Kitten laat zich niet benaderen

R
Riper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, \/p>

\/p>

Ik heb nu 3 weken geleden een kitten van alweer 6 maanden geadopteerd.\/p>

De eerste dagen verstopte hij zich achter de bank en kwam hij er alleen 's nachts uit als ik sliep.\/p>

Na een paar dagen leek hij wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Meestal als ik thuiskom van mijn werk zit hij nog verstopt, maar komt hij er na krap 2 minuten al uit (ook als er vrienden over de vloer zijn, komt hij vrij snel tevoorschijn). \/p>

Over het algemeen gaat hij gewoon zijn eigen gang als hij ziet dat ik op de bank zit of in bed lig. Ik merk echter dat hij nog steeds erg wantrouwig is als ik een been beweeg of een beetje geluid maak. Zodra ik me ook maar een beetje in zijn buurt beweeg, gaat hij richting de achterkant van de bank, zonder zich echt te verstoppen als hij ziet dat ik niet direct naar hem toe kom.\/p>

Het lukt me prima om met hem te spelen en hem uit de hand te voeren (alleen dingen waar hij echt dol op is, anders wil hij het niet). Maar aaien is echt uitgesloten; als ik voorzichtig mijn hand uitsteek terwijl hij eet, schrikt hij, maar eet dan wel weer verder.\/p>

\/p>

Gisteravond kwam hij naar me toe, rook aan mijn hand en gaf een tik met zijn poot... ? (ik had net wat snoepjes op de grond gelegd)\/p>

\/p>

Mijn vraag is nu: wat kan ik doen om hem te stimuleren aaitjes te accepteren? Gewoon regelmatig met hem blijven spelen en uit de hand blijven voeren? (het is immers pas 3 weken geleden). Of moet ik iets specifieks doen om zijn vertrouwen te winnen? \/p>

\/p>

Bedankt, \/p>

Groetjes, Pierre\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Goumette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik maak precies hetzelfde mee met een zwerfpoesje dat ik nu drie maanden geleden in huis heb genomen. Toch is er al vooruitgang, want ze slaapt op de fauteuil naast het bed, ze durft in dezelfde kamer als wij te spelen en ze komt op de bank zitten als wij er ook zijn. Ze schiet echter nog steeds weg om zich te verstoppen zodra we opstaan en in haar buurt komen, of ze blaast als we elkaar tegenkomen in de gang of op de trap. Ze laat zich nog steeds niet aaien, of maar heel af en toe als ze ligt, en het blijft onmogelijk om haar echt te benaderen!... Soms begint ze nu een beetje te miauwen, dat is echt iets nieuws. Soms denk ik dat ze altijd onbenaderbaar zal blijven en dat het verloren moeite is, maar op andere momenten zeg ik tegen mezelf dat het tijd nodig heeft, heel veel tijd, voordat ze ons vertrouwt – áls dat natuurlijk ooit gebeurt!... Zo'n relatie op afstand vind ik erg lastig en frustrerend! Maar drie maanden bij ons is nog kort, en daar komt bij dat het arme beestje sinds zaterdag weer van omgeving is veranderd omdat we voor twee maanden verhuisd zijn. Je wilt niet weten wat een gedoe het was om haar in het reismandje te krijgen, ECHT STRESS, daar moet je echt stalen zenuwen voor hebben! Maar goed...! Ze wordt enorm verwend en we geven haar de tijd, heel veel tijd; dat is het mooiste cadeau dat we haar kunnen geven.

Vertaald Frans
    M
    Mousty Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Riper,

Ik heb net al je berichten gelezen... ik heb echt het gevoel dat ik ze zelf had kunnen schrijven, zeker omdat ik mijn kitten van bijna 5 maanden, die ik op 23 december heb geadopteerd, ook LOKI heb genoemd! Wat een toeval...

Zelfde vraag als Meremichelle: hoe is de band met je kat nu, na een jaar? Kunnen we nog hopen op echt contact en aaitjes, of moeten we ons neerleggen bij een afstandelijke relatie? Alvast bedankt voor je antwoord!

Vertaald Frans
    M
    Meremichelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik maak bijna precies hetzelfde mee met mijn kitten van 5 maanden.

Dit topic is al een jaar oud, gaat het inmiddels al beter? 😌

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Oké, bedankt voor je antwoord.

Eerlijk gezegd is het best lastig om elke dag positief te blijven, ik probeer me vooral op de vooruitgang te focussen.

Wat dat miauwen betreft maak ik me niet te veel zorgen, ik probeer vooral te begrijpen wat hij wil (het was de eerste keer dat ik hem hoorde miauwen).

Oké, wat het appartement betreft: hij komt inderdaad uit zichzelf tevoorschijn als ik er ben (behalve als ik te dichtbij ben). Ik ga nog wel even goed op de verstopplekjes letten, bedankt.

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat leuk dat je weer even een update geeft, en fijn dat je er zo positief in staat nu je de vooruitgang van je maatje ziet. Je moet zo doorgaan, want niet alles kan in één keer vanzelf gaan. Je bouwt in ieder geval een mooie band op door samen te spelen, dat is top.

