Mijn kat heeft een bij gegeten...

G
Goliathe3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en ik kom vanavond even bij jullie aankloppen met mijn probleem...

Het zit zo: mijn gezin en ik hebben een kitten van vier maanden geadopteerd (een vrouwtje) en we hebben haar nu bijna twee maanden.

Net was ze in de tuin met een bij aan het spelen en ze nam hem in haar bek. Ze spuugde hem meteen weer uit en rende weg...

Een paar minuten later begon ze te overgeven (dat was nog nooit eerder gebeurd). Ze heeft een paar keer overgegeven met een vreselijk geluid terwijl ze aan het hijgen was...

Daarna is ze naar binnen gekomen en na een paar stapjes ging ze direct op de grond liggen. Ze is toen onderin haar krabpaal gaan liggen en we hebben haar een bakje vers water gegeven. Ze slaapt sindsdien en haar ademhaling gaat soms sneller. Ze is twee keer opgestaan om te drinken.

Ik maak me echt ontzettend zorgen, want ze reageert bijna niet als we haar roepen...

Hebben jullie tips om haar te helpen? Denken jullie dat een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk is of valt het wel mee?

Bedankt voor het lezen.

Fijne avond.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je had eigenlijk direct een dierenarts kunnen raadplegen om haar pijn te verzachten, want ze heeft waarschijnlijk flink geleden.

Nu het weer beter met haar gaat, is het misschien niet meer direct nodig. Maar als je haar weer met een bij ziet spelen, houd haar dan tegen; dat kan echt gevaarlijk zijn. Zeker voor zo’n jong katje.

Ik denk dat het zelfs wel de moeite waard is om haar even te laten nakijken om te checken of alles echt in orde is.

Groetjes,

Cyanne - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor de Junior-Entreprise ProVéto Junior Conseil

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor jullie geruststellende berichtjes!

Ik heb wat extra waterbakjes in huis neergezet en het kattenluikje heeft een avondklok die op 21:00 uur staat ingesteld, dus ze blijft vannacht lekker binnen.

Fijne avond en nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goed nieuws 😊

Als ze een branderig gevoel in haar bek heeft (ik spreek uit ervaring: een bijensteek brandt enorm 😁), is het logisch dat ze geen zin heeft om te eten. Dat branderige gevoel zou binnen een paar uur moeten wegtrekken. Als ze vannacht of morgenochtend weer eet, kun je weer helemaal gerustgesteld zijn.

Maar pas op: een volgende steek zou fataal kunnen zijn, aangezien ze nogal heftig op de eerste reageerde. Bespreek dit eens met je dierenarts; misschien is er, net als bij mensen, een noodbehandeling beschikbaar die je direct kunt toedienen.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ze moeite zou hebben met ademhalen door een oedeem in haar keel of bek, dan zou je dat echt wel zien; dat is heel duidelijk.

Als ze gewoon ademt, laat haar dan lekker met rust... zorg dat ze in ieder geval vannacht niet naar buiten gaat. En als ze niet eet, is dat niet erg... ze heeft misschien nog last van haar keel. Zorg wel dat ze wat te drinken heeft.

Een kat kan prima een dagje zonder eten.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Ik heb haar tandvlees gecheckt en dat ziet er normaal uit. Ze ademt weer normaal en is zelfs even opgestaan om een rondje buiten te lopen... Moet ik haar de toegang tot de tuin verbieden tot ze weer helemaal hersteld is?

Op dit moment gaat het de goede kant op, ik hoop dat deze lijn zich doorzet.

Ze drinkt alleen wel erg veel, maar ze vraagt niet om haar natvoer vanavond. Ik heb geprobeerd haar voor haar bakje te zetten; ze ruikt aan het eten, maar loopt dan weer weg zonder iets te eten...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Het oedeem kan op de tong of in de keel zitten, zonder dat er een zichtbare zwelling is.

Houd de ademhaling goed in de gaten. Als die snel is en/of ze met haar bek open ademt, betekent dit dat ze ademnood heeft. Als haar tandvlees bleek is, kan dat een teken zijn van onvoldoende zuurstof. Als je kunt, meet dan even haar temperatuur; die hoort tussen de 38 en 39 graden te zijn.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Goedenavond,

bedankt voor je reactie.

Op dit moment is ze nergens opgezwollen. Ze ziet er lichamelijk normaal uit en ze is gestopt met overgeven.

Ze slaapt en staat af en toe op om wat te drinken.

Mijn ouders hebben gezegd dat als er weer iets verontrustends gebeurt, we direct naar de dierenarts gaan.

Fijne avond.

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Je kunt beter direct de spoeddierenarts bellen.

Het lijkt erop dat ze een reactie heeft op het gif. Als er een oedeem ontstaat, kan ze stikken 😕

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!