Mijn kat heeft een zwart korstje op zijn neus

M
Mary13 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Mijn kat heeft een soort korstje op zijn neus. Het verscheen ongeveer 2,5 maand geleden en het verandert langzaam. Het valt er na een paar weken vanzelf af, maar na een paar dagen komt het weer terug. Ik weet niet wat het is en ik maak me echt zorgen, ik ben bang dat het een tumor is. Foto 1 is van voordat het korstje eraf viel en foto 2 is van daarna.

PS: Ik woon in een landelijk gebied in Marokko en de enige dierenarts in de dichtstbijzijnde stad is er nooit. De enige optie die ik op dit moment heb is dus internet.

Alvast heel erg bedankt allemaal.

Mijn kat heeft een zwart korstje op zijn neus

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Helaas is het niet mogelijk om vanaf een foto te zeggen wat er precies aan de hand is. Korstjes op de neus kunnen allerlei oorzaken hebben, zoals wondjes of huidproblemen... Toch kan het ook een vroeg signaal zijn van ernstigere aandoeningen, die we vaker zien bij witte katten die in erg zonnige gebieden leven.

Het beste in dit geval is echt om even naar de dierenarts te gaan. In de tussentijd kun je de plek goed in de gaten houden om te zien of het bijvoorbeeld groter wordt of van vorm verandert, maar let ook goed op de algemene conditie van je kat. Je zou ook kunnen overwegen om wat zonnebrandcrème (er bestaat speciale zonnebrand voor dieren) op de plek te smeren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Fijne dag nog!

Lucie

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een vriendelijk en aardig gezicht is altijd sympathieker dan iemand die een zuur gezicht trekt! Trouwens, ik hoop niet dat je dezelfde oren hebt als je kat, want anders ga ik je Vrouwe Arwen noemen!

Mijn dierenarts is ook met pensioen gegaan; hij was degene die Ficelle behandelde zonder consultkosten te rekenen. Ik hoefde alleen de medicijnen tegen niesziekte te betalen. Uiteindelijk kostte de behandeling maar € 6 en Ficelle kon er weer een paar gelukkige maanden tegenaan...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Yuna, je merkt wel dat je me nog niet echt kent...

Ja, ik raad honing aan omdat ik ervan uitga dat je altijd met de simpelste behandeling moet beginnen. Als het werkt, is het prima. Zo niet, dan ga je een stapje verder. Bovendien heb je in Marokko honing van topkwaliteit.

Mijn oude dierenarts, die helaas al met pensioen is, hanteerde altijd dit principe: 'Eerst de simpelste oplossing. Daarna kijken we wel weer'. Hij was niet uit op het geld, had een geweldige medische intuïtie en verrichtte wonderen met katten, zelfs met de meest schuwe exemplaren. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(Hoi @bluecat van de nachtploeg😂, leuk om een 'vriendelijk gezicht' te zien!)

Zo dicht bij de neus zou ik eerder kiezen voor een zo natuurlijk mogelijk middel; honing lijkt me een goed idee. Als je een medisch product gebruikt, zoals Betadine of een antiseptische spray, raad ik je aan om dit op een gaasje of anders een schone doek aan te brengen — geen watjes of keukenrol — en dat te gebruiken om de plek te ontsmetten en daarna af te drogen. Gebruik geen middelen zoals Dakin; dat is wel effectief, maar veel te agressief zo dicht bij de neus.

Wat de oorzaak betreft: ik heb geen idee. Bepaalde schimmels maken me altijd een beetje huiverig, maar ik begrijp dat je niet makkelijk bij een dierenarts terecht kunt en alleen die kan een echt zekere diagnose stellen. Toch doet dit me eerder denken aan een soort losgetrokken korstje dan aan die bewuste schimmel.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Mary

Je kunt het ontsmetten met Betadine of, als je dat niet hebt, met honing. Honing helpt goed bij de wondgenezing, is licht antibiotisch en het kan geen kwaad als de kat eraan likt. Met honing kun je een hoop kleine wondjes prima zelf behandelen zonder dat je naar de dierenarts hoeft.

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb katten en met Janette is dit nog nooit gebeurd. Doei doei, dit is een post waar tartenpion de boel is komen vervuilen.

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het lijkt erop dat hij zich ergens heeft geschaafd... ik zou het gewoon laten genezen, maar als het erger wordt, zou ik er wat antibiotica voor dieren of Betadine op doen.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!