Wat dat miauwen betreft, geen idee ^^ ik zou zeggen dat het een uitnodiging is om te spelen, maar het hangt er natuurlijk vanaf wanneer hij het precies doet. Sommige katten zijn nu eenmaal grotere kletskousen dan andere: mijn kat miauwt op de meest willekeurige momenten, 's ochtends soms om me wakker te maken, overdag om me haar hele levensverhaal te vertellen (om aandacht te trekken, vermoed ik), om tegen me te mopperen als ik de vaatwasser uitruim, als ze op de bak gaat, enzovoort ^^ het kost gewoon wat tijd en observatie om een miauw goed te kunnen interpreteren ;)

- En verder denk ik dat je hem nu wel geleidelijk aan toegang kunt geven tot de rest van het appartement, tenzij hij niet naar buiten durft waar jij bij bent, maar dat lijkt niet meer het geval te zijn.

Let wel even goed op verstopplekjes waar een kitten in zou kunnen kruipen en vast kan komen te zitten, maar verder is het prima (onder een meubel is niet zo'n ramp).

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Hoi allemaal,

ik wilde jullie even een update geven over mijn kat en een paar vragen stellen.

Afgelopen donderdag was het precies 3 maanden geleden dat ik Loki heb geadopteerd. Over het algemeen zit er een lichte verbetering in zijn gedrag; hij laat me iets dichterbij komen voordat hij wegrent, maar hij vlucht nog wel standaard weg. Alleen schiet hij nu niet meer per se achter de bank, afhankelijk van waar hij in de kamer is.

Spelen doen we elke dag en daar gaat hij meestal vol voor. Soms duurt het even voordat hij op gang komt, maar uiteindelijk krijg ik hem altijd wel aan het springen en door de kamer rennen. Ik heb geprobeerd hem via het spel wat dichter bij mijn handen of voeten te krijgen, maar zonder succes; hij doet er echt alles aan om fysiek contact te vermijden.

Ik geef hem 's avonds ook nog steeds natvoer, maar ik ben gestopt met proberen hem te aaien tijdens het eten. Ik merk dat alleen m'n hand uitsteken hem al bang maakt. (Aan de andere kant: hij heeft al 3 weken niet meer geblazen voor het eten \o/!).

Ik heb vooral twee vragen. Sinds een paar dagen begint hij op willekeurige momenten te miauwen. Gisteravond was dat net na zijn "gekke kwartiertje" (hij krijgt dat altijd op het moment dat ik naar bed ga; ik heb het idee dat hij wacht tot ik in bed lig om los te gaan, terwijl ik juist vlak voor het slapengaan nog met hem speel). Het is een miauwtje dat een beetje als een soort geklaag of gejammer klinkt, hoe moet ik dit interpreteren?

Daarnaast heb ik na verschillende adviezen zijn terrein beperkt tot alleen de woonkamer. Hij lijkt zelf niet echt de drang te hebben om daar weg te gaan, maar na 3 maanden denk ik dat het wel tijd is om hem toegang te geven tot het hele huis. Ik ben alleen een beetje bang dat hij dan andere verstopplekjes vindt waar ik heel lastig bij kan. Wat vinden jullie?

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Deze lieverd heeft last van een conflict tussen zijn instincten en wat hij wil. Daardoor doet hij momenteel maar wat (zoals de aanvallen en het blazen). Dat is normaal, maak je geen zorgen, er is niets aan de hand wat niet meer goed kan komen.

Wat betreft het eten uit de hand: leg het eerst gewoon voor hem op de grond, want hij is er op dit moment nog niet klaar voor om uit je hand te eten. Een halfwilde kat is soms wat traag van begrip, dus je zult dit een paar weken moeten blijven herhalen. Daarna kun je je hand op de grond leggen en hem daaruit laten eten. Als dat eenmaal zonder agressie lukt, kunnen we naar de volgende stap kijken.

Aaien tijdens het eten: hij laat hiermee zien dat dit nog te vroeg voor hem is. Dring op dit moment niet aan.

Vaste tijden voor spelen en eten zijn heel goed; een kat is een echt gewoontedier en wat je nu doet, zal helpen om hem op de lange termijn te laten ontstressen.

Als je die nog niet hebt, zoek dan een speeltje waar hij zich op kan uitleven (een knuffel die hij niet kapot kan trekken en die je aantrekkelijker kunt maken met wat catnipspray of een Kong Kickeroo). Hij is nog jong en moet af en toe even kunnen stoeien, nog afgezien van de stress die hij ervaart. Het is beter dat hij zich op het speeltje afreageert dan op je handen. Laat dit speeltje niet de hele tijd liggen; bied het één of twee keer per dag aan, of geef het hem als hij aanstalten maakt om je aan te vallen.

