Kattenbakzakken: voor of tegen?

Aurore Boréale
Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik vroeg me af of jullie zakken voor de kattenbak gebruiken of juist niet.

Vroeger gebruikte ik ze altijd om de bak te beschermen, maar er kwamen telkens gaten in en dat was echt een gedoe met schoonmaken. Daarom ben ik ermee gestopt, maar nu merk ik dat de bak zelf wordt aangetast door de urine.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • K
    Kochka78 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een kleine tip: gebruik niet de schuurkant van het sponsje om de kattenbak schoon te maken. Je moet krassen op het plastic voorkomen, zodat het oppervlak glad blijft en de bak langer meegaat.

Een ander probleem met kattenbakzakken is dat de urine niet goed wordt opgenomen. Het maakt het schoonmaken niet makkelijker en het beschermt de binnenkant van de deksel ook niet.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde probleem gehad met die kattenbakzakken, er komen uiteindelijk toch gaten in dus het heeft eigenlijk geen enkel nut. Mijn vorige bak was ook aangetast door de urine; dat geeft vlekken op de bodem die je er zelfs met schoonmaakmiddel niet meer uitkrijgt omdat de urine de bak heeft beschadigd. Maar er komt echt geen gat in hoor, het is gewoon normale slijtage. Ik ben onlangs verhuisd en heb toen meteen een nieuwe kattenbak gekocht, de andere had ik al tweeënhalf jaar. Je hoeft ze inderdaad niet vaak te vervangen, je kunt beter wachten tot hij echt versleten is want je weet wel, het is alleen maar voor de behoeften van de kat... het is niet gemaakt om mooi te zijn of om mee te pronken, dus zelfs als er vlekken in zitten is dat niet erg. Pas als de hele bodem eronder zit, kun je eens overwegen om een nieuwe te kopen.

Deze post is al 2 maanden oud ........

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik had hetzelfde probleem met die kattenbakzakken; er komen uiteindelijk toch gaten in, dus het heeft eigenlijk geen zin. Mijn vorige kattenbak was ook aangetast door de urine. Dat geeft vlekken op de bodem die je er zelfs met schoonmaakmiddel niet meer uit krijgt, omdat de urine het plastic heeft beschadigd. Maar er komt echt geen gat in hoor, het is gewoon normale slijtage. Ik ben onlangs verhuisd en heb toen meteen een nieuwe bak gekocht; de vorige had ik al tweeënhalf jaar. Je hoeft hem natuurlijk niet vaak te vervangen, je kunt beter wachten tot hij echt versleten is. Je weet tenslotte dat het alleen voor de behoefte van de kat is... het is niet bedoeld om mooi te zijn of ergens tentoon te stellen. Dus zelfs als er vlekken in zitten, is dat niet erg. Pas als de hele bodem aangetast is, kun je er eens over nadenken om een nieuwe te kopen.

Vertaald Frans
    Cocacola
    Cocacola Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Om die kattenbakzak op z'n plek te houden is een goed elastiek al genoeg... 🙄

Maar ja, dat lost het probleem niet op van de kat die er met z'n nagels gaten in prikt.

EIGEN TIP: ik gebruik bakken die eigenlijk niet als kattenbak bedoeld zijn, namelijk de Samla-bakken van IKEA.

Ze kosten minder dan 3 euro per stuk, dus voor die prijs gooi ik 'm gewoon weg als-ie versleten is en koop ik weer een nieuwe!

Ik snap trouwens wel dat dit niet echt helpt als je een kattenbak met een deksel en een klepje hebt. Ik heb zelf een meubel dat speciaal is aangepast voor de kattenbak van m'n kat, dus ik heb geen deksel nodig...

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In het begin gebruikte ik schoonmaakazijn (het meest effectief tegen kalk). Resultaat: mijn katten deden het naast de bakken omdat ze niet tegen de geur van azijn konden, die heel erg blijft hangen zelfs als je goed spoelt, vandaar het zoutzuur.

Dat vreesde ik ook bij het gebruik van azijn, maar door goed te spoelen et het buiten aan de lucht te laten drogen, verdween de geur en had mijn kat er geen last van.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Persoonlijk gebruik ik het niet, want ik vind het makkelijker en minder gedoe om het niet te doen.

Vertaald Frans
    Mado77
    Mado77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal in het begin gebruikte ik schoonmaakazijn (het meest effectief tegen kalkaanslag). Het resultaat: mijn katten deden hun behoefte naast de bakken omdat ze niet tegen de geur van azijn konden. Die geur blijft namelijk erg hangen, zelfs als je goed spoelt. Vandaar de overstap naar zoutzuur.

Hoe dan ook, zoals ik al zei: dankzij de folders die ik op de bodem van de bakken leg, hoef ik ze hooguit één keer per jaar te ontkalken.

Vertaald Frans
    Farfalla56
    Farfalla56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zoutzuur?! Azijn is net zo effectief, makkelijker te vinden en minder schadelijk!

Vertaald Frans
    Mado77
    Mado77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je antwoorden.

Eigenlijk zitten er niet gewoon vlekken in de bak, maar is de bodem echt aangevreten door de urine. Ik heb geen zin om elke drie maanden de hele kattenbak te vervangen voor zoiets en ik weet niet of ik een losse onderbak kan vinden die erop past.

Ciflette, welk merk zakken gebruik jij? Misschien zijn die wel steviger.

Hoi,

Persoonlijk leg ik er altijd wat glanzend papier in, van die folders die je in de brievenbus krijgt. Dat beschermt de bodem van de bak en het is nog gratis ook.

En als je de bodem wilt schoonmaken wanneer er een laag urinesteen (kalk) in zit:

- Giet een klein beetje pure zoutzuur op de bodem van de bak en laat het 3 tot 4 minuten intrekken (iets langer als de bak er echt erg aan toe is).

- Giet de zoutzuur daarna weg (dit is niet schadelijk voor de leidingen) en ga er even met een sponsje overheen om de laatste restjes kalk te verwijderen.

- Dan de allerbelangrijkste stap: spoel de bak heel grondig af met veel water.

LET OP: VOORZORGSMAATREGELEN:

Zoutzuur is giftig en bijtend voor alles wat organisch is.

Gebruik altijd schoonmaakhandschoenen.

Zorg er tijdens het weken ook voor dat de bak buiten het bereik van je huisdier en/of kinderen blijft.

Vanwege de dampen die vrijkomen, moet je dit ofwel buiten doen (wel onder toezicht), of in een ruimte die heel goed geventileerd is. De badkamer is ideaal, omdat je de bak in de douche of het bad kunt zetten; als je de deur dichtdoet, hoef je er niet bij te blijven staan.

Het is een hele snelle en effectieve manier om je bak schoon te maken, hij is daarna weer als nieuw.

En om te voorkomen dat je dit te vaak moet doen, kun je hetzelfde doen als ik: gebruik de reclamefolders onderin de bak. Met dit systeem hoef ik mijn bakken bijna nooit meer te ontkalken, en dat terwijl ik meerdere katten heb.

Nog een tip: om nare geurtjes in de kattenbak te voorkomen, kun je wat koffiedik door de vulling mengen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben voor, ze maken geen gaten. Trouwens, mijn katten graven niet in de bak maar ernaast 😌

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!