat ik het kattenluikje 's nachts dichtdeed (ik heb een hele mooie Bengaalse poes van 22 maanden met een flink karakter 🤪🤪), deed ze haar behoefte in de garage. Uiteindelijk heb ik het luikje dus maar de hele dag open gelaten. Deze winter heb ik haar na een lichte keelontsteking binnen gehouden en een dag of tien deed ze nog steeds haar behoefte in de garage, terwijl haar kattenbak altijd hartstikke schoon is en vlak bij het luikje staat. Ik snap er echt niks van, want Opium — zo heet ze — was hartstikke zindelijk voordat ze naar buiten ging........

Coco

Vertaald Frans
    Cocolino51
    Cocolino51 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond allemaal! Ik heb een vraagje: heeft iemand dit ook meegemaakt? Mijn kat gaat sinds een week naar buiten en nu weigert hij om op de kattenbak te gaan als hij binnen is. Hij staat alleen maar te mauwen om naar buiten te gaan, terwijl dat eerst nooit een probleem was!!!
    Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

- Maak de bakken vaker schoon (je moet de drollen elke dag weghalen en de bakken regelmatig helemaal verschonen, zo'n 1 tot 3 keer per week bij mineraal kattengrit: afhankelijk van of de katten ook buiten hun behoefte doen of alleen op de bak. Ik doe het op het oog, zodra ik zie dat de onderste laag grit te vies is door de urine. Met silicagel-korrels en hoe vaak je die grondig moet verschonen heb ik trouwens minder ervaring)

- Doe een paar druppels bleekwater op de bodem van de bakken voordat je er schoon grit in doet

- Overdekte bakken? Haal de kappen er dan af

- Overdekte bakken met een deurtje? Haal dan in ieder geval het deurtje eruit.

- Als je kunt, probeer het dan eens met een extra bak (het liefst in de badkamer... idealiter... voor Tigresse, maar als dat op de lange termijn niet haalbaar is, zet hem dan op een plek waar niet te veel mensen langskomen)

- Probeer ook eens een ander soort kattengrit

- Sluit een medisch probleem ook niet uit, een bezoekje aan de dierenarts kan nodig zijn (overleg dit even telefonisch met de arts).

Om te voorkomen dat het in de badkamer weer gebeurt (maar geloof me, beter in de badkamer dan in de slaapkamer... ^^): maak schoon met natuurazijn (of baking soda) om de geurtjes zoveel mogelijk te verwijderen en gebruik voorlopig geen producten met bleek in de badkamer zolang dit probleem speelt.

Zo, sorry voor het antwoord in twee delen, ik had een probleempje met mijn browser :/

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het lijkt erop dat Tigresse laat merken dat ze ontevreden is over haar kattenbak of over het feit dat ze die moet delen met Canaillou.

Zijn er de laatste tijd veranderingen geweest bij je thuis?

Heeft ze de bakken tot nu toe altijd zonder problemen gedeeld met Canaillou, of vallen de problemen juist samen met zijn komst?

Is de badkamer voor haar normaal gesproken een "veilige plek"?

Naast deze vragen (die je misschien al een beetje op weg helpen naar de oorzaak van het probleem) zul je wat dingen moeten gaan uitproberen. Het kan wel even duren voordat we het precies begrijpen en alles hebben opgelost:

(de rest lees je in het volgende bericht)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hebben twee katten: een gecastreerde kater van 9 maanden en een vrouwtje van 2,5 jaar, ook gesteriliseerd. Ze zijn echt twee handen op één buik... vooral als het op stoeien aankomt. Als een van de twee niet in de kamer is, gaat de ander hem of haar meteen zoeken. Overdag kunnen ze de tuin in, maar 's nachts houden we de deuren dicht voor de veiligheid. We hebben twee kattenbakken met silicaatkorrels: eentje op de eerste verdieping en de andere in de eetkamer. De kleine kater (Canaillou) heeft nergens problemen mee; hij gebruikt gewoon de bak die op dat moment het dichtstbij is. Het probleem is het vrouwtje (Tigresse). Ze gaat niet meer op de bak, terwijl ze dat voorheen wel gewoon deed. Ze doet het nu in een hoek van de badkamer (ze plast in de douchebak en poept in een hoekje). Hebben jullie advies voor me? Wat is er toch met haar aan de hand?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is heel normaal en alleen maar fijn. Dan hoef je de kattenbak tenminste niet meer schoon te maken. :)

Bij ons in de familie Galla hebben we de bak voor de zekerheid toch nog even laten staan, daarna alleen nog in de winter, om hem uiteindelijk helemaal weg te doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, dat is eigenlijk best normaal. Een kat doet zijn behoefte liever in de natuur dan in een bak en nu hij naar buiten kan, vraagt hij erom om buiten te gaan... Zet de kattenbak maar eens bij de deur.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!