Ik geef je ook nog een handige tip voor bange katten: knipperen met de ogen. Staar deze kat nooit recht in de ogen (dat is een teken van uitdaging en dreigende agressie), maar als je oogcontact hebt, knipper dan langzaam een paar keer achter elkaar en eindig door je ogen 2 à 3 seconden dicht te houden. Dit is onder katten een teken dat je geen kwaad in de zin hebt. Als hij wegkijkt is dat een goed teken, als hij terugknippert is dat nog beter.

Anderhalve maand is lang, dat weet ik. Maar wees gerust, dit is pas het begin van je weg met deze kat. Als je de adviezen van de andere forumleden en mij blijft opvolgen, kan dat alleen maar positief uitpakken :)

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Bedankt voor deze reacties, ik geef de moed niet op :)

Wat betreft de snoepjes na het spelen: dat doe ik al en het is een beetje wisselend. Soms wil hij ze wel uit mijn hand eten, soms leg ik ze op de grond en eet hij ze daar op, en soms boeit het hem helemaal niks (misschien heeft hij dan geen honger). Maar bij de snoepjes in mijn hand eet hij ze vaak niet meteen op en valt hij liever mijn hand aan (ik denk niet dat het echt een aanval is, maar hij haalt wel uit met zijn nagels). De eerste keer schrok ik een beetje en liet ik het lekkers vallen, wat hij daarna opat. Wat moet ik doen als dit weer gebeurt? Moet ik het gewoon toelaten?

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, even een kleine update. Ik ga door met de regelmatige spelletjes (ik heb vaste tijden voor het spelen en eten ingesteld). Hij is nog steeds bang en vlucht weg als ik dichtbij kom, maar hij speelt wel heel enthousiast, wat me geruststelt. Aaien tijdens het eten is echter lastig; hij schrikt elke keer als ik mijn hand uitsteek, dus daar ben ik mee gestopt. Wat ik alleen niet begrijp is dat hij laatst naar me blies terwijl ik alleen maar zijn eten bracht... Dat had hij al eens eerder gedaan toen ik het lege schoteltje weghaalde, maar toen viel hij ook mijn been aan. Ik heb ook gelezen dat ik hem het eerste contact moet laten leggen. Af en toe, als ik zie dat hij in een nieuwsgierige bui is, steek ik mijn hand uit, maar ik snap zijn reactie niet: hij snuffelt er niet aan (dat deed hij in het begin wel), maar geeft tikjes met zijn poot (soms twijfelt hij even voor hij uithaalt en dan weer wegloopt). Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik vermoed dat het misschien nooit een echte knuffelkat wordt en dat is ook prima, maar op dit moment accepteert hij helemaal geen aai, ik mag hem niet eens aanraken, helemaal niets... Hij is 7 maanden oud en ik heb hem nu een maand en een week.

Hoi,

Bedankt voor de update. Goed om te zien dat je vooruitgang merkt! Je moet gewoon zo doorgaan en de kleine zijn eigen tempo laten bepalen.

Hij snuffelt niet meer aan je hand omdat hij je geur al kent. Mijn kat komt alleen aan mijn handen snuffelen als ze naar eten ruiken (en komt ze dan aflikken als er wat vet aan zit... dat zou je eens moeten proberen xD).

Wat dat blazen betreft, ik denk dat dat echt door angst komt. Zorg er vooral voor dat je goed in zijn gezichtsveld bent als je zijn voer klaarmaakt, zodat hij jou echt gaat zien als degene die het eten geeft.

Het gaat super met het spelen, daar moet je mee doorgaan. Misschien kun je hem na het spelen een snoepje geven om de band die aan het ontstaan is te versterken.

Geef vooral niet op! :)

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Even een kleine update.

Ik blijf regelmatig met hem spelen (ik heb inmiddels vaste tijden voor het spelen en het eten ingesteld). Hij is nog steeds bang en vlucht weg als ik in de buurt kom, maar hij speelt wel heel enthousiast en dat stelt me gerust.

Aaien tijdens het eten is echter lastig; hij schrikt telkens als ik mijn hand uitsteek, dus daar ben ik mee gestopt. Wat ik alleen niet begrijp, is dat hij de laatste keer naar me blies terwijl ik alleen maar zijn eten kwam brengen... Hij had dit al eens eerder gedaan toen ik zijn lege bakje weghaalde, en dat werd toen gevolgd door een aanval op mijn been.

Ook heb ik gelezen dat ik hem naar mij toe moet laten komen. Af en toe, als ik zie dat hij in een nieuwsgierige bui is, steek ik mijn hand naar hem uit. Wat ik niet snap is zijn reactie: hij snuffelt er niet aan (wat hij in het begin wel deed), maar geeft tikken met zijn poot (soms twijfelt hij even voor hij uithaalt, om zich vervolgens te bedenken en weg te lopen). Heeft iemand hier een verklaring voor?

Ik begrijp dat hij misschien nooit een echte knuffelkat wordt en dat is ook helemaal prima, maar op dit moment accepteert hij echt geen enkele aanraking, helemaal niets... Hij is 7 maanden oud en ik heb hem nu een maand en een week.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!