Mijn kat heeft kleine zwarte bultjes / korstjes rond de anus

Wakamiz
Wakamiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn kat heeft al een tijdje kleine zwarte bultjes rond de anus, het lijkt een beetje op poeprestjes:

Mijn kat heeft kleine zwarte bultjes / korstjes rond de anus

Ze lijkt er niet echt last van te hebben, maar ik weet niet of het pijn doet als ik het aanraak of dat ze het gewoon vervelend vindt als ik haar probeer af te vegen (ik deed dat alleen met een zachte olie, maar ik doe het nu niet meer omdat die korstjes/bultjes vanzelf weggaan. Ze komen alleen wel elke dag weer terug in een andere vorm).

Ze heeft binnenkort een afspraak bij de dierenarts, maar ik wilde weten of iemand anders dit herkent bij zijn of haar kat. Hopelijk kan iemand me hier wat meer over vertellen, want ik kan op internet niks vinden dat er op lijkt.

Alvast bedankt 😌

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Orignalnaturel8780 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, een van mijn katten heeft precies hetzelfde, maar het zijn geen poepresten. Het is anaalvocht (heeft niets met een infectie te maken), maar mijn dierenarts kon de oorzaak niet verklaren. Het is begonnen na een operatie van ongeveer acht jaar geleden en mijn kat heeft dit kleine probleempje nog steeds, trouwens zonder dat hij er verder last van heeft... Ik kan je er ook niet veel meer over vertellen, maar één ding is zeker: het zijn geen poepresten!

Vertaald Frans
    M
    Mothercat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Wakamiz,

Nee hoor, het is helemaal niets, het zijn inderdaad gewoon wat kleine poeprestjes!

De grootste uitdaging is om je kat op een diplomatieke manier zover te krijgen dat hij zijn "kontje" laat schoonmaken, zoals @Blue Cat dat zegt ;-) ... want alle katten haten dat!!!

In plaats van doekjes (vervuilend, duur en die vermelding "speciaal voor katten" is pure marketing-onzin), gebruik ik biologische babydoekjes, of gewoon een watje met wat biologische zoete amandelolie... en vooral een kordate aanpak met een geruststellende stem en veel complimentjes, zonder je te laten afschrikken door het geprotesteer van je pluizenbol tijdens de schoonmaakbeurt!

Vertaald Frans
    Wakamiz
    Wakamiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt! Het klopt inderdaad dat mijn kat een lastig verleden heeft, dat speelt echt een enorme rol! En ik wist niet dat er speciale doekjes voor katten bestonden, ik ga het onthouden en ga het zeker ook eens proberen!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige 'gehaaste' katten breken hun ontlasting niet goed genoeg af tijdens het poepen, waardoor er wat restjes blijven hangen... Bovendien wassen sommige katten zichzelf een stuk minder dan andere, en dat lijkt hier het geval te zijn. Een kat die te vroeg bij de moeder is weggehaald, zal zijn kontje minder goed wassen. Het is namelijk de moeder die de 'intieme' verzorging aan de kittens leert door ze na het poepen uitgebreid schoon te likken. Later doen ze haar dan gewoon na.

Er bestaan speciale billendoekjes voor katten (Glandex bijvoorbeeld). Je hoeft niet bang te zijn voor irritaties.

Geen enkele kat vindt het fijn als je aan zijn kontje zit, net zomin als bij hun bek trouwens. Dat betekent overigens niet dat het pijn doet.

Tot slot, en daarna weet ik het ook niet meer: het zou een probleem met aambeien kunnen zijn, de dierenarts ziet dat direct.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!